Gjest Linda gjest Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 En stor takk til TROJAMIN:) Veldig bra at du fortalte om din erfaring på kristiansand dyreklinikk. Traff han du har snakket om tidligere og da skjønner jeg virkelig hva du mener med at han er dårlig på menneske psykologi. Hadde et par sp mål ang sterilisering. Mener jeg har lest at det er best å fjerne alt (livmor,eggstokker) når en steriliserer pga fare for kreft senere. Mitt sp.mål om det ble avfeid som vrøvl... Han mente det kun var nødvendig å fjerne eggstokker,da ville ikke katten bli drektig eller få løpetid. Var bare å komme inn på en "drop in" og få gjort det. Alt i alt var det flere ting som gjorde at jeg ble skeptisk... Så da tok jeg en tlf til abc dyreklinikk,der fikk jeg hva du kan kalle service:) En hyggelig herremann som svarte meg på alle mine "dumme" sp.mål. Han rådet meg også til å vente til hun var kjønnsmoden noe de ikke nevnte på kr-sand dyreklinikk. Så til leserne kanskje en dyrlege også her inne? Hvordan kan 2 klinikker ha så totalt forskjellig praksis? Må si jeg ble temmelig paff!
Gjest Wacmoc Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 (endret) Dyrleger har forskjellige meninger, og noen tenker på dyrets beste, andre tenker på pengene/hvor mange dyr de klarer iløpet av dagen. Var en episode hvor en bekjents hund hadde spist en ballong ( som ikke var oppblåst såklart ). Hun ringte først en dyreklinikk som var den nermeste, og dyrlegen klikka helt og sa det at hun måtte komme inn med EN gang fordi hunden kunne dø iløpet av en halvtime og at den måtte hasteoppereres osv. Min bekjente stussa litt på dette, og ringte så sin faste dyrlege, som er veldig flink. Han ba henne se etter om ballongen kom ut og var ikke ballongen ute iløpet av uka skulle hun komme innom. Samme klinikk som ville hasteopperere har det vært rykter om at noen hunder skulle oppereres for en ting, men fikk gjort en helt annen ting.. Dette vet jeg ikke for sikkert, men hadde ikke forundret meg. De tar svin-pris og er ikke spesiellt flinke og er i et lokale som er gjemt bort... Endret 7. september 2009 av Wacmoc
NoAngel Skrevet 8. september 2009 #3 Skrevet 8. september 2009 mye rart der ute... mange elendige vetrinærer. jeg skal gi rottisen min kjemisk kastrering nå, for åse om det virker.. ringte rundt, info ang dette var veldig varierende. samme var prisen. fra 500 kr til 2000 kr! vilt. lønner seg å ringe litt rundt og finne en man liker.
Gjest Wacmoc Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 mye rart der ute... mange elendige vetrinærer. jeg skal gi rottisen min kjemisk kastrering nå, for åse om det virker.. ringte rundt, info ang dette var veldig varierende. samme var prisen. fra 500 kr til 2000 kr! vilt. lønner seg å ringe litt rundt og finne en man liker. Ja, er utrolig varierende priser.. Om du vil ta en dyrlege i tbg, så hør med meg først da, så du ikke tar den dårlige
la Flaca Skrevet 8. september 2009 #5 Skrevet 8. september 2009 En stor takk til TROJAMIN:) Veldig bra at du fortalte om din erfaring på kristiansand dyreklinikk. Traff han du har snakket om tidligere og da skjønner jeg virkelig hva du mener med at han er dårlig på menneske psykologi. Hadde et par sp mål ang sterilisering. Mener jeg har lest at det er best å fjerne alt (livmor,eggstokker) når en steriliserer pga fare for kreft senere. Mitt sp.mål om det ble avfeid som vrøvl... Han mente det kun var nødvendig å fjerne eggstokker,da ville ikke katten bli drektig eller få løpetid. Var bare å komme inn på en "drop in" og få gjort det. Akkurat det syns jeg ikke er et godt eksempel på dårlig praksis. Å fjerne livmor på både mennesker og dyr er et stort inngrep, og helt unødvendig når man fjerner eggstokker. Uten eggstokker vil ikke dyret ha normal syklus og dermed ingen stor fare for livmorkreft. Men måten sånt blir fortalt på kan selvfølgelig variere, og det er der mange veterinærer og leger også mangler mye. Det man kaller "bedside manner".
Leo Skrevet 8. september 2009 #6 Skrevet 8. september 2009 Han rådet meg også til å vente til hun var kjønnsmoden noe de ikke nevnte på kr-sand dyreklinikk. Det synes ikke jeg var noe spesielt godt råd! Medisinsk sett er det ingen grunn til å vente (De utvikler seg helt normalt uansett når de kastreres) og før du oppdager at hun er kjønnsmoden, kan du risikere at hun er drektig.
Gjest linda gjest Skrevet 8. september 2009 #7 Skrevet 8. september 2009 Den siste dyrlegen jeg snakka med sa det ikke var nødvendig med kastreing enda siden hun bare er 16 uker gammel. Han mente hun ikke var ferdig utviklet,at eggstokkene var alt for små Jaja dyrlegene sier jo så mye forskjellige. Men stoler på magefølelsen og den var mye bedre når jeg snakket med abc:) Siden katten min ikke skal ut alene før hun er 7-8 mnd er jeg ikke bekymret for drektighet. Til dere andre som mener at det ikke er dårlig praksis: Syns bare hele opplegget til den første dyreklinikken ikke var bra,snakke om sterilisering som en "dropin" og møte med en arrogant dyrlege... Huff huff ja ser det lønner seg å ringe rundt:)
Kala __ Skrevet 8. september 2009 #8 Skrevet 8. september 2009 Jeg har hørt om katter som har blitt drektige før fem mnd alder, jeg. Men siden hun ikke skal ut, så er det jo ikke noen fare.
kaprifolen Skrevet 8. september 2009 #9 Skrevet 8. september 2009 Jeg kan anbefale bra dyrlege i Sandefjord, hvis noen trenger! Ikke spesielt dyre heller!
Leo Skrevet 8. september 2009 #10 Skrevet 8. september 2009 Siden katten min ikke skal ut alene før hun er 7-8 mnd er jeg ikke bekymret for drektighet. Jeg har hørt om katter som har blitt drektige før fem mnd alder, jeg. Men siden hun ikke skal ut, så er det jo ikke noen fare. Kattungen vår skal heller ikke gå ut alene før hun er 7 - 8 måneder, MEN før den tid skal hun selvfølgelig få være ute under tilsyn og som de fleste andre katter har hun ingen betenkeligheter med å stikke av, f.eks. gjennom et åpent vindu. Så lenge det finnes fertile hannkatter i området, er det dermed alltid en mulighet for at hun kan bli parret. Hun ble kastrert da hun var fire måneder og min veterinær sa at han ikke hadde noen problemer med å kastrere kattunger ned til 10 - 12 ukers alder. Kastrering er for øvrig en veldig rutinemessig operasjon og en ung katt vil være på beina igjen i løpet av noen timer. (Vår var f.eks. like aktiv som før mindre enn 24 timer etter operasjonen og nå, etter 14 dager, er såret knapt synlig). Når det er sagt, så forstår jeg selvfølgelig at magfølelsen viktig når man skal velge veterinær. Både dyret og en selv skal trives med og ha tillit til veterinæren.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #11 Skrevet 8. september 2009 Det synes ikke jeg var noe spesielt godt råd! Medisinsk sett er det ingen grunn til å vente (De utvikler seg helt normalt uansett når de kastreres) og før du oppdager at hun er kjønnsmoden, kan du risikere at hun er drektig. Min veterinær rådet meg til å vente til hun var 5-6 måneder med å kastrere. Dette på grunn av at de kan være for små for narkosen før dette.
Leo Skrevet 8. september 2009 #12 Skrevet 8. september 2009 Min veterinær rådet meg til å vente til hun var 5-6 måneder med å kastrere. Dette på grunn av at de kan være for små for narkosen før dette. Det er bare tull! (Noe min veterinær kunne bekrefte da jeg spurte). Det er bare med veldig unge katter (under 8 uker) det kan skade leveren. At katten er liten er ingen unnskyldning, siden alle dyr som skal legges i narkose må veies nøyaktig først. Det er svært sjelden noe går galt under narkosen, som regel skyldes dette medfødte hjertefeil som hadde blitt et problem for katten ved en senere operasjon også. Sitatet er hentet herfra. En side hvor det for øvrig er samlet mye informasjon om kastrering av katt.
Gjest Gjest_spinell_* Skrevet 8. september 2009 #13 Skrevet 8. september 2009 Jeg forstår at det er viktig å ha en veterinær som svarer på de spørsmålene du stiller, og tar seg tid og anledning til å være oppmerksom mot både dyr og eier, og som en har tillit til. Likevel trenger det ikke være slik at den veterinæren som er hyggeligst (eller som gir deg det svaret du helst vil ha), er den som er dyktigst.
Gjest Spør Skrevet 8. september 2009 #14 Skrevet 8. september 2009 Katter bør steriliseres hvis de ikke skal brukes i avl, men å fjerne livmoren og egglederne, altså hele pakka, vil det ikke føre til at katten blir i "overgangsalderen" før tiden. Holder det ikke med å klippe over egglederne?
Gjest Glør Skrevet 8. september 2009 #15 Skrevet 8. september 2009 Katter har ingen overgangsalder, de er fruktbare livet ut. Det eneste som endres er at de ofte får færre unger pr kull, når blir gamle. Og mye av hensikten med kastrering er også å sørge for at de ikke får løpetid, da det å ha relativt konstant løpetid, uten drektighet gir en høy kreftfare hos hunnkatter,i tillegg til at det vil være svært frustrerende, både for katt og eier.
NoAngel Skrevet 8. september 2009 #16 Skrevet 8. september 2009 Jeg kan anbefale bra dyrlege i Sandefjord, hvis noen trenger! Ikke spesielt dyre heller! fyr løs :D jeg pleier å bruke din dyreklinikk. de var billigst denne gangen, men hender de er veldig dyre. hva er din anbefaling?
kaprifolen Skrevet 8. september 2009 #17 Skrevet 8. september 2009 Vi bruker Dyreklinikk 24 på Stub. Hadde en real ringe/maile-runde da vi skaffet oss hund, og Dyreklinikk 24 var billigst, og mest imøtekommende. Har fått ypperlig service der, og blitt nærmest sjokkert over hvor rimelige de er noen ganger. Vi var der i flere timer med hunden som skulle klippe klør. To ansatte for å holde hunden, før de måtte sette narkose. Flere doser narkose og smertestillende, "oppvekker", og masse oppfølging, siden hunden hadde reagert litt på narkose sist. så klipping og brenning i narkose, og ca et kvarter med pirking for å få ut en flått som hadde borret seg skikkelig fast. Betalte under 700kr!
Strix Skrevet 8. september 2009 #18 Skrevet 8. september 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. Strix, mod
Gjest tønsberg Skrevet 9. september 2009 #19 Skrevet 9. september 2009 Hei!Hvilken veterinær i tønsberg området vil du fraråde?Jeg har også hørt mye forskjellig om de forskjellige dyreklinikkene her,men er stort sett fornøyd hos de jeg går.hender jeg blir nødt til å gå til andre pga åpningstider hos min "faste" dyrlege,og da er jeg sjelden fornøyd.kunne vært interessant å utveksle erfaringer
Gjest Wacmoc utlogget Skrevet 9. september 2009 #20 Skrevet 9. september 2009 Hei!Hvilken veterinær i tønsberg området vil du fraråde?Jeg har også hørt mye forskjellig om de forskjellige dyreklinikkene her,men er stort sett fornøyd hos de jeg går.hender jeg blir nødt til å gå til andre pga åpningstider hos min "faste" dyrlege,og da er jeg sjelden fornøyd.kunne vært interessant å utveksle erfaringer Den på tolvkanten på Kilen ville jeg fraråde alle med å gå til. Eneste vi bruker den til er kattemat, da de har utrolig bra tilbud der på mat. ( de har vel sånn 60 kvatratmeter fyllt til randen med hunde og kattemat ) Går til jarlsberg med alle 8 kattene og hundene og er kjempefornøyd der! Bra service og bra åpningstider og veldig flinke dyrleger
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå