Gå til innhold

Ingen unge vil bli omsorgsarbeidere!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har vurderer å begyne på helse og sosial for å bli omsorgsarbeider for eldre. Men jeg er redd for at det blir for vanskelig for meg. Er det mye matte, engelsk, naturfag på linjen helse og sosial? Jeg er også redd for å mislykkes i livet, kanskje ingen av de eldre liker meg :sjenert:

Så .. jeg vurderer heller andre yrker.. men er usikker :/

Nei, er nok lite med både engelsk, matte og engelsk på helse og sosial. Etter hva jeg har hørt, så er det en meget avslappende linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg synes det er en skam. Jeg får rent vondt av å lese om henne. Familien min bor rett i nærheten av sykehjemmet og jeg har gått forbi der mange ganger. Jeg kan ikke fatte og begripe at retten kan trekke en slik konklusjon.

Dagny har valgt å jobbe som hjelpepleier, da står hun i en risikojobb der det er påregnelig med skader.

Det er så respektløst at jeg kan ikke fatte at de kan få seg til å si noe slikt!

Og så kommer TS og anklager oss for å være drittsekker fordi vi ikke vil risikere å komme i en tilsvarende situasjon. :roll: Jeg lurer på hva TS jobber med, jeg? Tviler på at h*n er omsorgsarbeider selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurderer å begyne på helse og sosial for å bli omsorgsarbeider for eldre. Men jeg er redd for at det blir for vanskelig for meg. Er det mye matte, engelsk, naturfag på linjen helse og sosial? Jeg er også redd for å mislykkes i livet, kanskje ingen av de eldre liker meg :sjenert:

Så .. jeg vurderer heller andre yrker.. men er usikker :/

Jeg mener at en mulig omsorgsarbeider er gullverdt! Go for it!

De faglige kravene klarer du sikkert. H&S er ikke kjent for å være de vanskeligste, det fikser du. Heia deg! :)

Jeg vil for øvrig gjerne oppfordre mine egne barn til å jobbe med omsorg, men jeg må innrømme at jeg da tenker barnehage/skole. Uansett er det en egenverdi det å jobbe for andre, jeg håper barna mine ser det også og ikke bare en fet lønn i den andre enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter seg at "når noe er for godt til å være sant, så er det som regel det" (eller noe i den duren). Dette kan overføres til TS' innlegg, da med mer negative konnotasjoner.

Min teori: Dette dreier seg om KGs ivrige innvandringsmotstandere, som etter å ha blitt latterliggjort så mange ganger, forsøker nye og mer kreative vinklinger. Merk de vel kunstige skriveleifene og tegnsettingen - satt opp mot det siste avsnittet.

TS - du får for kreativiteten, men til syvende og sist så blir det kun pinlig. Igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen helse- og omsorgsyrker avslutter åtte av ti kvinner arbeidslivet som uføre – ikke som vanlige alderspensjonister. En slik statistikk ville blitt kalt uverdig hvis det gjaldt mannsyrker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en mulig omsorgsarbeider er gullverdt! Go for it!

De faglige kravene klarer du sikkert. H&S er ikke kjent for å være de vanskeligste, det fikser du. Heia deg! :)

Jeg vil for øvrig gjerne oppfordre mine egne barn til å jobbe med omsorg, men jeg må innrømme at jeg da tenker barnehage/skole. Uansett er det en egenverdi det å jobbe for andre, jeg håper barna mine ser det også og ikke bare en fet lønn i den andre enden.

Jeg få se, har kanskje litt lyst til å jobbe i barnehage også ;)

Men takk for støtten :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg synes det er en skam. Jeg får rent vondt av å lese om henne. Familien min bor rett i nærheten av sykehjemmet og jeg har gått forbi der mange ganger. Jeg kan ikke fatte og begripe at retten kan trekke en slik konklusjon.

Det er så respektløst at jeg kan ikke fatte at de kan få seg til å si noe slikt!

Og så kommer TS og anklager oss for å være drittsekker fordi vi ikke vil risikere å komme i en tilsvarende situasjon. :roll: Jeg lurer på hva TS jobber med, jeg? Tviler på at h*n er omsorgsarbeider selv.

Vent nå til høyesterett får avsagt dom. De er de som skaper virkelig presedens... Personlig ser jeg ikke forskjellen på erstatningsberettigelsen til en slik skade og en skade som feks en anleggsarbeider får av å løfte tungt eller feks. de luftveisplager som faktisk var erstatningsgivende for servitører før røykeloven kom...

