Lurvina Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Jeg spør ikke for å kritisere, jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Dere som er vegetarianere og har barn (evt kjenner noen med barn), får barna deres kun vegetarisk mat, eller får de spise kjøtt? Dette ble kanskje rart, men det er altså det jeg ble litt nysgjerrig på nå :gjeiper:
Gjest Iah Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 Foreldrene til en tidligere klassevenninne av meg var vegetarianere, og der i huset ble det laget to middager. En uten kjøtt til foreldrene og en med kjøtt til barna, foreldrene respekterte at barna ikke ønsket å være vegetarianere.
Gjest Frosk Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 Jeg har ikke barn enda, men fremtidige barn kommer til å bli servert vegetarmat av meg. Når barnet blir gammelt nok, kommer jeg til å forklare hvorfor vi spiser "annerledes" enn de fleste andre - men dersom barnet etterhvert har lyst til å spise kjøtt, så må det selvfølgelig få velge det selv.
cilipili Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Jeg har to barn, en på seks og en på ett. De er begge vegetarianere. Kunne ikke falt meg inn å servert dem kjøtt. Men det er noe de kan velge selv når de vil, men de vil aldri få det hjemme. Seksåringen min er veldig fornøyd nå med at han er vegetarianer. Han er synes faktisk det er litt kult å være vegetarianer
Leanne Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 Jeg har hatt et barn i barnehagen som var barn av vegetarianere, der ble det kun servert vegetarmat hjemme. I barnehagen skulle vi prøve å unngå å gi barnet kjøtt, men hvis barnet nektet å spise brødskiven sin fordi det absolutt skulle ha leverpostei så skulle det få det. Det var viktigst at barnet fikk i seg mat... (Nå var dette et ganske små spist barn)
Sheenaca Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 Jeg har ikke barn enda, men om jeg får barn en dag kommer jeg ikke til å nekte det å spise kjøtt. Jeg ville lest meg godt opp på hva slags vegetarmat et barn trenger å spise for å få i seg alle næringsstoffer, og servert det mat deretter. Men min samboer spiser kjøtt, noe som er helt uproblematisk for meg, og han ville nok servert barnet kjøtt. Jeg ville nok forsøkt å påvirke barnet til å bli vegetarianer ved å anstrenge meg for å lage gode vegetariske måltider, og etterhvert som barnet vokser, ville jeg forklart det hvorfor jeg ikke spiser kjøtt, og gitt det mest mulig informasjon slik at det kunne ta et nøye gjennomtenkt valg selv etterhvert. Jeg tror ikke man som forelder kommer særlig langt med tvang på noe punkt. Hadde jeg nektet mitt barn å spise kjøtt, hadde jeg garantert endt opp med et kjøttspisende barn. Ved å la det velge selv, men gi det mye vegetarmat i oppveksten, tror jeg jeg ville fått et barn som enten valgte å bli vegetarianer, eller som i det minste ikke følte noe behov for å spise kjøtt tre ganger om dagen.
