Gjest fager Skrevet 11. september 2009 #1 Skrevet 11. september 2009 jeg har intoleranse på gluten og melkeprodukter(alt). hjemme lager jeg eget brød, og lager det meste av middag fra bunn selv. men reising er jo et evig problem, med tanke på mat.... havregryn og rismelk er som regel tilgjengelig, men man kan jo ikke leve døgnet rundt på dette heller. sist jeg reiste gikk jeg land og strand for å finne glutenfritt brød - men det var jo ikke så lett, ei heller andre glutenfrie produkter. selv ikke ica gourmet - som skal ha et særskilt utvalg, hadde noe reellt utvalg.... så det endte med at jeg spiste som en fugl hele turen, og blodsukkeret ble deretter....:S jeg så for meg at det helt sikkert ville være lett å finne salatbarer o.l med litt utvalg, men de består stort sett av gluten og melkeprodukter, og veldig lite mettende mat som egg/bønner/andre grønnsaker. ingen av bakeriene solgte heller noe glutenfritt.....og alt dette var i oslo sentrum? hvordan løser dere andre dette når dere er på reisefot?
Mixelite Skrevet 11. september 2009 #2 Skrevet 11. september 2009 Man trenger ikke spise som en fugl, selv om man ikke får tak i brød. Mitt råd: Glem brødet! Egg og bacon til frokost gir stabilt og godt blodsukker og med et glass appelsinjuice ved siden av har man fått et næringsrikt måltid "nisten"/nødmaten min består av nøtter(peanøtter, mandler, hvadetnåmåtteværenøtter) og bananer. Jeg har en tendens til jojo-blodsukker hvis jeg spiser for mye karbohydrater, men bananene ser ikke ut til å påvirke det noe. Å spise ute er en utfordring, men jeg har erfart at det er mye lettere hvis man sier fra på forhånd. Da får restauranten tid til å forberede seg og blir ikke "tatt på senga" når man prøver å bestille mat.
Gjest fager Skrevet 12. september 2009 #3 Skrevet 12. september 2009 det med å unngå brød ved å ha varmt frokost fungerer fint hjemme og dersom man har leilighet på utenlandsreiser, men ved innenlands jobbreiser o.l på hotell har man jo desverre ikke tilgang til steke og kokemuligheter.... men kanskje de er litt greie på å lage litt noe enkelt dersom man spør på forhånd? sikkert verdt forsøket:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå