Gå til innhold

Lei av ris

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi varierer mellom pasta, potet og ris som tilbehør til middag. Men nå er jeg blitt så veldig lei av ris... Det er synd, for de andre i familien liker ris. Og det er jo billig, så det er kjekt å bruke det iblant.

Hva skal jeg gjøre for å få risen mer smakfull og spennende? Er det noen som har gode tips til krydder jeg kan ha i vannet, f.eks.? Jeg har prøvd meg fram med litt krydder i vannet, men synes ikke det blir noen særlig forskjell.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Karri eller Tandorikrydder er godt.

Man må ha i en del, så det blir farge på risen.

Jeg pleier også ha i ca en spiseskje olje når jeg koker ris med krydder.

Skrevet

Jeg syns det er best å krydre risen etter at den er kokt jeg. Og så er det godt med soyasaus, til mye forskjellige tilbehør.

Om vi har salat til så har jeg dressing på den og blander risen og salaten.

Ellers så kan det være godt å dele noen champignoner i små biter og steke dem med pepper på og blande dette i den ferdigkokte risen.

Det er bare fantasien som setter grenser egentlig :)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg er ikke spesielt glad i ris, men har funnet noen ting som fungerer for meg. :)

-Chilli som blir kokt sammen! Da blir det litt smak på risen.

-Hva med å bytte ristype? Jeg synes fullkornsris og basmatiris smaker mye bedre enn jasminris.

-Saus?

-Stekt ris med diverse tilbehør er godt.

-Ha på krydder etter at risen er kokt.

Skrevet

Vi pleier å surre løk og hvitløk i gryta først, og så koke risen sammen med løken. Det gir en god smak. :)

Skrevet

Har ikke prøvet selv før men lurer litt på om en tykk hvit saus med karri (karrisaus) ville være ok å blande i risen.

Må nesten teste ut det selv. Sausen bør nok være ganske tykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...