Gå til innhold

Har utrolig høy puls ved trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

er ei 25 år gammal jente og jeg har drevet med jogging siden i våres. For noen uker siden begynte jeg også på treningssenter, og her går det i crosstrainer, og noe annet kardio, i tillegg til styrketrening.

På disse kardiomaskinene har de pulsmåler, og selv om pusten min er helt rolig og jeg trener godt men ikke er sliten men svetter, så ligger pulsen ofte på 180.

Er dette normalt ? Samboeren min ligger mye mye lavere, men han har trent kardio i flere år..Fikk beskjed av instruktøren om hvis jeg ønsker mer fettforbrenning bør jeg ligge i en lavere intervall, men jeg er jo ALDRI i den intervallen. Pulsen øker så raskt og blir der hele tiden og...

Noen som har noe informasjon å komme med ? Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan i hvert fall bidra med at det er det samme med meg.

Jeg har gått på spinningtimer med pulsmåler hvor vi får instrukser om hvilket pulsnivå vi skal ligge på, og at vi skal minske intensiteten hvis vi ligger for høyt, men hver gang hun sier det ligger jeg betraktelig over det som pulsen 'skal' være, uten at jeg har en veldig høy intensitet. Jeg kan ikke akkurat tråkke som om jeg er på søndagstur heller, så foreløpig har jeg bare latt pulsen stige skyhøyt. Men det ødelegger jo litt av poenget med pulstimer!

Skrevet

Hvor du ligger i intensitet kan du bare vite om du vet hva makspulsen din er - og det kan varerie veldig fra person til person. M¨ål den også kan du regne ut sonene dine utfra det.

Antagelig har du endel høyere makspuls enn kjæresten din og derfor ligger du høyere når du ikke anstrenger deg noe mer.

Skrevet

Hei og takker for svar

Jeg antar det er som du sier Suzy, at det er individuelt. Denne ligingen som skal gi "riktig" puls antar jeg ikke passer alle.

Jeg ser jo også på disse kardiomaskinene , der det er en liste med alder, og hvilken sone man bør ligge i for å 1. Forbrenne fett 2. Trene utholdenhet. Jeg sprenger jo hele skalaen.

Men det er jo "fint" å høre at det ikke bare er meg. Jeg syns det er flaut å stå med crosstraineren og personen bak meg ser at jeg har puls på 180 ...

For å virkelig måle hvordan man ligger an på puls, så må man vel teste med intervall, eller hvordan var dette ? For å få riktige målinger mener jeg.

Skrevet

Skaff deg en pulsklokke (eller lån) og kjør en test - bare å Google hvordan finne makspuls, så finner du oppskrifter i massevis.

Ifølge regnestykket skal jeg ha en makspuls på ca 185 - i virkeligheten har jeg nok nærmere 205, så det er veldig invdividuelt. Lykke til!

Skrevet

Det samme gjelder for meg. Kan fint få 130-140 i puls bare ved å gå i vanlig tempo, er jo ikke akkurat det jeg blir sliten av? Jeg har pulsklokke og har en makspuls på 205. Derfor har jeg som regel 175+ når jeg trener.

Skrevet

Jeg var akkurat på vei inn for å lage en lignende tråd! :)

Så du er ikke alene!

Jeg har pulsklokke stilt inn på min alder, vekt og høyde osv, og har en mer korrekt måling enn du får ved å bruke den på maskinen. Jeg har ofte en snittpuls på 140-160, og ofte makspuls opp i 195, da ved eksplosiv trening. Ifølge klokken min, ligger fettforbrenningen min på under 134, men er jo så og si aldri der! :(

Jeg er riktignok ikke veldig godt trent, selv om jeg går på harde timer, og bærer noen kilo for mye, men synes det er bekymringsverdig at snittpulsen min har steget ETTER at jeg begynte å trene...? :klø:

Før hadde jeg så fin snittpuls at min dønn ærlige kompis ble litt sjokkert over at jeg som var så utrent hadde nesten like lav og lavere hvilepuls enn han som trente kjempemasse...

Skrevet

En mer korrekt måte å regne ut makspulsen enn 220-alder er: 208 - (0,7xalder). Det er hvertfall det vi lærte i timene forige uke, og stemmer bedre for mitt vedkommende enn 220-alder..

Skrevet
En mer korrekt måte å regne ut makspulsen enn 220-alder er: 208 - (0,7xalder). Det er hvertfall det vi lærte i timene forige uke, og stemmer bedre for mitt vedkommende enn 220-alder..

Mulig det, men det stemmer fortsatt ikke på meg :)

Skrevet
Jeg var akkurat på vei inn for å lage en lignende tråd! :)

Så du er ikke alene!

Jeg har pulsklokke stilt inn på min alder, vekt og høyde osv, og har en mer korrekt måling enn du får ved å bruke den på maskinen. Jeg har ofte en snittpuls på 140-160, og ofte makspuls opp i 195, da ved eksplosiv trening. Ifølge klokken min, ligger fettforbrenningen min på under 134, men er jo så og si aldri der! :(

Jeg er riktignok ikke veldig godt trent, selv om jeg går på harde timer, og bærer noen kilo for mye, men synes det er bekymringsverdig at snittpulsen min har steget ETTER at jeg begynte å trene...? :klø:

Før hadde jeg så fin snittpuls at min dønn ærlige kompis ble litt sjokkert over at jeg som var så utrent hadde nesten like lav og lavere hvilepuls enn han som trente kjempemasse...

:klø:

Litt usikker om om jeg skjønenr problemet ditt.

Har du fått høeyre hvilepuls på grunn av trening?

