Gjest Gjest_jj_* Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 Når man befinner seg i en stemor/stefar situasjon... Hvem synes dere bør hjelpe barnet/barna med leksene? Er det slik at stemor/stefar bør hjelpe barnet/barna med leksene mest? Eller mener dere biologisk mor/far bør hjelpe barnet/barna med leksene mest?
Gjest gjest_fruen Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 Når man befinner seg i en stemor/stefar situasjon... Hvem synes dere bør hjelpe barnet/barna med leksene? Er det slik at stemor/stefar bør hjelpe barnet/barna med leksene mest? Eller mener dere biologisk mor/far bør hjelpe barnet/barna med leksene mest? Hvorfor bør noen av dem gjøre det "mest", av prinsipp? Det må da vel den omsorgspersonen som har ledig tid/er flinkest til å hjelpe, gjøre? Her i huset har ikke mannens datter begynt på skolen ennå, men når hun gjør det, er det nok jeg som kommer til å hjelpe henne mest. Jeg utdanner mer til lærer, og kommer generelt bedre overens med henne enn det faren hennes gjør (hun er veldig kvinne-favoriserende). I din familie bør du passe på at dette ikke blir en mitt/ditt barn-diskusjon, men at dere tar det som det kommer. Ingen av dere bør la være å engasjere dere i barnets skolesituasjon fordi samfunnet har satt et "ste" foran foreldrerollen deres.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #3 Skrevet 8. september 2009 Det er naturlig at begge hjelper det de kan. Å nekte å hjelpe stebarnet med leksene fordi det er bioforelder sin jobb er ihvertfall unaturlig, og ikke minst latterlig.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 og kommer generelt bedre overens med henne enn det faren hennes gjør (hun er veldig kvinne-favoriserende). Det ville jeg ha forsøkt å motvirke med alle midler om det gjaldt min familie. Hun får ikke den beste tilknytningen til far ved å holde seg til kvinner, og det skal godt gjøres at det ikke innerst inne gjør noe med far å bli holdt som tredjebest i forhold til sin egen datter.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. september 2009 #5 Skrevet 8. september 2009 Er det slik at stemor/stefar bør hjelpe barnet/barna med leksene mest? Eller mener dere biologisk mor/far bør hjelpe barnet/barna med leksene mest? Hvorfor i alle dager skulle det være de biologiske foreldrenes samboere/kjærester som skal ha hovedansvar for at andres unger lærer det de skal lære på skolen ?
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #6 Skrevet 8. september 2009 Når man befinner seg i en stemor/stefar situasjon... Hvem synes dere bør hjelpe barnet/barna med leksene? Er det slik at stemor/stefar bør hjelpe barnet/barna med leksene mest? Eller mener dere biologisk mor/far bør hjelpe barnet/barna med leksene mest? Det er forelderen sitt ansvar. Hvis steforelderen er en bedre pedagog, eller har bedre tid, kan de avtale at steforelder tar noe av leksehjelpen, HVIS steforelder har LYST.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #7 Skrevet 8. september 2009 Det er forelderen sitt ansvar. Hvis steforelderen er en bedre pedagog, eller har bedre tid, kan de avtale at steforelder tar noe av leksehjelpen, HVIS steforelder har LYST. Enig. Jeg er stemor, syns det er gøy med lekser, og hjelper stebarna mens far/min mann rydder opp etter middagen og passer de minste fellesbarna, deretter tar vi kaffekoppen foran nyheter kl 7, så legger jeg de minste mens han gjør resten av lekser med de eldste, så trener jeg mens han legger de eldste.... Fungerer bra, vi gjør det vi er gode på
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #8 Skrevet 8. september 2009 Hvorfor i alle dager skulle det være de biologiske foreldrenes samboere/kjærester som skal ha hovedansvar for at andres unger lærer det de skal lære på skolen ? Fordi man har valgt å bli en del av dette barnets familie, og det forplikter Man har selvsagt ikke hovedansvaret, men det er da helt unaturlig om man ikke stiller opp for sin nye familie. Hva slags familieforhold får man da?
Lidli Skrevet 8. september 2009 #9 Skrevet 8. september 2009 Etter SÅ mange ste-diskusjoner her inne synes jeg det er litt hårreisende hvor mye vekt man egentlig legger på at man er ste-foreldre. Etter mitt syn bør det være sånn at når man har kommet inn i et forhold med tidligere barn bør man også oppføre seg som om at det er en vanlig ting og ikke lage det til en stor sak. Dersom ungen trenger hjelp med lekser kan vel den som har tid til det, den som er flinkest i det han trenger hjelp til osv osv hjelpe, uten at det skal ha noe å si om du er steforelder eller biologisk forelder. Hvorfor skal det ha så mye å si om man er steforelder eller biologisk forelder? Skal ikke en steforelder ha samme autoritet ovenfor et barn i en familie som det den biologiske forelderen har??
Gjest Gjest_Martine_* Skrevet 8. september 2009 #10 Skrevet 8. september 2009 Får helt noia av å lese alle diskusjonene om stebarn her på KG ... Og jeg priser meg lykkelig for at mine barn har sluppet å forholde seg til stemor eller stefar i oppveksten ..
Gjest SmallTalk Skrevet 8. september 2009 #11 Skrevet 8. september 2009 Den/de av omsorgspersonene som har best pedagogiske evner, kan mest om emnet og er mest tolmodig, er den/de som bør hjelpe til med leksene. Spiller ingen rolle om dette er steforeldre eller biologiske foreldre. Det viktigste er at leksene blir gjort og at barnet lærer noe av leksene, ikke hvem som hjelper til med dem.
Ulrikke Skrevet 8. september 2009 #12 Skrevet 8. september 2009 (endret) Jeg er stemor til tre. Den av oss som er hjemme, har tid, har kunnskaper om det det spørres om, er best til å forklare - den hjelper... Hvem av oss det er, det varierer! Min samboer, barnas pappa, holder "overordnet" kontroll på lekser og skolearbeid, rett og slett fordi det er hans barn og han ønsker å "følge med". Men hvem som hjelper med lekser der og da, og hvem som skriver under på f.eks. en gloseprøve, det er fullstendig irrelevant her hos oss. Endret 8. september 2009 av Ulrikke
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 8. september 2009 #13 Skrevet 8. september 2009 Jeg er stemor og hjelper gladelig min stesønn med leksene. Jeg er både mer tålmodig og flinkere pedagogisk enn min mann og barnet foretrekker også å få hjelp til leksene av meg.
Gjest regine ii Skrevet 8. september 2009 #14 Skrevet 8. september 2009 Dette er et soleklart foreldreANSVAR. det betyr imidlertid ikke at ikke steforelder kan gjøre det - men det betyr at det ikke kan forventes at vedk gjør det. Selv om man blir sammen med noen med barn, så betyr ikke det at ansvaret for disse barna overføres til ny partner. Man hjelper hverandre, ja, men det bør være tydelig hvem som faktisk har ansvaret.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #15 Skrevet 8. september 2009 Får helt noia av å lese alle diskusjonene om stebarn her på KG ... Og jeg priser meg lykkelig for at mine barn har sluppet å forholde seg til stemor eller stefar i oppveksten .. Ja, helt enig. Ikke rart at det blir lange og hissige diskusjoner her inne, det fokuseres jo på hver minste lille detalj ang. ste-rollen. Hvem sitt ansvar er ditt, og hvem sin rettighet er datt... Kan dere ikke bare slappe av og gjøre det som faller naturlig for dere, uavhengig av hva andre synes skal være sånn og sånn. Dere er jo fullstendig opphengt i å lage en mal som skal være passe "verdig" for dere; både i forhold til plikter og rettigheter. Ikke rart det ofte blir kræsj med mor...
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 9. september 2009 #16 Skrevet 9. september 2009 Jeg forstår godt noen spør jeg for jeg lever i en stefamilie selv hvor mannen forventer at JEG skal hjelpe til med leksene siden jeg er flinkest pedagogisk. Jeg tror også folk må kunne tenke at dette er faktisk normale spørsmål som kommer ofte opp i konflikt i hjemmet enten man er steforelder eller vanlig forelder. I våres familie med funskjonshemmet gutt så er det er slit å få han til å gjøre leksene, og et kranglemoment/irritasjonsmoment. Det kan bli mye sinne fra gutten sin side, roping og skriking. Og man må ha ganske BRA tålmodighet skal man hanskes med han, og være konsekvent. Hos oss vil gjerne faren lage middagen mens jeg hjelper han med lekser fordi han sier han ikke har tålmodighet til å hjelpe sønnen..... For han er så vrang og ha med å gjøre at faren blir totalt utslitt. Slik er det også for meg. Blir utslitt!! Jeg skulle gjerne ha laget middag mens faren hjalp sønnen sin med leksene.... Her opplever jeg hvis jeg tilbyr meg om å lage middag og at han skal hjelpe sønnen sin, at han blir sur og skal både hjelpe sønnen og lage middagen. I en familie her med en funskjonshemmet gutt hvor begge blir ganske slitne av denne gutten.... Hvor jeg stiller VELDIG mye opp..... Synes jeg det er rett og rimelig at faren kan ta seg av mesteparten av hjemmeleksene. Jeg har til og med vært med på foreldremøte for denne gutten hvor jeg ble oversett totalt av lærerinnen hans, da jeg på den tiden var den som fulgte opp gutten med lekser. Hun enset meg ikke i rommet en gang.... Og jeg tenkte: du skulle bare visst hvem som hjelper til med leksene hjemme.. Ble totalt oversett av lærerinnen! Nå har jeg satt foten ned og sagt det ikke er mitt ansvar hele tiden og hjelpe gutten med lekser......
Gjest Gjest_Nygift_* Skrevet 9. september 2009 #17 Skrevet 9. september 2009 Jeg gjør 99 % av leksene med stebarn, som ikke bor hos oss (men leksene er i samværstid), men jeg blir ikke invitert til å ta del i foreldremøter ol.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #18 Skrevet 9. september 2009 Jeg forstår at lekser kan være krevende hvis barnet har lærevansker, men i familier hvor barnet er normalt fungerende burde ikke barnet trenge hjelp til leksene.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #19 Skrevet 9. september 2009 Ja, helt enig. Ikke rart at det blir lange og hissige diskusjoner her inne, det fokuseres jo på hver minste lille detalj ang. ste-rollen. Hvem sitt ansvar er ditt, og hvem sin rettighet er datt... Kan dere ikke bare slappe av og gjøre det som faller naturlig for dere, uavhengig av hva andre synes skal være sånn og sånn. Dere er jo fullstendig opphengt i å lage en mal som skal være passe "verdig" for dere; både i forhold til plikter og rettigheter. Ikke rart det ofte blir kræsj med mor... For at stemor skal slappe av, må situasjonen være enten at far og evt mor tar ansvaret sitt for barna, eller at stemor må la være å bry seg når hun ser at barna ikke blir fulgt godt opp.
Lidli Skrevet 9. september 2009 #20 Skrevet 9. september 2009 For at stemor skal slappe av, må situasjonen være enten at far og evt mor tar ansvaret sitt for barna, eller at stemor må la være å bry seg når hun ser at barna ikke blir fulgt godt opp. ?? Dette forsto jeg ikke; mener du at ste-forelderen skal "slippe" å måtte bry seg om barnet? Og slippe å ta seg av barnet med leksehjelp og den slags? Eller misforsto jeg deg nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå