Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 10. september 2009 #1 Skrevet 10. september 2009 For det første så har jeg purret på i flere mnd. om å få stamtavla til hunden min.. det tar visst tid.. Hunden min er nå 6 mnd.. oppdretter har hatt 4 mnd på seg til å ettersende stamtavla.. tar det virkelig så lang tid? noen som vet? Også er det en annen ting.. jeg har ikke såå mye kunnskap om chihuahuaer.. siden jeg kjenner ingen med voksne chihuahuahunder.. Nå er min 6 mnd og allerede 28 cm i rygglengde.. jeg ser at på "alle" nettsider så står det at det er mellom 17-24 cm de skal ha i rygglende.. Han er og en hannhund så har sikkert noe å si.. men ikke så stort avvik?.. er det normalt at han kan være så stor? for han ser ut som en chihuahua altså.. så tviler egentlig på at han er blanding, men jeg synes han begynner å bli litt "stor" utrolig nok... kommer sikkert til å få mye kjeft pga dette innlegget, men jeg lurer lissom..
Gjest Chiffon Skrevet 10. september 2009 #2 Skrevet 10. september 2009 Det er vel ikke så usannsynlig dersom du kjøpte hunden av en useriøs oppdretter. Har du betalt hele kjøpesummen uten å fått stamtavlen?
Gjest Wacmoc Skrevet 10. september 2009 #3 Skrevet 10. september 2009 16-20 cm skal en chihuahua normalt være. Finnes både høyere og lavere, men når din nå, ved 6mnd alder, er 28 cm så begynner det å bli litt mye. En hund uten stamtavle er å regnes som blandingshund.. Har du dratt hjem til oppdretter og krevd å få stamtavle? Og om det står i kjøpekontrakt at stamtavle følger med, så har du kvav på den.
Frey Skrevet 10. september 2009 #4 Skrevet 10. september 2009 Har du betalt hele kjøpesummen uten å fått stamtavlen? I Norge får man ikke hunden uten å betale hele kjøpesummen. Man får heller ikke stamtavlen når man henter hunden fordi det er NKK som sender disse ut til eier. Oppdretter kan imidlertid tvære dette ut (eller stoppe det) ved å ikke sende inn registreringspapirene/ikke betale for registreringen av kullet. Til TS: Du kan kontakte NKK og sjekke om oppdretter har sendt inn registreringspapirene. Hvis oppdretter ikke har gjort dette og det står i kjøpekontrakten din at du skal få stamtavle så kontakter du først oppdretter, hvis ikke det hjelper så er forbrukerrådet neste stoppested.
Gjest Chiffon Skrevet 10. september 2009 #5 Skrevet 10. september 2009 I Norge får man ikke hunden uten å betale hele kjøpesummen. Man får heller ikke stamtavlen når man henter hunden fordi det er NKK som sender disse ut til eier. Oppdretter kan imidlertid tvære dette ut (eller stoppe det) ved å ikke sende inn registreringspapirene/ikke betale for registreringen av kullet. Ok, da er det nok litt annerledes med katter
Trillrund Skrevet 10. september 2009 #6 Skrevet 10. september 2009 I Norge får man ikke hunden uten å betale hele kjøpesummen. Man får heller ikke stamtavlen når man henter hunden fordi det er NKK som sender disse ut til eier. Oppdretter kan imidlertid tvære dette ut (eller stoppe det) ved å ikke sende inn registreringspapirene/ikke betale for registreringen av kullet. Joda, man kan godt få hunden uten å betale... Det finnes mange oppdrettere som troro på folk og lar dem hente valpen uten å betale. Har en venninne som har ventet i over 1 år på sine penger.... Hun stolte på kjøperen, så kjøperen har fått registreringsbeviset også... Jeg har også solgt valper uten full betaling, men da har jeg registrert valpene på mitt navn, og så omregistrert når alt er betalt. Oppdretter velger om registreringbevisene skal sendes til eier eller til oppdretter. Jeg bruker å få dem hjem til meg, slik at jeg kan sjekke at de er riktig utfylt, bhar opplevd at det har vært feil i navn på hund og på eiere. Til TS: Jeg går ut fra at du mener mankehøyde? Ellers vurderes vel størrelsen på chihuahua etter vekt og ikke etter høyde. Men det er en alvorlig feil hvis de er ekstremt lange i ryggen.
Gjest ts Skrevet 10. september 2009 #7 Skrevet 10. september 2009 Joda, man kan godt få hunden uten å betale... Det finnes mange oppdrettere som troro på folk og lar dem hente valpen uten å betale. Har en venninne som har ventet i over 1 år på sine penger.... Hun stolte på kjøperen, så kjøperen har fått registreringsbeviset også... Jeg har også solgt valper uten full betaling, men da har jeg registrert valpene på mitt navn, og så omregistrert når alt er betalt. Oppdretter velger om registreringbevisene skal sendes til eier eller til oppdretter. Jeg bruker å få dem hjem til meg, slik at jeg kan sjekke at de er riktig utfylt, bhar opplevd at det har vært feil i navn på hund og på eiere. Til TS: Jeg går ut fra at du mener mankehøyde? Ellers vurderes vel størrelsen på chihuahua etter vekt og ikke etter høyde. Men det er en alvorlig feil hvis de er ekstremt lange i ryggen. ikke mankehøyde.. altså rygglengde.. eller er kanskje det mankehøyde? anyways.. jeg har tenkt å kjøpe dekken til han til vinteren.. og da jeg ble oppmerksom på det at dette med rygglengden hans er for stor... det med stamtavle, har snakket nå med oppdretter igjen og hun skal "purre" på NKK eller hvem det nå er som sender de ut.. det tar visst veldig lang tid og tror selv det er min oppdretter som har surra... men men.. får bare håpe her..
Lola89 Skrevet 11. september 2009 #8 Skrevet 11. september 2009 Å få stamtavlen fra NKK kan ta bortimot 1 år tror jeg.. Så det kan godt stemme at hun har purret på den fra NKK.
Frey Skrevet 11. september 2009 #9 Skrevet 11. september 2009 Å få stamtavlen fra NKK kan ta bortimot 1 år tror jeg.. Så det kan godt stemme at hun har purret på den fra NKK. Det stemmer ikke. Når registreringsavgiften er betalt så tar det bare noen uker. TS: ring NKK og hør om de har fått noen papirer fra oppdretteren i det hele tatt.
Lola83 Skrevet 11. september 2009 #10 Skrevet 11. september 2009 Send meg en pm, så kan du få adresser til Chihuahua forum, der er det masse nyttig hjelp og få
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå