Gå til innhold

Dessverre...skrives med 2 ss'r og ikke 1......

LindaL

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå må jeg spørre, men er du helt sikker på det? :klø:

Da får man jo tre konsonanter etter hverandre... Så vidt jeg husker fra grammatikken i skolen skulle det ikke være flere konsonanter ved siden en dobbeltkonsonant.. Eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får man jo tre konsonanter etter hverandre... Så vidt jeg husker fra grammatikken i skolen skulle det ikke være flere konsonanter ved siden en dobbeltkonsonant.. Eller tar jeg helt feil?

Det skrives med to s'er og to r'er :-)

Undrer litt over det selv, at så mange skriver det ordet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde det gikk ut på at det ikke er lov med flere enn to like konsonanter etter hverandre.

Det heter for eksempel, busstopp og ikke bussstopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det gikk ut på at det ikke er lov med flere enn to like konsonanter etter hverandre.

Det heter for eksempel, busstopp og ikke bussstopp.

Det er mulig det er sånn det er :jepp:

Jeg husker jo ikke all verden fra fjerde klasse :ler: Bare litt.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar helt feil ;) Det er ikke lov med tre like konsonanter etter hverandre. Derfor skrives busstopp, som er sammensatt av buss og stopp, med bare dobbel s. Det kalles forenkling av dobbeltkonsonant, og skjer bare om man ville fått tre stk av samme konsonant på rappen.

Grunnen til at mange skriver det med enkel s er vel at mange uttaler det feil også. De'sverre, i stedet for dess'verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg bare få lov til å si at jeg undrer meg over dem som ikke makter og/å, jfr trådstarters innlegg om at hun ikke har mye Å undre seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punktum før parentes?

"Har kanskje ikke mest og undre over"?

Vel..

Unnskyld-unnskyld..det var da aldeles ikke meningen :sukk:

Jeg er den første til Å/OG innrømme at jeg har mange skrivefeil hver eneste dag,men akkurat den dessverre'n......den er det mange som skriver feil.

Ha en strålende dag folkens!!!

Endret av LindaL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for informasjon om "dessverre", lurer på det hver gang hvordan det egentlig skrives.

Siden vi er igang: Hvordan skrives "måned", er det riktig? Som i mai-måned altså. (måndte ser jo feil ut!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes også den er vanskelig. Sikkert forskjellig fra sted til sted,men jeg uttaler det mer som "de-sverre" enn "dess-verre". Dess-verre, med mye trykk på "dess"en blir litt merkelig i mine ører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En huskeregel hvis du er usikker på hvordan dessverre skrives:

Det er et ord sammensatt av dess (desto) + verre.

Eller: Da jeg lærte ordet på barneskolen, så jeg for meg fetteren til bestevenninna mi (Sverre) og måtte bare huske på at det skulle være en s (des) før sverre. Selv den dag i dag ser jeg for meg fetter Sverre når jeg skriver dette ordet. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...