Gå til innhold

God stol for ryggen?

Anbefalte innlegg

Gjest Rettpåsak
Skrevet

Har en liten sklerose (hvis det skrives slik), hvilke stoler anbefalles for en 20 år gammel mann som har litt vondt i ryggen? Ser etter en stol som jeg kan sitte i når jeg sitter med skolearbeid etc

Videoannonse
Annonse
Gjest Rettpåsak
Skrevet
Har en liten sklerose (hvis det skrives slik), hvilke stoler anbefalles for en 20 år gammel mann som har litt vondt i ryggen? Ser etter en stol som jeg kan sitte i når jeg sitter med skolearbeid etc

Noen som vet?

Skrevet
Denne! Har veldig gode erfaringer! Men siden du har et lite ryggproblem, har du kanskje en dysioterapeut som kan gi deg individuelle råd?
Gjest Rettpåsak
Skrevet (endret)
Denne! Har veldig gode erfaringer! Men siden du har et lite ryggproblem, har du kanskje en dysioterapeut som kan gi deg individuelle råd?

Hvor mye koster den?

Btw, hva er det engelsk ordet for skoliose?

Endret av Rettpåsak
Gjest SmallTalk
Skrevet

Google er din venn! Skoliose = scoliosis.

Skrevet
Noen som vet?

Rundt tre tusen. heldigvis var det jobbene mine som spanderte mine. Firmaet leverer på døra, kjapt som bare det.

Skrevet

Jeg anbefaler deg faktisk å dra rundt og prøve, for det er så individuelt hva som passer. Jeg for min del sliter med å sitte på vanlige stoler i det hele tatt, og har det best med kroppen min når jeg kan sitte i skredderstilling...

Skrevet

Scoliose her også. Er 54 grader skjev i ryggraden, så lurer på om en stol hadde vært noe for meg også. Spesielt på skolen da jeg sitter i syv timer på en hard plaststol.

Gjest Rettpåsak
Skrevet
Jeg anbefaler deg faktisk å dra rundt og prøve, for det er så individuelt hva som passer. Jeg for min del sliter med å sitte på vanlige stoler i det hele tatt, og har det best med kroppen min når jeg kan sitte i skredderstilling...

Hva vil skredderstilling si?

Skrevet

Sånn som dette, bortsett fra at jeg ikke pleier sitte med hendene på hodet :ler:

Eventuelt bare med ett ben opp. Som jeg har forstått har det med press på ryggraden å gjøre, at det minskes. Men som sagt, det er det som funker for meg.

Ellers kan det jo også, som sagt oppi her, være lurt å ta en prat med fysioterapeut/ergoterapeut, for å få en ordentlig vurdering :Nikke:

Gjest Rettpåsak
Skrevet (endret)
Sånn som dette, bortsett fra at jeg ikke pleier sitte med hendene på hodet :ler:

Eventuelt bare med ett ben opp. Som jeg har forstått har det med press på ryggraden å gjøre, at det minskes. Men som sagt, det er det som funker for meg.

Ellers kan det jo også, som sagt oppi her, være lurt å ta en prat med fysioterapeut/ergoterapeut, for å få en ordentlig vurdering :Nikke:

Har snakka med fysioterapauten og han sa at det eneste jeg trengte var trening med core øvelser 2 ganger i uka, så skulle "alt bli bra" lol.

Hvor kjøper man skredderstoler? Er verdt å prøve det ut. Virker litt upraktiskt egentlig..

Endret av Rettpåsak
Skrevet

Som spurt ganske tidlig i tråden, er det skoliose du mener du har?

Jeg kan veldig lite om dette og i såfall har du kanskje en spesialist du også kan snakke med for gode tips og råd?

At fysioterapeuten mener coreøvelser kan være positivt for rygg kan jeg på generell basis si meg enig i, da de fleste rygglidelser kan dra med seg en del muskelstivhet og irritasjon i kjernemuskulatur rundt ryggraden, som kan forverre et allerede eksisterende smertebilde.

Når det gjelder stol for skredderstilling så har jeg ingen anelse. For meg funker aller best noe som er flatt, bredt og uten armlener. En bred kjøkkenstol eller som nå, en stressless.

Skrevet

Jeg har også brukt den som virreliten viser, og den funket ikke for meg, ikke for å være negativ, men bare for å vise at vi er forskjellige :Nikke:

Gjest Rettpåsak
Skrevet
Som spurt ganske tidlig i tråden, er det skoliose du mener du har?

Jeg kan veldig lite om dette og i såfall har du kanskje en spesialist du også kan snakke med for gode tips og råd?

At fysioterapeuten mener coreøvelser kan være positivt for rygg kan jeg på generell basis si meg enig i, da de fleste rygglidelser kan dra med seg en del muskelstivhet og irritasjon i kjernemuskulatur rundt ryggraden, som kan forverre et allerede eksisterende smertebilde.

Når det gjelder stol for skredderstilling så har jeg ingen anelse. For meg funker aller best noe som er flatt, bredt og uten armlener. En bred kjøkkenstol eller som nå, en stressless.

Det er skoliose ja. Legen sa skoliosen var veldig liten, men likevel så kjenner jeg det noe innmari når jeg setter meg ned. Men noe som er litt rart er at jeg aldri kjenner det når jeg kjører buss selvom jeg sitter rolig i flere timer da;P

Skrevet

Det kan jo ha noe med bevegelsesmønster å gjøre, fordi bussen beveger seg i alle retninger hele tiden, det gjør sjeldent en stol som står på et gulv :)

Forøvrig har jeg litt troen på det med å avspenne og trene kjernemuskulaturen rundt ryggraden, slik som fysioterapeuten din snakker om :Nikke:

Gjest Rettpåsak
Skrevet
Det kan jo ha noe med bevegelsesmønster å gjøre, fordi bussen beveger seg i alle retninger hele tiden, det gjør sjeldent en stol som står på et gulv :)

Forøvrig har jeg litt troen på det med å avspenne og trene kjernemuskulaturen rundt ryggraden, slik som fysioterapeuten din snakker om :Nikke:

Hva tror du vil være best? Er villig til å prøve ALT bare det blir bra igjen som det var.

Skrevet

Endelig noen som meg! Har direkte problemer med å sitte rett opp og ned, slik som resten av studentene rundt meg, prøver, men etter fem minutter finner jeg meg alltid tilbake i mine komfortstillinger, som somregel gjør at ryggraden min blir belastet feil :( Har ikke noen skoliose jeg da, men prøver å fokusere på riktig belastining..

Rettpåsak: merker du noe til mye til denne skoliosen din i hverdagen, og har du jobbet med coreøvelser lenge? Kan jo hende det blir bedre når du stabilerserer ryggen mer med musklene.. Men, om du merker til den i stor grad i hverdag skjønner jeg jo at du har et behov for god stol med en gang. Grunnen til jeg spør er at jeg kjenner flere med skolioser som ikke merker dem til vanlig. For min del er en god stol en stol som kan justeres, f.eks. ryggen legges litt ned når jeg skal lese bøker/dokumenter og rette opp når jeg skal skrive. Som nevnt over så sliter jeg jo med å sitte lenge i en "normal" possisjon da :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...