Gjest gul3 Skrevet 8. september 2009 #7 Skrevet 8. september 2009 Nå er ikkje eg vegetarianer og har ingen barn heller enda, men mitt synspunkt OM eg hadde vært vegetarianer med barn: Ungene mine hadde blitt servert kjøtt og melkeprodukter av den enkle grunn at de trenger næringsstoffene som er i det. Eg hadde ikkje villa måtte proppe i de piller for at de skulle fått nok av ditten og datten som de faktisk trenger. Seinere kunne de heller fått velge sjøl om de hadde villet spise kjøtt eller ikkje, eg vil ikkje ta valget for dem. Samme som med religion for meg, eg er ikkje kristen (eller religiøs overhodet) og kommer ikkje til å døpe barnene mine, fordi de skal få velge selv om de vil bli døpt og innmeldt i kirka når de er gamle nok til å ta valget på egenhånd. Bare idiotisk at foreldre skal prakke sine meininger, sin tro osv på unga sine ("eg er vegetarianer så da må barna mine være det også", "eg er kristen så da må barna mine vokse opp lært til å tro på gud og whatever". )
Gjest Frosk Skrevet 8. september 2009 #8 Skrevet 8. september 2009 (endret) Nå er ikkje eg vegetarianer og har ingen barn heller enda, men mitt synspunkt OM eg hadde vært vegetarianer med barn: Ungene mine hadde blitt servert kjøtt og melkeprodukter av den enkle grunn at de trenger næringsstoffene som er i det. Eg hadde ikkje villa måtte proppe i de piller for at de skulle fått nok av ditten og datten som de faktisk trenger. Seinere kunne de heller fått velge sjøl om de hadde villet spise kjøtt eller ikkje, eg vil ikkje ta valget for dem. ... Det du skriver her, viser bare at du ikke vet særlig mye om vegetarisk kosthold og vegetarisme. Unger (eller voksne) trenger ikke næringsstoffene som er i kjøtt eller melkeprodukter (vegetarianere spiser dessuten melkeprodukter; veganere gjør det ikke). Alle næringsstoffene som er i kjøtt kan man få fra andre matvarer. (Hvilke næringsstoffer er det du er bekymret for at vi ikke får nok av, egentlig?) En vegetarianer med sunt kosthold trenger selvfølgelig ikke "ta piller". Endret 8. september 2009 av Frosk
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #9 Skrevet 8. september 2009 Nå er ikkje eg vegetarianer og har ingen barn heller enda, men mitt synspunkt OM eg hadde vært vegetarianer med barn: Ungene mine hadde blitt servert kjøtt og melkeprodukter av den enkle grunn at de trenger næringsstoffene som er i det. Eg hadde ikkje villa måtte proppe i de piller for at de skulle fått nok av ditten og datten som de faktisk trenger. Seinere kunne de heller fått velge sjøl om de hadde villet spise kjøtt eller ikkje, eg vil ikkje ta valget for dem. Samme som med religion for meg, eg er ikkje kristen (eller religiøs overhodet) og kommer ikkje til å døpe barnene mine, fordi de skal få velge selv om de vil bli døpt og innmeldt i kirka når de er gamle nok til å ta valget på egenhånd. Bare idiotisk at foreldre skal prakke sine meininger, sin tro osv på unga sine ("eg er vegetarianer så da må barna mine være det også", "eg er kristen så da må barna mine vokse opp lært til å tro på gud og whatever". ) Eh, du tar da like mye valget for dem som kjøttspiser og ikke-kristen? :klø: Fra en vegetarianers eller en kristens ståsted overfører du også subjektivt dine annerledes verdier og overbevisninger til barna dine. Hvem er du til å bestemme hva som er det "nøytrale" ståstedet?
Tabris Skrevet 8. september 2009 #10 Skrevet 8. september 2009 Eh, du tar da like mye valget for dem som kjøttspiser og ikke-kristen? :klø: Fra en vegetarianers eller en kristens ståsted overfører du også subjektivt dine annerledes verdier og overbevisninger til barna dine. Hvem er du til å bestemme hva som er det "nøytrale" ståstedet? Dette er jeg helt enig i. Foreldre overfører sine verdier til barna, uansett om disse verdiene dreier seg om vegetarianisme, kjøttspising, være kristen, velge religion selv osv. Jeg har heller ikke barn (og er sånn sett heller ikke vegetarianer), men spiser ikke konvensjonelt (ikke-økologisk) kjøtt. Jeg hadde ikke kjøpt slikt kjøtt for mine penger, men hadde latt barna få bestemme selv hva de ville spise andre steder.
Noli Skrevet 8. september 2009 #11 Skrevet 8. september 2009 Det er ganske naivt å tro at det er mulig å oppdra barn nøytralt, og jeg ser heller ikke det grusomme i å oppdra barna mine slik jeg mener de får best mulig forutsetninger for å klare seg som voksen, enten det gjelder å ta dem med i kirken, ha et spesielt kosthold, være ikke-religiøs osv. i det uendelige.
Gjest Gjest_Lilly_* Skrevet 19. oktober 2009 #12 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg spør ikke for å kritisere, jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Dere som er vegetarianere og har barn (evt kjenner noen med barn), får barna deres kun vegetarisk mat, eller får de spise kjøtt? Dette ble kanskje rart, men det er altså det jeg ble litt nysgjerrig på nå :gjeiper: Jeg er vegetarianer og forelder til to barn i barneskolealder. Grunnen til at vi er vegetarianere er at vi syntes at dyr også skal få leve og at alle bør være snille med hverandre, også dyr. Barna våre elsker dyr og derfor er det naturlig for dem å være vegetarianere. Vi som foreldre er åpne med å fortelle dem om hva en kjøttpølse er laget av - at det er en gris. Det syntes de at er fullstendig feil. De er jo ogås levende vesener, sier dem og : vi kan jo spise grønnsaker. Vi oppdrar dem slik - hos oss får de vegetarmat og på skoletur sender vi med dem soyapølser. Resten er opp til dem selv å velge. Selv skulle jeg ønske at mine foreldre hadde oppdratt meg som vegetarianer... Fred og alt godt!
Gjest Gjest_Sofia_* Skrevet 24. oktober 2009 #13 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg spør ikke for å kritisere, jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Dere som er vegetarianere og har barn (evt kjenner noen med barn), får barna deres kun vegetarisk mat, eller får de spise kjøtt? Dette ble kanskje rart, men det er altså det jeg ble litt nysgjerrig på nå :gjeiper: Jeg er 21 uten barn, men er vegetarianer og det er også foreldrene mine. Jeg syns de har vært veldig flinke i forhold til dette. De ga meg ikke kjøtt når jeg var veldig liten, men har alltid vært opptatt av at jeg hadde et variert kosthold. Spiste også litt fisk hjemme når jeg var yngre. Etterhvert smakte jeg noenganger på pølser, salami o.l. i barnehagen og hos bestemor og barnevakt. Da jeg begynte på skolen ville jeg ha kjøttpålegg på matpakka mi og da kjøpte foreldrene mine det til meg. Det varte vel et års tid før jeg hadde prøvd det nok. Nå har jeg ikke smakt kjøtt på 13 år og har alltid hatt bra innumforsvar. Har hørt om folk som har blitt tvunget til å være vegetarianere som barn og derfor har gått helt bort fra det siden. Tror det beste man kan gjøre er å la barna sine utforske selv når de er gamle nok så lenge man ser til at de spiser sunt og variert og får i seg det de trenger.
Gjest Catwoman Skrevet 25. oktober 2009 #14 Skrevet 25. oktober 2009 Jeg er veganer, sambo er alteter. Den dagen vi eventuelt får barn vil jeg at barna skal være altetende, de skal få spise både kjøtt og vegetarmat. dvs jeg vil at de skal bli vant til at typiske vegetarting er helt naturlig og vanlig mat og ikke "rar mat som mamma spiser" (det er en "forklaring" jeg har hørt mange foreldre gi barna sine når de spør om vegetarisme, at det er rar mat) når de blir store nok får de selvfølgelig velge selv. Grunnen til at jeg kommer til å bryte med mine egne prinsipper og gi barna mine kjøtt er flere, men i størst grad at barn lett føler seg annerledes enn andre barn, og det er en vond følelse. Å spise annen mat er veldig synlig - og kan for mange barn ( og så må jeg presisere at det selvfølgelig ikke gjelder alle) gjøre at de føler seg annerledes og utenfor. Og jeg vil ikke bevisst bidra til å gjøre noe som får de til å føle seg annerledes.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #15 Skrevet 26. oktober 2009 Kjøtt er bannlyst hos oss så barna her i huset får kun vegetarmat, noe de også kun vil ha.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå