Gjest milkyway Skrevet 10. september 2009 #1 Skrevet 10. september 2009 I det siste har jeg kjent at 2 og et halvt år uten kjøtt har gjort meg litt koko, sånn som når samboer lager kjøttdeig har jeg løpt ut og sjekket hva som luktet så "godt", men ble fort skuffet. Så fant jeg ut jeg savnet proteiner og vitaminene en får i kjøtt, har blitt helt grå og sløv i det siste. Så jeg kjøpte soya-burgere, ekkelt var det først, for de ser ut som og smaker kjøtt, men jeg må innrømme: NAM! Nå kan jeg spise det jeg savner med god samvittighet :-D Så jeg vil ha oppskrifter jeg kan bruke disse burgerene i. Jeg har så langt bare laget cheeseburger, og en rett med ris og bernaise saus til. Finnes det flere muligheter og flere retter med andre soya"kjøtt"varer dere har greie på? Fortell meg Forresten, bare 2 dager med soya, vitaminboks med alle mulige vitaminer og jern, pluss omega 3 planteolje som smaker høgg og helvete, har gjort meg proppfull av energi og jeg har fått hjernen min tilbake, og tilogmed jogga i går og i dag morges! Hvorfor har jeg ikke tatt meg bry til å prøve ut dette tidligere? :klø: Så kom med oppskrifter folks :D
Gjest Frosk Skrevet 10. september 2009 #2 Skrevet 10. september 2009 Er det linfrøolje du tar? Eller Udo's Choice, kanskje - de smaker bajs, ja, så jeg pleier å blande en liten dæsj i smoothies, da kjenner man ikke smaken. Av soya-produkter liker jeg stort sett de fra Hälsans Kök godt (Bortsett fra "grytbitar", som smaker nokså fælt, syns jeg da) - burgerne er gode, gourmetbullar (veggisversjonen av svenske köttbullar!) enda bedre, og farsen (den "ferdigstekte", de har flere varianter) er super i lasagne, f.eks - eller i bolognesesaus, eller moussaka, eller... alt mulig der man ellers ville brukt stekt kjøttdeig, i grunnen. Gourmetbullar funker flott på grillspyd, og så er de selvfølgelig gode med kokte poteter, grønnsaker, brun saus, ertestuing og tyttebærsyltetøy - nesten-klassisk søndagsmiddag
Gjest milkyway Skrevet 10. september 2009 #3 Skrevet 10. september 2009 Det er Udo ja, med han fine mannen på Bullene ja, venninna mi anbefalte de på det varmeste kom jeg på. Hva kan jeg ha til de da? Ris og bernais? Det er så nam! Her trenger jeg hjelp fra bunnen av, jeg har ikke peiling på matkombinasjoner! Her snakker vi skiver og nissegrøt og ostepizza i flere år, så jeg har glemt hva mat er og at jeg likte det!
Gjest Frosk Skrevet 10. september 2009 #4 Skrevet 10. september 2009 Gourmetbullar passer til alt mulig, de! Ris og béarnaise funker nok flott, eller med stekte potetbåter og salat, eller som sagt "søndagsmiddag"-varianten med kokte poteter, brun saus osv - eller så kan du putte dem i pitabrød eller tortillalefser med salat og en eller annen saus - tzatziki, kanskje? Chilisaus? Eller så kan du jo bruke dem til pasta også - med en tomatsaus til, for eksempel? Sikkert gode på pizza også, hvis du vil variere ostepizzaen litt Falafel er jo også veldig godt, hvis du går lei av soyaprodukter - syns "Spicy falafel" fra Nutana er kjempegode.
Gjest milkyway Skrevet 11. september 2009 #5 Skrevet 11. september 2009 Oj her var det masse ukjente ord! Må sjekkes nærmere! Men i går hadde jeg middagsguests, siden jeg ikke kan lage mat, sto de for lagingen i mitt hus hoho, basillikapikker eller pukkar eller hva nå enn, og fløtegratinerte poteter! Fytti nammenmam!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå