Gå til innhold

Hvilket mel er best?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lyst å lage sunne, grove vafler/pannekaker(uten sukker), men blir helt forvirret av alle typene mel i butikken.

Er det best å bruke sammalt hvete? Eller rug? Eller hva? Jeg tenker på innholdet av fiber og hvordan det egner seg i en slik bakst.

Håper noen har tips:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Møllerens fullkornshvetemel er et mel jeg vil anbefale deg.

Det er hele hvetekornet malt opp. Er like fint som vanlig hvete, men sundt.

Kjøpte mitt på ICA, men tror du kan få det på Rema og Rimi også, siden det ikke er Norgesgruppen som har den leverandøren av mel.

Skrevet
Møllerens fullkornshvetemel er et mel jeg vil anbefale deg.

Det er hele hvetekornet malt opp. Er like fint som vanlig hvete, men sundt.

Kjøpte mitt på ICA, men tror du kan få det på Rema og Rimi også, siden det ikke er Norgesgruppen som har den leverandøren av mel.

Jeg bruker en blanding av fint sammalt hvete og vanlig hvetemel. Bruker du bare dette fullkornshvetemelet uten noe annet mel? Alltid åpen for å prøve noe nytt.

Skrevet

Jeg og mormor lager alltid pannekaker av byggmel. Bygg er veldig sunt, og også et gammelt tradisjonskornslag.

Skrevet (endret)

Ja, det gjør jeg. Dette melet erstatter eller kan erstatte rent hvetemel. Det fra Mølleren er jo hele kornet malt opp. Prøv det da og gi tilbakemelding her inne.

Har du spist Fransk landbrød kjøpt på Meny?

Minner om den "loffen" der.

En venn av meg tåler ikke loff, men når jeg baker av fullkornshvete går det bra.

Takk til Nala for tipset.

Tror ikke du er klar over hva du satte meg på sporet av på din brødoppskrift.

Endret av Belima

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...