Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 Vi skal snart ha 5-års bursdag hjemme. Da inviteres baren fra barnehagen (3-5 år). Ser for meg at 2 timer er nok for selskapet. Så dukker sprøsmålet opp - hva skal man servere? Må man ha varm mat (pølser e.l.) først og så kakene litt senere, eller kan man slå alt sammen til en matservering med litt flere kaker, rundstykker, frukt osv. Såpass små barn spiser jo sjelden så veldig mye at det kan være dumt å bryte opp leken bare for å spise mer...?
livesen Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 jeg synes det hørtes lurt ut med en servering, om du har flere ting kan jo barna velge om de vil ha rundstykker , el pølse eller kake eller alle tinga ,hehe noen vil nok det . Som du sier med to timer blir det jo nesten ikke tid til annet enn å spise om de skal sitte ved bordet to ganger .
Kykkelikokos Skrevet 8. september 2009 #3 Skrevet 8. september 2009 Ville ha servert varmmaten først, og så satt frem kakene rett etterpå (under samme servering). Pølser eller pizza er sikkert en slager. Du kan jo spørre 5åringen din hva han/hun ønsker å servere?
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 Hadde nettopp en fireårsdag hjemme (med barn fra 3-5), og her var ungene mest opptatt av lek. Jeg hadde laget i stand "penger", et kort med bilde av et pizzastykke, og et med bilde av pølse i brød. Når det var servering, viftet de med de kortene som hadde bilde av det de ville ha. Umiddelbart etter maten kom kaken. De dyttet innpå litt kake og muffins, så var det rett tilbake til lekene. Hadde jeg sluppet dem fra bordet etter pølse/pizza hadde jeg nok ikke fått hanket inn alle igjen etterpå. Under leken satt jeg frem små fat med popcorn - en stor sukse. Fisket godteri på slutten, noe som også var populært. Lykke til!
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 8. september 2009 #5 Skrevet 8. september 2009 De fleste foreldre er opptatt av at barn får i seg MAT før de spiser kaker. Dette gjelder også for foreldre som sender barn i bursdag hos andre. Om du setter frem alt samtidig, er det nok mange barn som velger kake og godis først. Pølser er allitid populært. Jeg hadde ikke giddet å lage pølser OG pizza, men det er jo opp til deg. Er jo selvsagt en super idè at barn "vifter" med bildet av det de vil ha (den skal jeg huske på til neste gang det blir feiring her hjemme).
Gjest TS Skrevet 8. september 2009 #6 Skrevet 8. september 2009 De fleste foreldre er opptatt av at barn får i seg MAT før de spiser kaker. Men er det egentlig så viktig at de får "skikkelig" mat når de er i en bursdag i to timer? Kan de ikke få kose seg? Tar imot flere meninger! Når vi først er inne på dette med feiring. Må man ha den godteposen helt til slutt? Jeg ble sett ganske rart på i fjor da jeg valgte å ikke ha det. Hadde heller skåler med godteri som de kunne spise av under selskapet. Et av barna løp og hentet seg en neve med godteri da faren kom for henting...
Kykkelikokos Skrevet 8. september 2009 #7 Skrevet 8. september 2009 Jeg synes ikke det er nødvendig å ha godteposen til slutt. Synes det er meningsløst at de på død og liv skal ha med seg noe hjem. Poenget må jo være at de skal kose seg når de er der. Hadde ungen mitt løpt og hentet seg en neve med godteri når jeg kom og hentet henne, så hadde jeg sagt til henne at slik gjør vi ikke.
mross Skrevet 8. september 2009 #8 Skrevet 8. september 2009 En av de bursdagene mitt eldste barn husker best, var en bursdag med masse god mat og en!!! kake. Foreldrene hadde lagt gode skiver med skinke, ost og pyntet dem med tomater, agurk osv. Tilslutt hadde de brukt pepperkakeformer å fått fine former på dem. De fikk også servert marinert kyllingspidd, som falt veldig i smake, et alternativ her er jo tacokjøttdeig klemt rundt en pinne, stekes eller grilles. Etter maten fikk de servert en kake og den ble nesten ikke spist. Det var en suksess
Gjest TS Skrevet 8. september 2009 #9 Skrevet 8. september 2009 Hadde ungen mitt løpt og hentet seg en neve med godteri når jeg kom og hentet henne, så hadde jeg sagt til henne at slik gjør vi ikke. Tror ikke far så hva som skjedde. Det gjorde ikke meg noe heller, for jeg hadde jo satt det frem for at det skulle spises, og barnet syntes vel at det ikke hadde fått spist "nok" før h*n skulle hjem. Måtte bare smile litt av det "desperate behovet" for å få med godteri hjem. Flere som har meninger eller menyforslag som har vært en suksess?
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #10 Skrevet 8. september 2009 Forslag: Kjøttboller og biter av pølse med tannstikkere eller bambusgrillspidd i (slike engangs), tomatsaus og ketchup for dem som vil ha (f.eks fra glass, som pastasaus), og kokt pasta (sløyfer, rør eller morsomme figurer) eller potetmos til. Du kan også ha chips ved siden av. Søtt: Muffins, lettere å administrere enn kake, eller som tillegg til kake. Det er populært med sjokoladekaker i 3D, som f.eks sjørøverskute eller andre former. Gele og vaniljesaus ved siden av er populært, gjerne med flere farger, og gjerne støpt i figurer, eller som tog og lignende. De trenger ikke mye kaker.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #11 Skrevet 8. september 2009 Hadde alltid sjokoladekake og muffins. Muffins ble pyntet med navnet til barnet samt alder (en bokstav pr muffins) Lys var på enten sjokoladekaka eller muffinsen. Her ble det ofte pølser. Da de ble litt eldre så kunne det like gjerne bli pizza. Hadde en borddekning. Først mat og så kaker. Brusen ble merket med barnets navn. Lettere å finne tilbake til riktig flaske/glass.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 8. september 2009 #12 Skrevet 8. september 2009 Hadde alltid sjokoladekake og muffins. Muffins ble pyntet med navnet til barnet samt alder (en bokstav pr muffins) Lys var på enten sjokoladekaka eller muffinsen. Her ble det ofte pølser. Da de ble litt eldre så kunne det like gjerne bli pizza. Hadde en borddekning. Først mat og så kaker. Brusen ble merket med barnets navn. Lettere å finne tilbake til riktig flaske/glass. Her er det pølser på bål i skogen, saftpose/brus, og muffins. Så er det gjemsel og boksen går! En slager hvert år! Det morsomste for ungene er at vi voksne er med.
Lidli Skrevet 8. september 2009 #13 Skrevet 8. september 2009 Vi hadde fireårsdag for poden for en studn siden og jeg hadde laget pølser med prød, sjokoladeboller, gele, pizzaboller og sjokoladekake. Jeg satte frem alt på bordet på en gang (noe som kanskje ikke helt var planen), men dette gikk faktisk helt flott. Noen av ungene ville selfølgelig ha gele eller sjokoladekake først, men de ville faktisk ha ordentlig mat (pølser eller pizzaboller) etterpå, så da synes jeg egentlig det var helt ok. De koste seg vertfall innmari ved matbordet, og jeg synes igrunn det er det viktigeste i et barneselskap.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #14 Skrevet 8. september 2009 Her er det pølser på bål i skogen, saftpose/brus, og muffins. Så er det gjemsel og boksen går! En slager hvert år! Det morsomste for ungene er at vi voksne er med. Unger elsker jo aktiviteter og at voksne er med. Dessverre har mine to bursdag på et tidspunkt på året hvor dette blir litt vanskelig.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #15 Skrevet 8. september 2009 Unger elsker jo aktiviteter og at voksne er med. Dessverre har mine to bursdag på et tidspunkt på året hvor dette blir litt vanskelig. Hvilken årstid er vanskelig? Kan jo skjønne litt at en ikke kan tenne bål i skogen på sommerstid, men da kan jo grill være et mere brannsikkert valg *Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær*
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #16 Skrevet 8. september 2009 Skjønner hva du egentlig mener, men når man er alene med to og da må dra begge ut og i tillegg arrangere bursdag ute så blir det kinkig. En har bursdag i november og en i begynnelsen av april. Litt vanskelig med været da. Har ikke egen hage så alternativet er ute i skogen eller hjemme. Uansett. De som klarer å få det til. Unger elsker aktiviteter litt utenom det vanlige.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 9. september 2009 #17 Skrevet 9. september 2009 Skjønner hva du egentlig mener, men når man er alene med to og da må dra begge ut og i tillegg arrangere bursdag ute så blir det kinkig. En har bursdag i november og en i begynnelsen av april. Litt vanskelig med været da. Har ikke egen hage så alternativet er ute i skogen eller hjemme. Uansett. De som klarer å få det til. Unger elsker aktiviteter litt utenom det vanlige. Her er det mars,oktober og november som gjelder... ute i skogen.. jeg var alene med 3 barn og det gikk bra;-)
Gjest ØSTLANDSMAMMA Skrevet 9. september 2009 #18 Skrevet 9. september 2009 Kommer kanskje litt ann på når på dagen du skal ha bursdagen. Skal du ha den en lørdags formiddag er vel kanskje ikke mat så viktig som hvis du skal ha dem etter barnehage tid. Har to jenter på 4 og 6 år - og her er det middag først (har stort sett hatt bursdag på ettermiddagen). Vi har hatt pølser i lompe/brød, pølse og makaroni, risgrøt (elstemann har bursdag rundt juletider). Etterpå har vi hatt muffins og gele + liten sjokoladekake (på sommerbursdag har jeg hatt vanlig og sjokolademuffins og droppet kaka (da det bare blir gris i varmen). I tillegg har det stått en bolle på bordet med popkorn. Evt litt frukt eller godteri. Godtepose har vi ikke hatt - da jeg ikke ser noen grunn til å sende med barna godt hjem når det er leggetid. Har heller kjøpt en liten ting de har fått med seg når de har gått + evt en tyggegummi (sist så kjøpte jeg et sett med 7 ringer og klistreøredobber til rundt 10,- på nille som jeg klippte opp i et og et sett).
Gjest ØSTLANDSMAMMA Skrevet 9. september 2009 #19 Skrevet 9. september 2009 Pizzasnurrer er sikkert også veldig greit å servere. Ikke er de så store heller - og evt uspiste snurrer er lett og ta vare på til senere
Gjest *Mim* Skrevet 9. september 2009 #20 Skrevet 9. september 2009 Jeg hadde servert litt mat først (pølser, pizza, burger, mat som kan spise med hendene),og så satt fram muffins og sjokoladekake. Gele pleier å slå an her i huset, men litt mer søl å spise. Du trenger absolutt ikke ha godteposer. Jeg har hatt titalls barnebursdager og aldri sendt hjem en eneste pose. Serverer heller godteri eller snacks i bursdagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå