Gå til innhold

Lære islandsk


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor jeg kan lære dette i Norge? Så at folkeuniversitetet skulle ha slike kurs, via den Islandske ambassaden men jeg fant ingen. (lokalisert på møre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det enkleste er selvstudier på biblioteket. Det finnes mye bra bøker på f.eks. gramatikk, og lydundervisning.

Spørsmålet er jo hvorfor du vil lære islandsk - bare i overkant av 300 000 på hele øya og ikke akkurat attraktivt å bo for tida ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å lære meg islandsk selv før jeg flyttet dit for litt over ett år siden, og det er noen fine "teach yourself" cd'er og dvd'er hvertfall! Hvor du hører hvordan de sier noe (selvom de ofte prater veldig sakte og rart, som når vi prater til utlendinger som ikke kan norsk :fnise: ), får oppgaver du skal gjøre etc.

Jeg klarte ikke å lære meg det før jeg reiste, men det gjorde egentlig ikke stort, forståelse kommer kjempefort (jeg hørte også mye på islandske sanger, det kan anbefales!). Skal du reise dit eller er det bare av interesse? :) Jeg syns hvertfall det er et kjempefint språk!

(Bor nå i Norge igjen etter 1 år på Island, bor med Islandsk samboer og kan nå prate nok til å gjøre meg fortstått med det meste, bare litt flau siden det er så vanskelig å måtte bøye alt riktig!)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lære islandsk ved Univeritetet i Oslo. Der tilbys det i alle fall innføringskurs og fordypningskurs. Du får en god innføring i grammatikk og uttale, og du lærer en del ord.

Islandsk kan du bla. velge i en 80-gruppe i nordisk på Språkprogrammet. Jeg tror det som regel er plasser igjen til privatister på kursene.

Det finnes også noe som heter Nordkurs. Nordkurs er 4-ukers sommerkurs i språk, litteratur og kultur som tilbys i de ulike nordiske landene, bla. på Island. Kursene tilbys gjennom universitetene (og høyskolene?), og du må ta kontakt med kontaktpersonen ved et universitet (ev. ved en høyskole?). Jeg tror man må ha avlagt minst 10 STP i nordisk for å søke, men er ikke sikker. Kursene på Island er populære, men du kan jo prøve å søke.

Lykke til!

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du søkt på islandskurs på nettet? Finner sikkert endel på biblioteket også. Der har de ofte sånne cd'er og dvd'er osv som kan være til hjelp. Har hørt islandsk er et vanskelig språk å lære, så lykke til!:)

Endret av Pomeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo hvorfor du vil lære islandsk - bare i overkant av 300 000 på hele øya og ikke akkurat attraktivt å bo for tida ;)

Fordi det er et dritkult språk å kunne. Jeg lærte islandsk på Uni. og hadde et semester på Island, og selv om jeg absolutt ikke trenger språket i dag, synes jeg det er veldig kult å kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker meg å lære islandsk fordi det er det nærmeste man kommer old norse i bruk:) Har en generell interesse for språk, og islandsk/færøysk synes jeg er to kule språk, og jeg ønsker meg vel egentlig å lære begge.

Men takk for tips, får vel sette nesa i biblioteket idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo kulere å lære seg Elfdalian - en nedstamning av gammelnorsk og et eget språk (mener internasjonale språkforskere) som er i ferd med å dø ut. "Elfdalian retains numerous old grammatical and phonological features that have not changed considerably since Old Norse and is considered to be the most conservative and best preserved vernacular within the Dalecarlian branch."

Kanskje litt verre å finne bøker om det, dog :P

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo kulere å lære seg Elfdalian - en nedstamning av gammelnorsk og et eget språk (mener internasjonale språkforskere) som er i ferd med å dø ut. "Elfdalian retains numerous old grammatical and phonological features that have not changed considerably since Old Norse and is considered to be the most conservative and best preserved vernacular within the Dalecarlian branch."

Kanskje litt verre å finne bøker om det, dog :P

Ja, det hadde vel kanskje vært noe. Men må vel nesten reise til Dalarna for å lære det :fnise:

Får se litt om det finnes noen språkbøker på det. Man vet jo aldri.

ts her

edit: (woho, innlegg nr 1000!)

Endret av pittie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vel kanskje vært noe. Men må vel nesten reise til Dalarna for å lære det :fnise:

Får se litt om det finnes noen språkbøker på det. Man vet jo aldri.

ts her

edit: (woho, innlegg nr 1000!)

OT, men: Gratulerer med 1000 innlegg!

Jeg skulle gjerne ha lært meg det språket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...