Gå til innhold

Bilder av jegere med byttet sitt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå i disse jakt-tider: Hva er greia med å bli fotografert sammen med kadaveret til dyret du nettopp har drept, egentlig? Og attpåtil er det for tiden nesten daglig folk som sender inn bilder til avisa, er så koselig å sitte og studere døde dyr sammen med stolt jeger til frokosten hver morgen. Eller kanskje ikke.

Videoannonse
Annonse
Gjest gammel veganer
Skrevet

Hva er så ille med det? Spør ikke for å være sarkastisk, jeg er opriktig nyskjerrig.

Skrevet

Det blir vel litt som maleren som fotograferes ved siden av maleriet sitt, eller mekkeren som fotograferes ved vraket han har pusset opp? Ser ikke problemet.

Gjest Gjest_maiken_*
Skrevet
Det blir vel litt som maleren som fotograferes ved siden av maleriet sitt, eller mekkeren som fotograferes ved vraket han har pusset opp? Ser ikke problemet.

Det blir det nok ikke. Maleren har skapt et bilde. En mekaniker har satt istand et vrak, hvilket er et arbeid i seg selv. Å drepe et dyr er verken kunst eller arbeid. Det er et drap. Mange ser selvsagt drap som problematisk, uavhengig av om det er drap av dyr eller mennesker.

Skrevet

Aner ikkje, er vel for å dokumentere og vise stolt at han (er vel gutta som jakter mest) har klart å drepe ett dyr ved å skyte det fra avstand uten at dyret hadde noen sjangs, og er da en "mann". :roll:

Gjest Melchizedek
Skrevet

En stamme i Afrika tar og blander dyres spytt med sitt spytt, Og smører det på kroppen for og vise ære til dyret det har drept.

Kanskje jegeren skal gjøre det. Men jeg antar at folk ville klagd på det og.

Skrevet
Aner ikkje, er vel for å dokumentere og vise stolt at han (er vel gutta som jakter mest) har klart å drepe ett dyr ved å skyte det fra avstand uten at dyret hadde noen sjangs, og er da en "mann". :roll:

Det er et sånt inntrykk jeg også får, spesielt når de sender bildet der de sitter glisende ved siden av det døde dyret til lokalavisa. Og det er jo faktisk bare de som har skutt store dyr som hjort e.l., eller fanget en ekstra stor fisk som gjør det, du ser ikke folk sitte og posere sammen med ei død and, liksom.

Skrevet

Man gjør det for å skryte litt enkelt og greit. Man har jaktet og nedlagt et premieindivid, ikke alle jegere forunt.

Gjest brutal_mann
Skrevet
Nå i disse jakt-tider: Hva er greia med å bli fotografert sammen med kadaveret til dyret du nettopp har drept, egentlig? Og attpåtil er det for tiden nesten daglig folk som sender inn bilder til avisa, er så koselig å sitte og studere døde dyr sammen med stolt jeger til frokosten hver morgen. Eller kanskje ikke.

Det er beviser på at det fremdeles finnes mennesker som vet å sette mennesker, dyr og naturene generelt i korrekt sammenheng. Dyr er til for å spises.

Skrevet

Er det noe verre enn fiskere som tar bilde av seg selv sammen med fangsten sin? Ser støtt og stadig bilder av fiskere som poserer på samme måte, er vel ikke så mange som reagerer på dét!?

Man tar vel bilde for å skryte, akkurat som man gjør med en pokal (forskjellen er forøvrig at pokalen ikke er spiselig).

Eller - man kan sammenligne det med mesterkokken som tar bilde av seg selv med kjempebiffen sin (død og fordervelse der og)... :ler:

Skrevet

Jeg driver selv med litt jakt, og det er en slags familietradisjon.

Kan prøve å forklare. Vanligvis tar man bilde pga. en slags "oi, se hva jeg fant" innstilling. Hvis man skyter en stor bukk vil man gjerne vise den til vennene sine. Man stiller opp på bildet for å vise hvem som fant dyret, og senere kunne mimre om den gangen man var heldig og skjøt noe som var verdt å ta bilde av.

Slik vi ser det er det en interesse for naturen og hva som finnes der ute, det handler aldri om å være tøff. Husk at en god jeger skal ha respekt for naturen og dyrene, og jakter aldri for "drapets" skyld. Kjøttet blir aldri sløst bort, vi beholder som regel litt og selger resten til en profesjonell slakter.

Skrevet

Bildet tas vel for å skryte. Se jeg mann, jeg skaffe mat.

Jeg har forøvrig ikke noe i mot jakt, eller at det tas bilder. Tror elgen/hjorten eller hva det nå er, har levd et bedre liv enn mange gårdsdyr. Og syns ikke jakt er verre enn det som skjer på slakteri.

Men jeg har noe i mot det hvis jakten er for moro skyld, og man ikke tar vare på kjøttet.

Skrevet
Men jeg har noe i mot det hvis jakten er for moro skyld, og man ikke tar vare på kjøttet.

All jakt og sportsfiske er jo fritidssyssler, i hvertfall her i vesten :)

Gjest Gjest_kvinne_*
Skrevet
All jakt og sportsfiske er jo fritidssyssler, i hvertfall her i vesten :)

Nei, det er det ikke. Jeg fisker og plukker bær og det er for å få råvarer uten tilsetningstoffer og fordi jeg liker det, men også fordi det hjelper på matbudsjettet og fordi smaken er som baken, jeg liker å tilberede mat fra råvarer og er i mot industielt landbruk basert på dyr i fangenskap. Jeg plukker også sopp, men jakte gjør jeg ikke (enda), men jeg er med på å forberede jakten og hjelpe til med slaktet etterpå.

Det er bilder av meg og soppkurven og meg og bærene og jeg og fisken(e) jeg har fått, men jeg har ikke gått til avisen med de.

Jeg tror ikke det er jegeren selv som formidler disse bildene til avisen, men selve jaktlaget.

Skrevet
Det er beviser på at det fremdeles finnes mennesker som vet å sette mennesker, dyr og naturene generelt i korrekt sammenheng. Dyr er til for å spises.

Nemlig. Hvis det ikke var meningen vi skulle spise dyr, hadde de ikke vært lagd av kjøtt.

Skrevet

Nemlig. Hvis det ikke var meningen vi skulle spise dyr, hadde de ikke vært lagd av kjøtt.

Mennesker er også laget av kjøtt.

Skrevet

Oi. Sier du det?

Gjest brutal_mann
Skrevet

Mhm... derfor spiser noen dyr oss. Hva er problemet?

Skrevet

Prestisje, skryt, you name it!

Hvor ofte ser man ikke foreldre som poserer sammen med sine nyfødte. Hvor ofte dukker det ikke opp linker til diverse håndarbeidsblogger? De har prestert noe. Hver sin hobby, hver sin glede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...