Sånn jeg leser det så kommer du høyere opp i puls når du trener og greier å være der lengre enn før, det betyr vel bare at du har kommet i bedre form...?

Skrevet
:klø:

Litt usikker om om jeg skjønenr problemet ditt.

Har du fått høeyre hvilepuls på grunn av trening? JA

Sånn jeg leser det så kommer du høyere opp i puls når du trener og greier å være der lengre enn før, det betyr vel bare at du har kommet i bedre form...? JA

Men problemet mitt er vel egentlig at jeg ikke skjønner hvorfor hvilepulsen har blitt høyere, når treningspulsen tyder på at formen er bedre. Skjønner? ;)

Skrevet
Men problemet mitt er vel egentlig at jeg ikke skjønner hvorfor hvilepulsen har blitt høyere, når treningspulsen tyder på at formen er bedre. Skjønner? ;)

Nei DET skjønner jeg. Hvilepulsen skal vel strengt tatt bli lavere om du blir i bedre form, så dette forstår jeg at du lurer på.

Jeg tror jeg hadde spurt legen min om dette jeg.

Måler du hvilepulsen om morgenen rett fra søvnen?

Skrevet

Hvor mye har hvilepulsen din økt med da? Kan det være pga. usikre målinger når kroppen er i forskjellige hvilestader, om du skjønner?

Skrevet
Nei DET skjønner jeg. Hvilepulsen skal vel strengt tatt bli lavere om du blir i bedre form, så dette forstår jeg at du lurer på.

Jeg tror jeg hadde spurt legen min om dette jeg.

Måler du hvilepulsen om morgenen rett fra søvnen?

Nei, har bare sjekket den i ny og ne i ren nysgjerrighet...

Har lurt på å ta en prat med legen, ja...

Skrevet

I ny og ne... ?

Hvilepulsen finner du ved å sjekke pulsen når du våkner om morgenen mens du er helt avslappet og ikke har stått opp enda. Vilel sjekket den nøye også snakket med lege om den har steget.

Skrevet

Hvis du vil måle mer korrekt anbefaler jeg deg å lese dette fra sidene til løplabbet:

Hvilepulsen bør måles om morgenen, helst mens du ennå ligger i senga. Dersom du blir vekket av en bråkete alarm, en telefon som ringer eller lignende, kan det påvirke målingen av hvilepulsen fordi adrenalinet stiger. Prøv derfor å måle pulsen når du våkner av deg selv. Grunnen til at hvilepulsen er lavest om morgenen er at blodverdiene av adrenalin, koffein og andre substanser er lavest da og derfor utgjør det ideelle tidspunktet å måle hvilepulsen på. Plasser peke- og langfinger på siden av halsen, bruk lett trykk og tell antall slag for eksempel i 15 sekunder. Begynn å telle null, en, to osv. Multipliser antall slag med fire og du får slag per minutt.
Skrevet
I ny og ne... ?

Hvilepulsen finner du ved å sjekke pulsen når du våkner om morgenen mens du er helt avslappet og ikke har stått opp enda. Vilel sjekket den nøye også snakket med lege om den har steget.

Ja, jeg visste ikke at den skulle måles slik.. :)

Men uansett; jeg sjekker den som regel når jeg føler at jeg slapper skikkelig av, eller følger hvordan pulsen synker etter avsluttet økt. Ikke korrekt, tydeligvis! :) Men det er jo slik jeg har målt den tidligere også, så forskjellen er jo stor allikevel, om du forstår? :)

Skal måle pulsen imorgen tidlig!

Skrevet
Er dette normalt ? Fikk beskjed av instruktøren om hvis jeg ønsker mer fettforbrenning bør jeg ligge i en lavere intervall, men jeg er jo ALDRI i den intervallen. Pulsen øker så raskt og blir der hele tiden og...

Noen som har noe informasjon å komme med ? Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre.

Jeg har det på samme måten. Pulsen min øker fort ved trening, og jeg føler ikke at jeg blir tilsvarende sliten. Skal jeg ligge i den beregnede fettforbrenningssonen på apparatene må jeg ta det veldig med ro. Jeg kan øke intensiteten litt etter sonene på pulsklokka mi, og jeg stoler mer på den ettersom den er innstilt etter mine verdier.

Stemmer dårlig for min del, men så er jo makspulsen min 208..

Skrevet

Som utrent sofapotet spratt pulsen min opp i 160-180 maks 30 sekunder etter at jeg hadde gått opp på stepmaskinen, og jeg hadde ikke rukket å registrere at jeg hadde begynt, engang.

Den synker tilsvarende fort når jeg stopper.

Jeg hadde en fysisk tilstand på det tidspunktet som også påvirket pulsen, men den spretter fortsatt i været om jeg gjør noe. Sammen med "naturlig" lavt blodtrykk på rundt 90-100/60 var det tidvis svimmelt, men legen påstår jeg kommer til å bli steingammal. :-)

Skrevet
Ja, jeg visste ikke at den skulle måles slik.. :)

Men uansett; jeg sjekker den som regel når jeg føler at jeg slapper skikkelig av, eller følger hvordan pulsen synker etter avsluttet økt. Ikke korrekt, tydeligvis! :) Men det er jo slik jeg har målt den tidligere også, så forskjellen er jo stor allikevel, om du forstår? :)

Skal måle pulsen imorgen tidlig!

Du kan ikkje måle kvilepuls etter ei treningsøkt! Etter at du har trent har du høg kvilepuls ei god stund etterpå, så det gjer heilt feil resultat. Prøv om morgonen når du ikkje har trent eller berre trent roleg dagen før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...