Gå til innhold

Erstatning til hvetemel i brødbakemaskin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått brødbakemaskin for å bake mine egne brød, siden jeg ikke kan spise melsorter med hvete i.

Jeg har prøvd å erstatte hvetemel med siktet rug og slikt, men det blir rett og slett for "tungt" slik at brødene blir steinharde.

Har dere noen idèer til hva jeg kan erstatte hvetemel med? eller noen oppskrifter uten hvetemel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du vel over på glutenfri melblanding da.

Så tung melsort som rug er, så må det stekes lenge og på veldig lav tem.

Skrevet

Og da må jeg få presisere her (også :) ) at det er forskjell på gluten og hvete. Gluten kan jeg spise så mye jeg vil av, sånn i teorien...

Skrevet

Jyttemel er veldig sunt og godt, men jeg har ikke brukt det i brødbakermaskinen. Ennå.

Jeg baker naturlig glutenfritt og får best resultat med toro-pose. Ikke spesielt næringsrikt, men jeg maler opp en del linfrø og tilsetter i tillegg litt hele frø, en del olivenolje, litt salt, drøyt 4 dl vann og en snau t-skje med tørrgjær. Det gir luftige brød.

Selv om du ikke må spise glutenfritt kan du kanskje spe på med noe av det for å få en lettere deig?

Skrevet
Jyttemel er veldig sunt og godt, men jeg har ikke brukt det i brødbakermaskinen. Ennå.

Selv om du ikke må spise glutenfritt kan du kanskje spe på med noe av det for å få en lettere deig?

Tar ikke skade av glutenfritt, bortsett fra at det meste glutenfrie fremdeles inneholder hvete :(

Bortsett fra et merke pasta som nå lages av ris- og maismel for å være glutenfri :klemmer:

Skrevet
Tar ikke skade av glutenfritt, bortsett fra at det meste glutenfrie fremdeles inneholder hvete :(

Bortsett fra et merke pasta som nå lages av ris- og maismel for å være glutenfri :klemmer:

Neida, det finnes masse pasta som er laget uten hvetestivelse!

Ikke se etter glutenfritt, men "naturlig glutenfritt". Utvalget kunne ha vært bedre, men det finnes ganske mye å velge mellom hvis man går til en butikk av litt størrelse. Hos oss, Kristiansand, foretrekker jeg Ultra eller allergimat.

Forsøk allergimat.no De sender over hele landet og har et rikholdig utvalg av alt mulig! Det beste er at man kan krysse av for hvilke matvarer man _ikke_ skal ha, og så kommer ikke produkter som inneholder disse opp når man blar! La meg forresten anbefale pastarisen de selger. Det er kjempegodt å strø i gryteretter for å få en "alt i en"-gryte!

Mixelite

-som spiser uten både gluten, hvete og melkeprodukter og har det veldig bra med det :)

Skrevet
Neida, det finnes masse pasta som er laget uten hvetestivelse!

Så flott! Men det meste inneholder fremdeles hvete ;)

Sjekka ut allergimat.no. Mye spennende produkter, men smaker de noe? Slikt som youghurten o.l. Og hvordan "bruker" jeg melet? Som vanlig hvetemel?

Kommer uanset ikke til å ha råd til å handle dagligvarer der, men er jo kjekt å vite om

Skrevet
Så flott! Men det meste inneholder fremdeles hvete ;)

Sjekka ut allergimat.no. Mye spennende produkter, men smaker de noe? Slikt som youghurten o.l. Og hvordan "bruker" jeg melet? Som vanlig hvetemel?

Kommer uanset ikke til å ha råd til å handle dagligvarer der, men er jo kjekt å vite om

Hva mener du med at det meste fremdeles inneholder hvete?

Naturlig glutenfritt inneholder aldri hvete. Da ville det ikke vært naturlig glutenfritt.

Jeg har ikke testet ut yoghurten til allergimat, men det trenger jo ikke du heller, hvis det bare er hvete du skal holde deg unna.

Alt smaker jo noe, selv om du nok bare må venne deg til at det ikke smaker som du er vant til ;-) Noen av de glutenfrie ferdigvarene man får kjøpt(enten det er allergimat eller andre som selger dem), kakene, smaker kunstig eller for mye av en eller annen aroma, men det er kanskje også smak og behag. Hvis man sammenligner med hvetebakst smaker sikkert ingenting godt. -men det går over. Likevel foretrekker jeg hjemmebakt i stedet for de kjeksene og kakene man får kjøpt.

