Gå til innhold

Huslån


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Vi skal snart gå i banken og få papir på hvor mye vi kan låne for å kjøpe vårt eget.

Han har fast jobb, jeg har engasjement noen måneder til der jeg jobber. Begge har høy utdannelse.

Det jeg lurer på, er om vi kan gå til banken nå, eller bør vi vente til jeg har fått mer stabil jobb? Vil jo gjerne låne "så mye som mulig". Har hørt noen si at banker "stoler på" folk med høy utdannelse, for de får seg stort sett jobb tilslutt og derfor lett gir lån. Men jeg har jo snart søkt i 1 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skader ikke å gå i banken og høre.

Men regn med at de tar utgangspunkt i den inntekten dere har til sammen per i dag.

Bankene er stort sett villige til å låne ut penger for tiden.

Men jeg aner ikke om de er mer villige til å gi lån til folk med høy utdannelse enn til de uten.

Sett opp et regnestykke før dere går i banken.

Hvis dere leier en leilighet nå, så ta med dokumentasjon (kontrakt). Da ser banken at dere kan betale husleia (kanskje dere kan ta med et telefonnummer til utleier også som referanse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om dette er en "offisiell" policy som bankene har, men jeg vet av egen erfaring at bankene ser med blidere øyne på folk med høy utdanning. De forventer at du vil komme i relevant jobb innen rimelig tid, d.v.s. to - tre år og bruker den inntekten du kan forvente å få som grunnlag når de beregner hvor mye dere får låne. Studielån regnes også som mindre "tungtveiende" enn annen gjeld. De vet nok også at jurister og økonomer ikke "kler" betalingsanmerkninger siden dette kan få konsekvenser for videre karriere. (I en del jobber må man kunne dokumentere plettfritt rulleblad også økonomisk).

Det skader heller ikke å gjøre som Lea sier, d.v.s. sette opp et budsjett som viser betjeningsevne samt ta med så mye dokumentasjon som mulig for å vise at budsjettet er realistisk.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det praktiseres litt forskjellig. DU er jo en potensiell bra betaler siden du har lang utdannelse. Dere får jo nesten høre med bankene.

Men om dere skulle få lånebevis - så er det jo noe helt annet om dere bør kjøpe noe så lenge du ikke har fast jobb. Kan jo hende du blir sittende uten. Det er jo veldig mange akademikere som er arbeidsledige nå for tiden dessverre.

Men jeg kan skjønne at dere vil ha deres eget. Litt avhengig av hvor og hva dere kjøper så kan det jo gå selv med deg på arb.ledighetstrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sånt "lånebevis" er visst uansett bare gyldig i tre måneder. Så hvis dere ikke finner noe innen den tiden kan dere hente et nytt igjen etter tre måneder og da får dere jo kanskje mer lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
.

Men jeg aner ikke om de er mer villige til å gi lån til folk med høy utdannelse enn til de uten.

Jeg har snakket med banken i dag ang dette med lånebevis og da hadde jeg lest dette innlegget først. Jeg måtte jo bare spørre ang det med lån og høyere utdannelse.... Og svaret jeg fikk var at det hadde ingen betydning. Da det er alt i alt det du tjener brutto som teller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare komme med en liten kommentar her... Vi tok opp lån for ca. 2 år siden, og vår erfaring er at banker i Oslo generelt er vanskeligere å ha med å gjøre når det gjelder å låne ut til unge mennesker (uansett utdannelse) enn det banker andre steder er. Vi forsøkte oss først på en del banker i Oslo, men endte opp med å låne på mitt opprinnelige hjemsted.

Fikk vanvittig mye bedre service, bedre betingelse, god oppfølging, mer lån osv. Ikke det at de lånte oss mer enn vi kunne behandle, men vi opplevde en overlegenhet i bankene her i Oslo med at de ikke gadd å se på lønningssedlene våre, og nærmest behandlet oss som et par drittunger! Vi har lån i en av de store norske bankene, men i en liten avdeling "ute på landet", og det gjør underverker...

Har dere mulighet for å søke lån i banker som dere har tilknytning til utenfor Oslo, så gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med banken i dag ang dette med lånebevis og da hadde jeg lest dette innlegget først. Jeg måtte jo bare spørre ang det med lån og høyere utdannelse.... Og svaret jeg fikk var at det hadde ingen betydning. Da det er alt i alt det du tjener brutto som teller....

Vel, for ca. halvannet år siden spurte min daværende samboer (Nå ektemann) og jeg om det samme og fikk motsatt svar. Han fikk uten problemer lånt til sin andel på leiligheten til tross for at han på det tidspunktet var student med minimal inntekt. Dette var i en av landets største banker dog i en filial et par mil fra Oslo sentrum. På begynnelsen av 90-tallet fikk jeg tilsvarende lån til bolig selv om jeg da var student.

Tror som sagt ikke dette er noen offisiell policy fra bankene som du får vite om ved å ta en kjapp telefonrunde. Hva som skjer på kontoret til saksbehandleren når man først sitter der, er nok kanskje noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Folk med høy utdanning mer velsett i banken? Tviler på det.

Det er der du finner de ledige/arb.søkende i dag.

Høy utdanning betyr nødvendigvis ikke kjempelønn. Utdanning og lønn står ikke i forhold.

De har også store studiegjelder, noe som banken også må ta hensyn til ved tilsagn om lån.

Jeg og min mann har lav utdanning, men veldig stor inntekt totalt.Fast jobb i mange år og sikker jobb. Det er slike folk banken bukker inn døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...