Gå til innhold

Energidrikker og barn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kiri_*
Skrevet

Får dine barn lov til å drikke energidrikker, sånn som Red Bull, Burn, Urge Intens osv? Hvor gamle er barna når det er greit å drikke sånt?

Vi har en 11-åring som synes sånne drikker er kjempekult. Vi kjøper aldri til han, men han får lov å bruke egne lommepenger på det. Det betyr at han kanskje drikker en sånn i uka, men ofte ikke det heller.

Hva er normen?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn skal ikke drikke slike drikker. Mange butikker nekter å selge Red Bull til barn under 16. Det er det en grunn til. Drikkene kan være direkte farlige for barn.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo en grunn til at en del butikker har 16 års aldersgrense på red bull da ;)

Jeg kan ikke tenke meg at barn i den alderen har godt av så mye koffein, ville du latt han drikke kaffe?

Skrevet
Barn skal ikke drikke slike drikker. Mange butikker nekter å selge Red Bull til barn under 16. Det er det en grunn til. Drikkene kan være direkte farlige for barn.

Kunne gjerne tenkt meg å se dokumentasjon på dette.

• Liker 1
Skrevet
Kunne gjerne tenkt meg å se dokumentasjon på dette.

Koffein kan være veksthemmende, det er derfor man heller ikke anbefaler kaffe til barn som ikke var ferdige med å vokse?

Var hvertfall det jeg lærte da jeg gikk på skolen.

Skrevet

Mine er hypre nok som det er,så nei, de får ikke drikke slikt.....

• Liker 1
Gjest Langt mot Nord
Skrevet

Hva med Coca Cola, er det greit?

Veksthemmende? Må i så fall være spedbarn/ foster, eneste dokumentere effekt på litt eldre barna er hva det gjør med sentralnervesystemet. Folkehelseinstituttet skriver at den nåværende eksponeringen for koffein hos barn i de nordiske landene er bekymringsfull, men noe mer håndfast info. er ikke tilgjengelig.

Skrevet
Hva med Coca Cola, er det greit?

Veksthemmende? Må i så fall være spedbarn/ foster, eneste dokumentere effekt på litt eldre barna er hva det gjør med sentralnervesystemet. Folkehelseinstituttet skriver at den nåværende eksponeringen for koffein hos barn i de nordiske landene er bekymringsfull, men noe mer håndfast info. er ikke tilgjengelig.

Coca Cola inneholder bare små mengder koffein sammenlignet med energidrikkene og kaffe.

Om du googler litt finner du plenty av informasjon om negative virkninger av koffein. Ettersom barn har mindre kropper, vil virkningen av koffein være mye større hos barn enn hos voksne, ergo tåler barn mindre.

Skrevet
Får dine barn lov til å drikke energidrikker, sånn som Red Bull, Burn, Urge Intens osv? Hvor gamle er barna når det er greit å drikke sånt?

Vi har en 11-åring som synes sånne drikker er kjempekult. Vi kjøper aldri til han, men han får lov å bruke egne lommepenger på det. Det betyr at han kanskje drikker en sånn i uka, men ofte ikke det heller.

Hva er normen?

Jeg har barn i samme aldersgruppe og opplevd det samme presset.

Jeg er sterkt motstander av denne type drikk til mindre barn.

Likevel aksepterte jeg at barnet fikk 1 (EN) boks.

Den ble drukket hjemme mens jeg var tilstede. På den måten kunne barnet si til "de andre" at h*n hadde drukket det samme som ENKELTE andre barn.

Det holdt med den ene boksen ettersom det tydligvis smakte VONDT (selv om barnet ikke ville innrømme dette :ler: ).

• Liker 1
Gjest Gjest_Tari_*
Skrevet

Sønnen min fikk Urge Intense en gang fordi kjæresten min sa ja til sitt barn, før jeg rakk å reagere. Heldigvis merket han at sønnen hans ble urolig av det så nå får de ikke drikke sånt. Jeg ser ikke poenget med at barn skal drikke sånt.

Skrevet

Energidrikker skal vel strengt tatt drikkes av dem som har nytte av det - altså de som trener mye og trenger de næringsstoffene som er i slike drikker.

Ingen som ikke trener så mye at de behøver slike drikker, verken barn eller stillesittende voksne, bør innta slike.

Skrevet
Energidrikker skal vel strengt tatt drikkes av dem som har nytte av det - altså de som trener mye og trenger de næringsstoffene som er i slike drikker.

Ingen som ikke trener så mye at de behøver slike drikker, verken barn eller stillesittende voksne, bør innta slike.

Du tenker nok på sportsdrikker. Energidrikker som battery og red bull er ikke næringsrike drikker. De inneholder mye koffein, og er ment som holde-seg-våken-drikker.

Gjest Langt mot Nord
Skrevet

Flere som trener styrke bruker energidrikker ettersom efedrin er litt mer på kanten. Når det gjelder Coca Cola og barn så inneholder en glassflaske Coca Cola 50 mg koffein, en boks Red Bull inneholder 80 mg. *kremt*

Skrevet
Flere som trener styrke bruker energidrikker ettersom efedrin er litt mer på kanten. Når det gjelder Coca Cola og barn så inneholder en glassflaske Coca Cola 50 mg koffein, en boks Red Bull inneholder 80 mg. *kremt*

Coca Cola inneholder 130 mg koffin pr liter. Red bull inneholder 320 mg koffein pr liter.

Nå er ikke akkurat coca cola i store mengder anbefalt heller, da...

Gjest Langt mot Nord
Skrevet

Et barn får i seg ca. samme mengde koffein fra en Red Bull boks som h*n ville fått fra en halv liter Coca Cola som så mange får, når det gjelder den eksakte mengden koffein så tror jeg Erowid har mest nøyaktig info.

Skrevet
Et barn får i seg ca. samme mengde koffein fra en Red Bull boks som h*n ville fått fra en halv liter Coca Cola som så mange får, når det gjelder den eksakte mengden koffein så tror jeg Erowid har mest nøyaktig info.

Jeg får ikke det til å stemme ut ifra listen du linket til

Gjest Langt mot Nord
Skrevet

Ikke jeg heller, først 45 mg, så 34 mg og NRK Puls sa i 2007 ca. 16 mg koffein pr. 100 g. Når man søker på nettet så får man intet entydig svar, litt merkelig at Coca Cola ikke har annetå si om saken enn at koffein er en aroma.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Mine barn fikk ikke drikke slike ting før de ble tenåringer.

Nå skal det sies at jeg fikk kaffe av bestemor da jeg var under skolealder. Dyppet sukkerbiter eller småkaker i kaffen, og syns det var kjempegodt. Tror ikke jeg har fått noen varige men av det.

Men jeg drikker ikke kaffe nå som voksen.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Der jeg jobber har vi 14-års grense på alle energidrikker, og det hender rett som det er at jeg nekten barn jeg vet ikke er 14 år å kjøpe RedBull, Burn, Battery eller Urge Intense.

Jeg tror ikke at disse produktene er spesielt bra for barn å få i seg, og jeg er sjeleglad for at jeg ikke er lærer ettersom det er ganske mange elever som er innom butikken og kjøper energidrikker i lunchen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...