Oppskrifter på brød basert på meltypene allergimat selger, finner du på nettet ved å søke. Jeg har som sagt bare prøvd toro-mel i bakemaskinen.

Når det gjelder prisene til allergimat, lå de i underkant av hva jeg betaler på Ultra sist jeg sjekket, så jeg opplever det ikke som dyrere å handle der enn andre steder selv om jeg må betale porto i tillegg. Dessverre er det slik at spesialmat er dyrere enn vanlige dagligvarer. Det må gjerne politikerne få lov til å gjøre noe med!

Skrevet
Hva mener du med at det meste fremdeles inneholder hvete?

Naturlig glutenfritt inneholder aldri hvete. Da ville det ikke vært naturlig glutenfritt.

Jeg har ikke testet ut yoghurten til allergimat, men det trenger jo ikke du heller, hvis det bare er hvete du skal holde deg unna.

Det finnes jo mye glutenfritt som inneholder hvete, så jeg skjønner ikke helt hva du mener.

Hvete, melk, egg, sukker, gjær, honning, agurk, asparges, sesam, tranebær, østers...ja, er det jeg ikke skal holde meg unna? Det er proteiner som er problemet her i gården, nemlig.... :(

Skrevet
Det finnes jo mye glutenfritt som inneholder hvete, så jeg skjønner ikke helt hva du mener.

_naturlig_ glutenfritt inneholder _aldri_ hvete.Glutenfritt derimot, inneholder ofte hvetestivelse. Stivelse som er vasket nesten ren for gluten og derfor får lov å bli kalt glutenfritt.

Du må skille mellom glutenfritt og _naturlig_ glutenfritt. Det er to forskjellige ting og jeg har hele tiden skrevet om naturlig glutenfritt. *

Så du at det var en boks for å krysse av hvete hos allergimat? Hvis du krysser av den og evt. andre valg og så velger "bruk" og går videre i innholdsmenyen, får du kun opp varer som _ikke_ inneholder hvete og det er jammen mye å velge mellom, både blant pasta og andre ting, synes jeg!

*(-og om ikke forvirringen er total nok for dem som er nye i det/har slekt eller venner som trenger at de tar hensyn til det, så har det nå kommet nye regler og nye termer som skal innarbeides, men enn så lenge står det glutenfritt eller naturlig glutenfritt på pakningene.)

Skrevet

Hvete, melk, egg, sukker, gjær, honning, agurk, asparges, sesam, tranebær, østers...ja, er det jeg ikke skal holde meg unna? Det er proteiner som er problemet her i gården, nemlig.... :(

Hveteprotein er gluten, så står det naturlig glutenfritt er det også fritt for hveteprotein, og veldig mye av det er laktose/melkefritt også.

Som Mixelite sier, må du skille mellom glutenfritt og hvetefritt (naturlig glutenfritt)

Men skal du holde deg unna alt protein?

Da får du store problemer!

Skrevet
Som Mixelite sier, må du skille mellom glutenfritt og hvetefritt (naturlig glutenfritt)

Men skal du holde deg unna alt protein?

Da får du store problemer!

Skal ikke være enkelt, nei :) Hvorfor kan de ikke bare kalle det hvetefritt da? :sjenert:

Nei, ikke all protein basta, men alt som inneholder lektiner (tror ihvertfall det heter det)

Er ikke vant til å måtte kjøpe spesialmat og er allerede lei av knekkebrød med skinke :(

Skrevet
Skal ikke være enkelt, nei :) Hvorfor kan de ikke bare kalle det hvetefritt da? :sjenert:

Fordi det ikke bare er hvetefritt, det er naturlig glutenfritt, dvs. fritt for alle kornslag som inneholder gluten, ikke bare hvete!

Er ikke vant til å måtte kjøpe spesialmat og er allerede lei av knekkebrød med skinke :(

Du bør begynne å tenke utenfor brødboksen! Det finnes masse annet godt man kan spise utenom brødmat. Nistematen kan f.eks bestå av middagsrester, salat, frukter, nøtteblanding...

Gjest Blondie65
Skrevet

Er det noen som har svart på trådstarters spørsmål egentlig?

Jeg vurderer nemlig anskaffelse av brødbakemaskin av samme grunn, jeg sliter nemdlig med å finne godt brød som er grovt nok. Siden jeg enda ikke har kjøpt maskin vil jeg gjerne vite om man kan bake grovt brød i disse maskinene eller om det er meningsløst. Med grovt mener jeg selvsagt både de som er med og uten fullkorn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...