Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 Hvor lenge har du vært vegetarianer, veganer, lakto osv? Har du fått i deg noe kjøtt i løped av den perioden? ved et uhell eller med vilje? Hvordan smakte det etter at du hadde vært veggis?
Tabris Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 (endret) Jeg var vegetarianer i ca. 1,5 år før jeg fant ut at det ikke var kjøttspsing i seg selv som jeg var i mot, men den konvensjonelle kjøttindustrien. Jeg spiser derfor nå vilt og økokjøtt, men sluttet å spise vanlig kjøtt for ca. fem år siden. Men har merket at jeg mister mer og mer interessen for kjøtt også. Det smaker rett og slett ikke så godt lenger, og da jeg for første gang på et par år hadde lasagne med økokjøttdeig så synes jeg faktisk vegetarlasagnaen var bedre. Jeg har aldri spist konvesjonelt kjøtt med vilje etter jeg bestemte meg, men kjøpte en gang en baguette som viste seg å være med kyllingsalat. Jeg skrapte ut det jeg fant av kylling og spiste resten med svart samvittighet. Endret 8. september 2009 av Tabris
KatzenThang Skrevet 8. september 2009 #3 Skrevet 8. september 2009 Nå måtte jeg faktisk telle. Kjempe rart at det er hele syv år siden jeg ble veggis. Føles absolutt ikke som så lenge siden, selvom det er lenge siden jeg var 16 Eneste kjøttet jeg alltid har spist er villfisk. Har ikke noe i mot jakt, men er sterkt imot at maten jeg eter kommer i fra et industridyr! Jeg husker jeg skulle bestille pizza med en venninne som hadde kjøtt på sin halvdel. Da fikk jeg en kjøttdeig bit under osten min (laktovegetarianer). Det eneste jeg merket var noe uvanlig seigt som tok uvanlig lang tid å tygge. Samtidig som at det bare smakte SALT. Kjøtt smakte ikke det samme som før og det var nok det merkeligste. Smakssansene mine har nok forandret seg mye. Det var som å få en saltklump å tygge på.
Gjest Ts Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 Ok. Aldri tenkt på at kjøtt ikke smaker det samme etter at man ble vegetarianer. Hvorfor er det bedre å spise kjøtt som er vilt enn vanlig kjøtt? Er dere sunnere etter at dere ble vegetarianere? Mange spørsmål, men bare lurer Har vurdert å bli vegetarianer selv.
Tabris Skrevet 8. september 2009 #5 Skrevet 8. september 2009 Det er ikke alle som mener det er bedre å spise viltkjøtt. De som mener det er prinisppielt galt å ta livet av dyr vil ikke synes det er mer riktig å spise viltkjøtt enn annet kjøtt. Jeg synes det er bedre fordi vilt lever et naturlig liv ut i det fri, mens industridyr lever svært unaturlige liv under svært dårlige forhold, noe som er grunnen til at jeg ikke spiser det. Jeg er nok litt mer sunnere nå, ja. Jeg spiser mer grønnsaker enn før, og mindre junk food siden det meste som finnes av "fast food" er kjøttmat. Bare hyggelig med spørsmål.
Gjest Frosk Skrevet 8. september 2009 #6 Skrevet 8. september 2009 Hmm det er faktisk det eneste spørsmålet om vegetarisme som jeg syns er vanskelig å gi noe skikkelig svar på Jeg kjøpte min første vegetarkokebok når jeg var circa 15. Da hadde jeg kuttet ned på kjøttspisingen lenge allerede, men jeg var ikke vegetarianer. (Har aldri vært spesielt begeistret for å spise dyr, og når jeg var liten plukket jeg som regel pølsene ut av lapskausen og ba om mer ertestuing og mindre kjøttkaker. ) Lenge drev jeg og spiste vegetarisk hjemme, men kjøtt når jeg var på besøk og fikk det servert - jeg var altså fremdeles ikke vegetarianer, bare en slags kvasi-veggis. Etterhvert bestemte jeg meg for å bli mer konsekvent, og nå har jeg vært lakto-med sjeldne innslag av ovo-vegetarianer i mange år. Har ikke spist kjøtt med vilje etter at jeg endelig bestemte meg for å bli ordentlig veggis.
