Gå til innhold

Havregrøttilbehør?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har dere noen tips til hva som er godt (og gjerne litt sunt) å ha på havregrøt?

Jeg har for eksempel hørt at det godt med eple og kanel, men hvordan gjør man sånt i praksis? Har man epleskiver i grøten etter at den er kokt opp og strør kanel over, eller blander man alt mens det koker? Mulig dette er et rimelig dumt spørsmål, men jeg har virkelig ikke peiling på havregrøtkoking.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du lager havregrøten først, så kutter du opp eplebiter og har det oppå, med f.eks kanel oppå der igjen.

Bra tilbehør:

Kokes med grøten:

- linfrø (masse omega 3!)

- solsikkerkjerner

Til og ha oppå:

- hakkede mandler

- cottage cheese

- banan

- honning

- rosiner

- kanel

- eple

- syltetøy og melk

- brunost (ja, det er faktisk godt!:)

prøv deg frem og se hvilke kombinasjoner du liker..

lykke til!

Skrevet (endret)

Takk for tips! Har kjøpt inn epler, bananer, rosiner og kanel og har tenkt å prøve de i ulike kombinasjoner, men jeg fikk også lyst til å prøve flere av de andre forslagene dine. Tenkte å starte med eple og kanel nå, det høres i hvert fall ut som en god kombinasjon!

Endret av bananbra
Skrevet (endret)

Frossen skogsbærblanding! Null sukker, ganske så sundt!

Endret av Aurela
Skrevet

Takk for tips, Aurelia! Får man tak i sånt i vanlige matbutikker?

Skrevet

Mine favoritter:

* tørkede fikner (hakkes og has oppi), litt honning og valnøtter

* blåbær som jeg varmer i mikroen

* eplemos og kanel

Har også prøvd å røre inn en skje med mager prim, det var også ganske godt :)

Skrevet

Jeg bruker å koke bananbiter sammen med grøten, så de blir litt moste, og det blir søtt. Oppå bruker jeg cottage cheese, solsikkekjerner, kanel og litt cayennepepper (ja, det passer faktisk bra :) )

Skrevet
Takk for tips, Aurelia! Får man tak i sånt i vanlige matbutikker?

Det vil jeg da tro du finner de fleste steder, folk bruker det jo i desserter, smoothier osv. Har prøvd en blanding med jorbær, mango og litt annet, men skogsbær er bedre i grøten da den setter mere smak på selve grøten (som blir lilla :ler:).

Ser at noen bruker banan også, men det blir for klissete for meg.

Skrevet

Jeg liker å rive et grønt eple med grovt rivjern oppi grøtblandingen før jeg koker den opp jeg også spe på meg en masse kanel. Det er kjempedeilig og frisk - og søtt.

Skrevet
Jeg liker å rive et grønt eple med grovt rivjern oppi grøtblandingen før jeg koker den opp jeg også spe på meg en masse kanel. Det er kjempedeilig og frisk - og søtt.

*notere*

Skrevet

Mange gode forslag her, takk for tips alle sammen! Jeg kommer garantert til å prøve flere av disse.

Jeg lagde grøt for første gang nå, og det gikk mye raskere og var mye lettere enn jeg trodde. Konsistensen ble bra, men jeg lagde altfor mye (2 dl. gryn og 5 dl. vann pluss litt salt). Kommer nok til å halvere det i morgen.

Nå kokte jeg grøten med litt kanel i, og så slengte jeg i eplebiter og bananbiter etter å ha kokt den. For å være ærlig synes jeg ikke det smakte så mye. Jeg vet ikke hva det skyldes, men selv når jeg prøvde å blande i mye mer kanel var det ikke spesielt godt. Får prøve igjen med andre sammensetninger i morgen!

Skrevet
Mange gode forslag her, takk for tips alle sammen! Jeg kommer garantert til å prøve flere av disse.

Jeg lagde grøt for første gang nå, og det gikk mye raskere og var mye lettere enn jeg trodde. Konsistensen ble bra, men jeg lagde altfor mye (2 dl. gryn og 5 dl. vann pluss litt salt). Kommer nok til å halvere det i morgen.

Nå kokte jeg grøten med litt kanel i, og så slengte jeg i eplebiter og bananbiter etter å ha kokt den. For å være ærlig synes jeg ikke det smakte så mye. Jeg vet ikke hva det skyldes, men selv når jeg prøvde å blande i mye mer kanel var det ikke spesielt godt. Får prøve igjen med andre sammensetninger i morgen!

Jeg bruker ca 35 g (0,75 dl) havregryg, 1,5 dl melk og 1 dl vann til min grøt.

Jeg bruker også å røre inn 1/2 ts salt, og 1/2 ts fruktose når grøten er ferdig kokt.

Så tar jeg 1ss eplesyltetøy med biter, og strør over kanel.

Veldig godt. :)

Hilsen nybegynner på havregrøt- som satser på det trygge før jeg begynner å utforske videre. ;)

Gjest glajenta
Skrevet

Jeg putter 40 g gryn, 2 dl melk, 1/2 ts salt og 1/2 ts sukker i en dyp tallerken, og slenger i microen på full guffe i 3 min. Akkurat passe porsjon. Noen ganger har jeg litt kanel i også. Etterpå har jeg i valnøtter, revet eple eller bær. Blir veldig bra. Faktisk så bra at mannen min har ytret at det er genial frokost, like lett å få i seg som brødskive med nugatti! :)

Skrevet (endret)

En teskje mandelessens eller vaniljeessens er veldig godt i groeten. :) Kokosmelk ogsaa for den saks skyld.

Endret av MooCow
Skrevet

Bruker å ha frosne, hele blåbær (uten sukker) i grøten etter koking.

Koker havregrøt i mikroen. Tar en dyptallerken og tar et par never store havregryn, vann til over grynene, litt salt og setter det inn i mikroen. Et til to min koking. blir grøten for tykk har jeg bare på litt vann, blir den for bløt har jeg bare på litt mer havregryn.

Skrevet

Blander ofte en most banan i grøten etter koking, har gjerne i litt hakkede nøtter (mandler, valnøtter, hasselnøtter) også - eller så er det godt med hjemmelaget eplemos og eventuelt kanel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...