Tipper derfor at høyesterett kommer til et annet resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent nå til høyesterett får avsagt dom. De er de som skaper virkelig presedens... Personlig ser jeg ikke forskjellen på erstatningsberettigelsen til en slik skade og en skade som feks en anleggsarbeider får av å løfte tungt eller feks. de luftveisplager som faktisk var erstatningsgivende for servitører før røykeloven kom...

Tipper derfor at høyesterett kommer til et annet resultat.

Dessverre får hun ikke sjansen til å prøve saken sin der. De fikk ikke medhold av flertallet i ankeutvalget i lagmannsretten, så saken kom aldri så langt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre får hun ikke sjansen til å prøve saken sin der. De fikk ikke medhold av flertallet i ankeutvalget i lagmannsretten, så saken kom aldri så langt. :(

Men er det ikke Høyesteretts ankeutvalg, tidligere kjent som kjæremålsutvalg som skal vurdere om saken kan komme opp i Høyesterett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ylva Virvla

Det er da folk som vil jobbe med eldre. Men de vil ta høyere utdanning enn før.

Omsorgsarbeider utdanner en seg til på videregående.

Men det er jo fortsatt folk som vil bli vernepleiere. Det utdannes også mange sykepleiere. Og blant begge disse yrkesgruppene er det folk som jobber på sykehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke Høyesteretts ankeutvalg, tidligere kjent som kjæremålsutvalg som skal vurdere om saken kan komme opp i Høyesterett?

Jeg er ingen ekspert på emnet. Jeg ville bare søke litt rundt for å finne ut om det hadde blitt tatt opp i Høyesterett, og da fant jeg denne linken.

Men saken kom aldri til Høyesterett, for i ankeutvalget i lagmannsretten var det kun én av tre dommere som mente at skaden hennes er å regne som yrkesskade.

Men saken nådde aldri Høyesterett fordi Gjøse kun fikk medhold i at hun hadde hatt en arbeidsulykke og at skaden derfor regnes som en yrkesskade, hos én av de tre dommerne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Karoline

Hva med alle som velger sykepleierutdanningen for eksempel, er jo mange av oss unge som steller med eldre selv om mange tar videre utdanning fra omsorgs/helsefagarbeider til sykepleier...er ikke rart det for å få bedre betalt og større muligheter jobbmessig!!!

Det er vel ikke egostisk å ville klare seg bedre økonomisk enn akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo fortsatt folk som vil bli vernepleiere. Det utdannes også mange sykepleiere. Og blant begge disse yrkesgruppene er det folk som jobber på sykehjem.

Ja, og de tjener ganske så godt, det er bare tull dette med lønnsklaging her og hos lærere...fy flate, manipukerende kvinner altså:

Sykepleiere på aldersheimar i Agerfylkene tjener 370-550.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter seg at "når noe er for godt til å være sant, så er det som regel det" (eller noe i den duren). Dette kan overføres til TS' innlegg, da med mer negative konnotasjoner.

Min teori: Dette dreier seg om KGs ivrige innvandringsmotstandere, som etter å ha blitt latterliggjort så mange ganger, forsøker nye og mer kreative vinklinger. Merk de vel kunstige skriveleifene og tegnsettingen - satt opp mot det siste avsnittet.

TS - du får for kreativiteten, men til syvende og sist så blir det kun pinlig. Igjen.

Ja,du viser deg med bilde av en sau.Og slik det går sauene i Hedmark for tiden vil nok din fremtid også se ut.Få flere "ulver" inn i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som hjelpepleier på et sykehjem. Det er en veldig koselig jobb, med mange koselige beboere som virkerlig setter pris på oss. Det er ikke alle som gjør det, men da er det stort sett sykdom som ligger bak oppførselen. Den følelsen vi får når demente kommer tilbake fra eks. sykehus. De lyser opp når de ser et kjent ansikt, selv om de ikke husker hva vi heter. Men når vi tenker på all jobbing døgnet rundt, natt, helg, jul, påske osv.er vel ikke lønna den beste. Når vi ødelegger helsa er det vår egen skyld som har valgt dette yrket. Ingen hjelp å få der. I tillegg er det vanskelig å få full stillinge, om man i det hele tatt får en fast stilling. Selv om jeg selv trives i yrket mitt, ønsker jeg ikke at mine barn utdanner seg som omsorgsarbeider. Det er rett og slett for usikkert økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber som hjelpepleier på et sykehjem. Det er en veldig koselig jobb, med mange koselige beboere som virkerlig setter pris på oss. Det er ikke alle som gjør det, men da er det stort sett sykdom som ligger bak oppførselen. Den følelsen vi får når demente kommer tilbake fra eks. sykehus. De lyser opp når de ser et kjent ansikt, selv om de ikke husker hva vi heter. Men når vi tenker på all jobbing døgnet rundt, natt, helg, jul, påske osv.er vel ikke lønna den beste. Når vi ødelegger helsa er det vår egen skyld som har valgt dette yrket. Ingen hjelp å få der. I tillegg er det vanskelig å få full stillinge, om man i det hele tatt får en fast stilling. Selv om jeg selv trives i yrket mitt, ønsker jeg ikke at mine barn utdanner seg som omsorgsarbeider. Det er rett og slett for usikkert økonomisk.

Helt feil! Omsorgsarbeider i Norge er den nest sikreste jobben i landet.Den sikreste er begravelsesagent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er da vel ikke en selvopptatt drittsekk bare fordi man ikke har lyst å bli omsorgsarbeider?

Og kan du virkelig berbreide alle oss unge?

Helt fra vi er små ser vi hvordan de ungene hvis foreldre er omsorgsarbeidere har minst penger til alt.

Vi ser de som jobber med dette klage over at de er slitne, har ondt i ryggen, og de fleste pusher oss til å gjøre noe annet og få en bedre utdannelse fordi de mener vi har sååå mye mer potensiale, blablabla...

Hvordan skal vi få lyst å jobbe med det når vi hele livet vårt har lært at de som gjør det er lei av det, og at det er for folk som ikke ønsker en særlig høy utdannelse?

Klart burde vi prøve å løse verdens problemer, men vi bør løse dem ved å gjøre det vi er best i og det vi liker å gjøre, ikke ved å tørke ræv på andre ufrivillig.

Omsorgspersonell får ekstremt lite betalt, og jobber mye overtid. De jeg kjenner som har foreldre innenfor den jobbsjangren, sier alle det samme;

De skulle ønske at familien hadde mer penger, og at foreldrene var mindre slitne og hjemme oftere.

De som har valgt å synge og danse og male og sy og whatnot, de har gjort det fordi det er det de liker å gjøre best. Dermed blir de også å gjøre så god som mulig en jobb med akkurat det.

Akkurat som de som har valgt juss eller data eller matte eller forskning eller dyrepasseryrket, legeyrket, elelr noe som helst annet.

Jeg vil gjerne at mine barn skal ha en lykkelig mor, en mor som ikke trenger å jobbe masse overtid bare for å ha råd til både strøm og mat.

Jeg vil at mine barn skal ha en mor som er der for dem så mye som mulig, og som ikke må jobbe om kvelden eller natten når de trenger henne mest.

Jeg vil at mine barn aldri skal måtte trenge å høre "godteridag på skolen? Joa, her har du en slikkepinne, det er alt vi har råd til. Kanskje de i klassen din vil dele med deg?" eller "nei beklager, jeg skjønner jo at du er blitt for lang til den buksen, men mamma sliter litt med pengene akkurat nå, så vi får se neste måned.."

OG til syvende og sist, så vil jeg at mine barn skal bry seg om andre og ønske alle vel, men likevel aldri føle seg presset til en utdannelse de aldri vil ha.

De skal selvfølgelig få noen dytt, men de skal lære å tenke selv og gjøre valg som DE vil, ikke som flertallet eller mindretallet hinter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt feil! Omsorgsarbeider i Norge er den nest sikreste jobben i landet.Den sikreste er begravelsesagent.

Tull! Skal du ha sikker jobb i helsevesenet bør du minimum utdanne deg til sykepleier. Selvfølgelig får du jobb som helsefagarbeider( utdanner ikke omsorgsarb. lenger), men å gå i årevis som vikar er ikke noe å rope hurra for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i hele tatt noe i denne undersøkelsen, da? De har sikkert spurt bare elever på ungdomsskolen eller i videregående. Jeg synes ikke at den gjenspeiles i det virkelige liv. De studiene det er søkt mest på i år er nettopp studier som fokuserer på omsorg!

Tall fra Samordnaopptak

Og sitat fra en stortingsmelding:

Tall fra Samordna opptak for 2009 viser også en økning av søkningen til helseutdanninger. Til sykepleierutdanningen er det registrert en økning på 16 prosent sammenlignet med 2008, da det var en liten nedgang. Også til sosialarbeiderutdanninger er det registrert økning, for eksempel er det over 16 prosent flere primærsøkere til sosionomutdanningen.

( Link )

Er ikke dette "bevis" på at dagens unge ikke er så egoistisk som noen vil ha det til?

Endret av Dulcis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...