Gjest Frosk Skrevet 8. september 2009 #7 Skrevet 8. september 2009 Angående sunnhet: det fins ikke så mye vegetarisk ferdigmat, så enten man vil eller ikke så må man nesten lage det meste av middager selv fra bunnen av. Og hjemmelaget mat er jo som regel sunnere enn det man finner i frysedisken på Rema. Men selvfølgelig, har man lyst til å være en usunn veggis så er det fullt mulig - chips og cola og sjokolade er jo vegetarisk. Vegetarianere spiser som regel mer frukt og grønt, mer bønner, kikerter og linser, mer nøtter og frø... og det er jo veldig sunn mat, da.
Gjest Catwoman Skrevet 8. september 2009 #8 Skrevet 8. september 2009 Har vært vegetarianer i 15 år, og veganer i 9-10 (overgangen til å bli veganer gikk vel litt gradvis) Har ikke fått i meg noe kjøtt ved et uhell, men har nok fått i meg noe mat med kjøttbuljong ol. i løpet av de femten årene vil jeg tro. Har sannsynligvis fått i meg noen elementer av melk og - men i så mengder at jeg ikke har merket det selv. Så jeg aner ikke hvordan jeg ville syntes kjøtt (eller melk, eller egg) hadde smakt i dag.
Gjest Ts Skrevet 8. september 2009 #9 Skrevet 8. september 2009 Takk for svar. Det er nok industridyr jeg ikke helt liker å spise. Synes ikke noe om at dyr skal leve under slike forhold. Men samtidig vil jeg også spise sunnere og lettere. Liker tanken på å lage mat fra bunnen av, da kan jeg ha et mer bevist forhold til maten min og vite hva det er jeg putter i kroppen. Men blir ikke lett Ikke at jeg bryr meg så mye om kjøtt. Men dette med å holde seg unna kjapp og enkel mat fra frysedisken på rema Enda et sært spørsmål: Bruker man mye tid på matlaging?
Tabris Skrevet 8. september 2009 #10 Skrevet 8. september 2009 Det finnes fortsatt kjapp og enkel mat som vegetarianer. Pose-pasta og ostepizza, f.eks. Og spiser man villfisk så kan man kjøpe en billig fiskegrateng fra Euroshopper. Men, nei, det trenger slett ikke ta lang tid å lage mat. Jeg er glad i å lage pasta, og det går fort. Grønnsakene er kuttet opp på den tiden det tar å varme opp pastavannet, og grønnsakene er ferdig stekt, krydret og med ferdig saus innen pastaen er ferdig å koke. Gryteretter lager seg jo nesten selv, er bare å kutte opp grønnsaker og helle dem oppi, Samme med lapskaus og supper. Risretter blir det samme som pasta - det er alt hva man gjør det til.
KatzenThang Skrevet 8. september 2009 #11 Skrevet 8. september 2009 Varierer Man kan lage middager tidlig i uka og fryse det ned. Supper smaker godt og utmerket dagen etter eller opptint Ellers har "Frosk" her kjempe mange gode oppskrifter på blogg/hjemmesiden sin. Ellers tar det ikke lang tid å lage kjappe retter med ris/bønner/grønnsaker på travle dager. Men en ting jeg vil anbefale deg er å tenke på B12 vitaminer, og en annen ting jeg gjorde i starten var å kjøpe erter og linser som måtte stå i vann i 24 timer før man kunne koke dem Ellers er det bare å sette i gang og LYKKETIL
Gjest Frosk Skrevet 8. september 2009 #12 Skrevet 8. september 2009 Enda et sært spørsmål: Bruker man mye tid på matlaging? Jeg lager kjempekjappe middager, og jeg lager middager som tar et par timer - alt etter hva jeg gidder og har tid og lyst til. Det er ikke noe problem å lage middag på en halvtime, om man vil. Supper og gryter, for eksempel, jeg lager ganske ofte variasjoner av denne tomat- og kikertgryten. Kikertcurry, tacosuppe, minestrone, pasta bolognese med linser... (Hei, ta og lag en veggismiddag og knips bilde av den i løpet av denne uken, så kan du være med på konkurransen på bloggen min - du kan vinne veganske produkter fra Lush, håndlagde og ikke testet på dyr )
Sheenaca Skrevet 8. september 2009 #13 Skrevet 8. september 2009 Jeg har vært lakto-ovo-vegetarianer siden jeg var 13, det ble altså 8 år. Tok overgangen litt gradvis, sluttet først med rødt kjøtt, deretter med kylling, og til sist med fisk. Det var aldri noe problem, med unntak av at pappa sutret litt over at matlagingen ble vanskelig. Tror jeg fikk i meg en liten kjøttbit på en pizza en gang - det var iallefall etellerannet som ikke smakte noenting. Fristet ikke akkurat til gjentakelse. Men jeg har begynt å spise fisk igjen, så nå kan jeg ikke kalle meg vegetarianer lengre. Spiser for det meste vegetarisk, men av og til blir det fisk til middag. Kommer sikkert til å bli vegetarianer igjen når jeg får litt mer interesse for matlaging, men nå sliter jeg med apetitten i forbindelse med langvarig sykdom, og trenger nok den ekstra næringen for å bli fortere i form igjen. Jeg har spist fisk i ett år, og regner med å holde på med det minst et år til - så får tiden vise. Jeg er vegetarianer av dyre- og miljøvernsmessige hensyn. Som 13-åring sluttet jeg å spise kjøtt fordi jeg ikke ville spise dyr, men etterhvert har jeg kommet frem til at det ikke er kjøttspising i seg selv jeg er imot, men det at vi tar det som en selvfølge. Kjøtt er luksusvare! Om de fleste/halvparten kunne hatt sin egen lille gård med noen kyr og et par griser, slik at man fikk følge dyrene på nært hold, så at de hadde det bra mens de levde, og dyrene automatisk fikk høyere verdi for eieren fordi det var så få av dem, så kunne jeg nok tenkt meg å spise kjøtt. Da hadde jeg nok fylt hagen med bær og poteter, så jeg hadde noe å bytte bort mot et kyllinglår i ny og ne =) Jeg liker bare ikke den massive innhøstingen av dyr - vi tømmer havet for fisk, og når det er tomt for torsk (det er faktisk nesten det, nå!) går vi bare over på neste nivå (vi har begynt å dra inn mer reker og lignende, for det er ikke mer torsk å få tak i). Vi masseproduserer matdyr, og forandrer på rasene slik at de skal vokse raskere og produsere mer kjøtt. At dyrene selv lever med konstante smerter driter vi i. Vi tar det som en selvfølge at vi skal ha egg og bacon til frokost, skinke til lunsj, svinestek til middag og salami på kveldsmaten. Og kjøttproduksjon er energikrevende. La oss si at vi har 10 mål gress der vi før opp kyr. Kyrne bruker da så mye energi på å holde seg varme, holde i gang prosessene i kroppen, og bevege seg, at kjøttet vi får ut av kua inneholder mindre enn 10% av energien vi hadde produsert i utgangspunktet - vi har altså kastet bort 9 mål gress! Tenk hva alle de fattige og sultne i Asia, Afrika, Sør-Amerika og lignende syns om denne ødslingen? Hvis det finnes noen løsning på verdens sultproblemer, så er det vegetarisme. Likevel er jeg ingen fanatiker og misjonær - folk spør som regel om hvorfor jeg er vegetarianer, da forteller jeg litt, og spør de videre, så tar vi en samtale om det. Som regel sier de at de er enige, men mangler viljestyrke og litt engasjement til å være vegetarianer selv. Jeg skulle selvfølgelig ønske alle tok et skritt mot vegetarisme - ikke nødvendigvis at de ble vegetarianere, men at de sluttet å ta kjøtt som en selvfølge og holdt seg til kjøttmåltider et par-tre ganger i uka. Men jeg synes også det er et personlig valg, og holder meg til å fortelle om det hvis folk spør.
Gjest Elfrida Skrevet 8. september 2009 #14 Skrevet 8. september 2009 Jeg har vært vegetarianer fra jeg sto opp og fram til nå, det blir antageligvis fram til middag. Dette gjentar seg nesten hver dag.
Antagonist Skrevet 8. september 2009 #15 Skrevet 8. september 2009 Jeg har vært lakto-ovo i litt over 10 år. De første ca 2 månedene baserte jeg meg på vegetarisk kosthold hjemme, men spiste kjøtt på middagsbesøk. Jeg spiste litt fisk de første to årene. Jeg spiser også svært lite egg, og har i perioder unngått det totalt fordi jeg ikke er særlig glad i det, og det er heller ikke magen min. Så vidt jeg vet har jeg ikke fått i meg noe kjøtt siden jeg sluttet å spise det. Men det har vært tilfeller med soyaburgere og soyakjøtt som har gjort meg usikker på om de har servert meg riktig mat. Jeg spiser dog ost - jeg kjøper ost med mikrobiell løpe når jeg kan, men spiser også animalsk løpe når det blir servert meg. Vet det kan bli ekstra vanskelig for blant andre svigers og andre man spiser middag hos å holde styr på det, særlig siden det kan være vanskelig å skille løpetyper fra hverandre for uinnvidde. Kan ellers nevne at jeg er vegetarianer av ressurshensyn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå