Gå til innhold

Legge ut bilder på nett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov å legge ut bilder av folk som ikke har godtatt/ønsker/vet om bildet? Skal ikke alle bilder på nett være godkjent av personene på bildet før de legges ut? Hvordan er regelen rundt dette..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det lov å legge ut bilder av folk som ikke har godtatt/ønsker/vet om bildet? Skal ikke alle bilder på nett være godkjent av personene på bildet før de legges ut? Hvordan er regelen rundt dette..?

Jeg er ganske sikker på at man trenger tillatelse fra personen det er tatt bilde av før man legger det ut.

Skrevet

Det er ikke lov.

Unntak er om det er et nyhetsmedium som har tatt et bilde hvor du ikke er en del av "motivet" på bildet, altså et oversikts foto. Eller om bildet har stor nyhetsverdi og derfor kan publiseres uten ditt samtykke.

For privatpersoner: Nei, en har ikke lov å legge ut bilder uten andre personers samtykke.

Gjest Motstander av internettdeling&#3
Skrevet

Det er forbudt. Har selv ordnet meg med facebook-konto kun for å kontrollere at venner og familie ikke legger ut uheldige bilder av meg på nettet som en arbeidsgiver eller andre kan komme over. Har selv måttet be venner om å fjerne visse bilder, fordi folk gir rett og slett faen. I tillegg har jo folk hundrevis av randoms på vennelisten sin som kan laste ned bilder av meg og spre det videre. Med mobikameraer og facebook i dag er det vel flere av oss som ligger ute på nettet uten at vi vet det, og jeg syns hele greia burdte avskaffes. Både facebook og mobkamera. Har faktisk selv sett en video fra en turist som drev og filmet landskapet i byen min der jeg plutselig ser meg selv spassere forbi. Ganske uskyldig, men likevel er det litt ubehagelig. Syns fil og bildedeling har gått alt for langt

Skrevet

Og nå som man har photoshop og alt sånt så er det ikke noe problem å lage et veldig realisk, men fake nakenbilde av en person.

Husker noen gutter gjorde det mot ei jente da jeg gikk på vgs :spy:

De ble heldigvis tatt.

Skrevet

Man skal ha tillatelse fra personen(e) det er tatt bilde av, men eg merker at spesielt på facebook så hiver folk bilder innpå uten å få det. Etter fester o.l. Mange nekter ta de vekk også når de får beskjed :roll:

Skrevet

Det er ikke lov. Du kan forlange å få de fjernet. Også av nettstedet om de som har lagt de ut ike fjerner de.

Ser på fb at folk har lagt ut bilder av venner,kjente og kolegaer. Og jeg vet mange av de ikke er spurt. Noen legger også ut navn på vedkommende under.

Bilder kan være uskyldige, men bilder er førsteinntrykket av folk på slike steder.

Lite heldig om det er fra en fest, eller et annet dårlig valgt øyeblikk.

Og hvorfor noen abselutt må legge ut bilder av abselutt alt, er meg en gåte.

Skrevet

Hvor kan man si ifra til Facebook om noen nekter å fjerne et bilde de ikke har tilatelse til å legge ut? Ser på den "report" lista dems, på report-linken som ligger under hvert bilde, men finner ingen som stemmer overens med "å legge ut bilder av noen andre enn seg selv uten tillatelse".

Skrevet

Må bare komme med en liten kommentar til temaet.

Jeg har flere på vennelista på facebook som har barn som har begynt på skolen. Ser at flere av dem har lagt ut bilde av hele klassen til barnet sitt. Jeg kan ikke tenke meg at de har innhentet tillatelse fra alle foreldrene om å legge ut bilder av barna deres på nett. Synes det er tankeløst!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...