LindaL Skrevet 11. september 2009 #1 Del Skrevet 11. september 2009 Hvorfor skriver så mange av oss nettopp dette ordet feil... Har undret meg over dette lenge.(har kanskje ikke mest og undre over ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2009 #2 Del Skrevet 11. september 2009 Punktum før parentes? "Har kanskje ikke mest og undre over"? Vel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2009 #3 Del Skrevet 11. september 2009 Flytte til språkforumet kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DDuck Skrevet 11. september 2009 #4 Del Skrevet 11. september 2009 Nå må jeg spørre, men er du helt sikker på det? :klø: Da får man jo tre konsonanter etter hverandre... Så vidt jeg husker fra grammatikken i skolen skulle det ikke være flere konsonanter ved siden en dobbeltkonsonant.. Eller tar jeg helt feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wahaj Skrevet 11. september 2009 #5 Del Skrevet 11. september 2009 Nå må jeg spørre, men er du helt sikker på det? :klø: Da får man jo tre konsonanter etter hverandre... Så vidt jeg husker fra grammatikken i skolen skulle det ikke være flere konsonanter ved siden en dobbeltkonsonant.. Eller tar jeg helt feil? Det skrives med to s'er og to r'er :-) Undrer litt over det selv, at så mange skriver det ordet feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vimse Skrevet 11. september 2009 #6 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Det skrives med to s-er, og jeg synder kraftig med det ordet, dessverre... Se bare her for eksempel: Nrk-link. Endret 11. september 2009 av vimse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DDuck Skrevet 11. september 2009 #7 Del Skrevet 11. september 2009 høh... :klø: Det har ikke jeg fått med meg engang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunvald Skrevet 11. september 2009 #8 Del Skrevet 11. september 2009 Den skrivefeilen irriterer meg like mye som -blandt -sundt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 11. september 2009 #9 Del Skrevet 11. september 2009 Nå må jeg spørre, men er du helt sikker på det? :klø: Da får man jo tre konsonanter etter hverandre... Så vidt jeg husker fra grammatikken i skolen skulle det ikke være flere konsonanter ved siden en dobbeltkonsonant.. Eller tar jeg helt feil? Jeg trodde det gikk ut på at det ikke er lov med flere enn to like konsonanter etter hverandre. Det heter for eksempel, busstopp og ikke bussstopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DDuck Skrevet 11. september 2009 #10 Del Skrevet 11. september 2009 Jeg trodde det gikk ut på at det ikke er lov med flere enn to like konsonanter etter hverandre. Det heter for eksempel, busstopp og ikke bussstopp. Det er mulig det er sånn det er Jeg husker jo ikke all verden fra fjerde klasse Bare litt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2009 #11 Del Skrevet 11. september 2009 Nå må jeg spørre, men er du helt sikker på det? :klø: Da får man jo tre konsonanter etter hverandre... Så vidt jeg husker fra grammatikken i skolen skulle det ikke være flere konsonanter ved siden en dobbeltkonsonant.. Eller tar jeg helt feil? Du tar helt feil Det er ikke lov med tre like konsonanter etter hverandre. Derfor skrives busstopp, som er sammensatt av buss og stopp, med bare dobbel s. Det kalles forenkling av dobbeltkonsonant, og skjer bare om man ville fått tre stk av samme konsonant på rappen. Grunnen til at mange skriver det med enkel s er vel at mange uttaler det feil også. De'sverre, i stedet for dess'verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2009 #12 Del Skrevet 11. september 2009 Da må jeg bare få lov til å si at jeg undrer meg over dem som ikke makter og/å, jfr trådstarters innlegg om at hun ikke har mye Å undre seg over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LindaL Skrevet 11. september 2009 Forfatter #13 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Punktum før parentes? "Har kanskje ikke mest og undre over"? Vel.. Unnskyld-unnskyld..det var da aldeles ikke meningen Jeg er den første til Å/OG innrømme at jeg har mange skrivefeil hver eneste dag,men akkurat den dessverre'n......den er det mange som skriver feil. Ha en strålende dag folkens!!! Endret 11. september 2009 av LindaL Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vettel Skrevet 11. september 2009 #14 Del Skrevet 11. september 2009 Takk for informasjon om "dessverre", lurer på det hver gang hvordan det egentlig skrives. Siden vi er igang: Hvordan skrives "måned", er det riktig? Som i mai-måned altså. (måndte ser jo feil ut!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2009 #15 Del Skrevet 11. september 2009 Jepp, måned er korrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2009 #16 Del Skrevet 11. september 2009 Ja, jeg synes også den er vanskelig. Sikkert forskjellig fra sted til sted,men jeg uttaler det mer som "de-sverre" enn "dess-verre". Dess-verre, med mye trykk på "dess"en blir litt merkelig i mine ører... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ordbokvenn Skrevet 11. september 2009 #17 Del Skrevet 11. september 2009 Jeg oppfordrer til å bruke denne siden når dere lurer på hvordan ord staves: Bokmåls- og Nynorskordboka Dessverre foreslår ikke siden ord når du har stavet feil. Derfor gir "desverre" ingen treff mens "dessverre" (og "diverre" i nynorsk) vil gi treff. Denne kan også brukes: ordnett.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 14. september 2009 #18 Del Skrevet 14. september 2009 En huskeregel hvis du er usikker på hvordan dessverre skrives: Det er et ord sammensatt av dess (desto) + verre. Eller: Da jeg lærte ordet på barneskolen, så jeg for meg fetteren til bestevenninna mi (Sverre) og måtte bare huske på at det skulle være en s (des) før sverre. Selv den dag i dag ser jeg for meg fetter Sverre når jeg skriver dette ordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå