Gå til innhold

BLANKE ARK!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så på programmet "blanke ark" i dag siden jeg sliter akuratt som de elevene som er med i programmet.

Jeg klarer ikke brød for 6 klassinger engang, ligger veldig dårlig ann i matte. Og sliter med norsk når det gjelder substantiv, verb osv og ikke minst engelsk.

Jeg ble positivt overrasket over hvor gode måter de lærte på!

Det burde de virkelig begyne å bruke i vanlige klasser, da hadde jeg lært så mye mer! Foreldre burde mase på skolene om at de skal begyne å tilpasse hver elevs behov! og det NÅ! Det er mot loven hvis de ikke gjør det!

Norske skoler er for dårlig, det burde folk begyne å skjønne, for det er ikke gøy å føle seg som den dumme som ikke skjønner noe, det har jeg erfart.

Videoannonse
Annonse
Gjest lærerstudent
Skrevet

Jeg er enig med mye av du sier, og synes også dette var et veldig bra program!

MEN!

Du skriver at du synes foreldre burde mase mer på lærerne for å få det sånn på skolen. Det er viktig å forstå at det er forskjell på ressurser i offentlig skole, og på et sånt TVprogram.

I dagens program sier prosjektets faglige leder at dersom hver elev i norsk skole får undervisningen tilpasset seg, skjer det et lovbrudd. Hva menes egentlig med dette?

Jeg har forstått det sånn at man praktiserer TPO dersom man varierer klasseundervisningen. Det er sånn jeg og min skoleledelse tolker stortingsmelding 31. Dvs. at man har forskjellige måter å undervise hele klassegruppen på. Det er ikke fysisk mulig for en lærer med f.eks. 25 forskjellige elever, å skulle ha 25 forskjellige opplegg gåendes til samme tid. Og det er bare i et fag.

Jeg synes absolutt man skal variere undervisningsformer og etterstrebe det vi ser i "Blanke ark", men fikk en liten klump i magen da jeg hørte professoren idagens episode uttale seg om lovbrudd. Kan tenke meg mange desperate foreldre kommer til å bruke det argumentet mot lærerne til barna sine i høst, uten å egentlig vite definisjonen av TPO.

Skrevet

Jeg fikk også en klump i magen da jeg hørte professoren uttale seg, og det er på en måte nok en spiker i kisten for min lærerkarriere. Jeg klarer faktisk ikke å individuelt tilpasse opplæringen til mine elever i alle fag. Jeg kan bli flinkere til å motivere elevene mine og variere læringsform - helt klart, men det scenarioet denne professoren skisserte er for meg en umulighet.

Det var også tre voksne som jobbet med 8 (?) elever. Det er luksus, det!

Gjest eks-lærer
Skrevet

Hjelp...

Jeg er utdannet lærer, men har "hoppet av". Jeg orket nemlig ikke mer av de umenneskelige kravene som ble stilt. Jeg er ETT menneske, som skulle planlegge undervisning for mer enn 20 timer pr uke. I hver time hadde jeg 25-30 elever. Jeg underviste på forskjellige klassetrinn. Kan noen være så snill å fortelle meg hvordan jeg skulle klare å tilpasse undervisningen individuelt for hver enkelt elev?

Selvsagt vet man som lærer at det finnes utallige måter å lære på. Men man er fortsatt ikke noe supermenneske som kan splitte seg selv i 30 deler når det passer sånn.

Det er ikke lærerne man må angripe i denne saken. Det er politikerne som ikke klarer å se at med flere ressurser inn i skolen, færre elever pr lærer osv så ville vi kunne gjort mye mer enn i dag. I dag må den enkelte lærer klore seg fast og prøve å henge med i svingene, og det er faktisk ikke mulig å tilpasse undervisningen for hver enkelt elev slik ting er i dag.

Skrevet

Nei, det er POLITIKERNE som burde se på, og ta lærdom av dette.

Lærere flest prøver så godt de kan, men når du er en person på 25-30 elever så er det ikke mye tid du har til individuell oppfølgning. Da blir du nødt til å velge ut noen få, og det er like urettferdig.

Foreldre kan mase så mye de vil, når det ikke finnes tid eller penger, så hjelper det ikke.

Selvsagt hadde det vært fantastisk med tre lærere fordelt på åtte elever, men med tanke på at de sliter så med penger at de velger bort lærere med ekstrautdanning fordi de er for dyre, ja da vet vi hvor det ender opp.

At systemet er råttent, det stemmer. Men det er ikke lærerene skyld. Å mase på de vil ikke fikse det.

Skrevet

Jeg så også på dette programmet, og syns det var veldig bra. Spesielt bra syns jeg det var at de understreket at ungene måtte jobbe selv, at det ikke er noen som kan putte kunnskap og forståelse inn i hodene deres.

Jeg mener å huske at TPO er et prinsipp som man skal etterstrebe, og at spesialundervisning er et krav for de som trenger det. Disse to er ikke likestilt. Hva disse elevene faller under er jeg ikke sikker på. Noen av de burde kanskje ha fått et vedtak om spesialundervisning, for andre er det kanskje en sperre som kunne vært løst i løpet av en periode på barneskolen.

Jeg er ganske sikker på at de fleste lærere ønsker det beste for elevene sine, og at de er mer oppgitt over knappe ressurser enn andre. TPO handler jo nettopp om at ungene skal lære på sin måte og føle at de strekker til. Lærerne strekker ikke til. Burde ikke de også hatt et prinsipp om at deres arbeidsdag bør utformes slik at de rekker over det meste av det de skal? For disse åtte utvalgte elevene er lærertettheten større enn i vanlig skole. Forskjellen på åtte elever per lærer og 30 elever per lærer er enorm.

Skrevet
I dagens program sier prosjektets faglige leder at dersom hver elev i norsk skole får undervisningen tilpasset seg, skjer det et lovbrudd. Hva menes egentlig med dette?

Nei, det var jo ikke det han sa. Han sa at dersom hver elev IKKE får undervisningen tilpasset etter seg skjer det et lovbrudd.

Skrevet

Da må det settes inn flere ressurser i klasserommet, for de fleste klasser har 28-30 elever og på tv-norge jobbet de med 8 elever, det er en vesentlig forskjell det.

Jeg er ikke lærer men ser likevel at det er lettere å jobbe med 8 elever som vet at de har et problem og som er med i et spesifikt prosjekt for å rette på det, enn det er å jobbe i en klasse med 28 hvor alle typer elever finnes.

Skrevet

Så det også og syntes det va flott.

Hvorfor kan ikke alle skoler få slike stenger og pizzaer som de kan dele opp og samtidig lære seg brøk?

Det er vel ikke noe mer jobb for læreren det?

Det kommer jo ikke til å være tre lærere på 8 elever. Ungene skulle tilbake til sine klasser og fortsette med undervisningen der med oppfølgning av en fra serien.

Jeg så ikke tre lærere, bare en i programmet.

Med slik undervisning er jeg sikker på at alle vil lære mer.

Brøk er ikke vanskelig når en kan bruke hjelpemidler. Et eple delt i 2 = ?

1/2 eple delt i 2 = ?

Det er "bare" snakk om å gå til innkjøp av hjelpemidler og få med seg lærerene til å være aktive i klasserommet framfor bare på tavla.

Skrevet

Hvorfor kan ikke alle skoler få slike stenger og pizzaer som de kan dele opp og samtidig lære seg brøk?

Det kommer jo ikke til å være tre lærere på 8 elever. Ungene skulle tilbake til sine klasser og fortsette med undervisningen der med oppfølgning av en fra serien.

1/2 eple delt i 2 = ?

Det er "bare" snakk om å gå til innkjøp av hjelpemidler og få med seg lærerene til å være aktive i klasserommet framfor bare på tavla.

Mange skoler sliter såpass at de ikke har råd til å kjøpe ingredienser til skolekjøkkenet engang, har faktisk opplevd at elevene måtte tegne maten, eller få gulrøtter med hjemmefra.

Men det er ikke noe som hindrer foreldre i å dele epler og pizzaer hjemme, i stedet for å klage på lærerne. Man kan fint lære ungene mye hvis en vil.

Skrevet

1/2 eple delt i 2 = ?

Det var en lærer støttet av en professor og en annen person (pedagog?). Han er ikke alene om å lage undervisningen. I tillegg hadde han videreutdanning i læringsstrategier og det å tilpasse undervisning - noe de færreste lærere har.

Vi strekker oss langt for å bruke hjelpemidler. På min skole er det nå snakk om å kjøpe inn en matematikk-koffert til hver klasse på mellomtrinnet. Hver koffert koster minimum 10 000 kroner og med 9 klasser er det et stort innhugg i skolens økonomi. Vi skal prioritere det, men alt av slikt materiell er svinaktig dyrt. Jeg lager en del materiell selv, men det er ganske tungvindt når det å få lamineringsark er en prosess som tar tid (jeg har ofte kjøpt selv og har ikke tall på hvor mye av egne penger jeg har brukt på klassen og undervisningsmateriell fordi jeg ikke orker å gå på kontoret for å tigge om nødvendig utstyr). Det er også til dels veldig tidkrevende å finne opp kruttet selv og lage eget materiell. Jeg er den type lærer som er på jobb ca. kl. 8 hver morgen (leverer barn, så det hender klokka blir kvart over) og sitter på jobb til rundt 16.30-17 hver dag og allikevel rekker ikke tiden til så mye nytenkning.

Som lærer er en av de tingene jeg savner mest inspirasjon fra andre lærere. Hver gang jeg har vært på en annen skole og sett hvordan de gjør det der kommer jeg tilbake med nye ideer til hvordan jeg kan gjøre ting i min egen klasse. Jeg trenger faglig påfyll og inspirasjon helst flere ganger i året. Det har jeg knapt fått de 9 årene jeg har jobbet som lærer (men det ser bedre ut med ny rektor). Når man ikke får påfyll blir man fort stuck i sine gamle undervisningsformer osv.

Jeg kommer til å fortsette å se på Blanke Ark - rett og slett for å få inspirasjon til nye arbeidsformer i mitt eget klasserom. Allerede i går fikk jeg noen ideer til ting jeg kan prøve ut på mine 5. klassinger. Og så har vi fått ny ledelse på skolen som er opptatt av faglig utvikling, samt at jeg jobber med en mastergrad, så det er håp for meg de årene jeg fortsetter å jobbe før jeg sannsynligvis finner på noe annet enn å være vanlig lærer.

Til slutt vil jeg si at dere foreldre har en viktig jobb. Spesielt i forhold til lesingen. Alle barn bør lese 15-30 minutter hver dag når de går i barneskolen. Jo eldre de blir, jo mer må de lese. Det er så utrolig viktig, men jeg ser at det fort blir prioritert vekk. Vi lærere tar oss av den tekniske biten - lærer dem lure lesestrategier. Selv jeg er for sløv med egne barn, men vi kom igang igjen etter ferien forrige uke. For oss er det spesielt viktig siden eldstemann har alvorlige skrive- og lesevansker, men også for mellomste som begynte på skolen nå i høst er lesing utrolig viktig. Gå på biblioteket eller i bokbutikken og la barna velge og vrake i bøker. Det finnes så mye god barnelitteratur nå at det er mulig å finne noe som passer alle. For gutter går det gjerne i tegneserier - en del av de japanske har fenget mine elever. Det finnes mange serier både for gutter og jenter.

Gjest Gjest_20
Skrevet

Genialt program...

Problemet i norsk skole er at det ikke finnes ressuer.

Politikrene vil heller ha fine trapper og nye kultuskoler.

Alt kan endres.

Har et eksempel på hvor ille norsk skole kan være.

En venn av familien fikk ikke engelsk undervisning på barneskolen fordi han ikke skjønte noe av det, nå sitter han der i 2 klasse på vgs og kan fremdeles ikke noe engelsk....

Finnes også et bra program på NRK 1 onsdager 21:40 Lærerne

Her viser de hverdagen til lærere på en skole i Oslo.

Hadde jeg hatt et valg nå som 20 åring, så ville jeg gjerne ha godt 8-10 klasse om igjen, for nå er jeg motivert, og nå klarer jeg å forstå eksemplene i matteboka...... Ikke be om hjelp hele tida....

Skrevet

Jeg skjønner at det er vanskelig å tilrettelegge undervisningen for hver enkelt. Og det er ikke alltid lærerns skyld at det går galt...

Men det som slo meg i går, var at en elev som ligger langt unna det han skal i 8. klasse - fortsatt drilles i 8. klasse matte! Hvordan skal en elev som ikke er i nærheten av å kunne det grunnleggende greie å lære det som er på flere nivåer over?? Da blir det nederlag på nederlag - og man mister vel både inspirasjon, lærelyst og ork til å gjøre noe med det.

Dersom man ikke er en middelhavsfarer så faller man utenfor, både på den ene og andre måten.

Skrevet
Det var også tre voksne som jobbet med 8 (?) elever. Det er luksus, det!

Men det er slik det BØR være...... På den måten vil alle elever få den tilpassede opplæringen og underisningen de har krav på...

Jeg håper for all del at mine barn ikke kommer til å bli skole-slitere...

Skrevet
Men det er slik det BØR være...... På den måten vil alle elever få den tilpassede opplæringen og underisningen de har krav på...

Jeg håper for all del at mine barn ikke kommer til å bli skole-slitere...

Da håper jeg ikke noen har betalt private skolepenger for deg...

60 000 elever per årskull, 10 årskull i grunnskolen, gir 600 000 elever. Hvis det da skal være 3 lærere per 8 elever, hvor mange lærere trenger vi da?

225 000. En helt enorm del av arbeidsstokken. Nå er ikke det tallet helt riktig, det kommer an på timetall, stillingsstørrelser mm, men du får kanskje et visst inntrykk av hvor urealistisk kravet ditt er.

De fleste skolene har langt mer ressurser enn de hadde da jeg gikk der, men da jeg gikk der hadde lærerne et helt annet elevmateriale å jobbe med. Denne forandringen er også tilstede der jeg kommer fra, hvor det er relativt liten andel fremmedkulturelle barn som har språkproblemer og kulturforskjeller i tillegg.

Vi må få tak på hvilke endringer som har skjedd med barns oppvekstvilkår som gjør at det er så mange flere skoleslitere og atferdsproblemer, for å få bedre læringsbetingelser i skolen. Noen av de faktorene får man sikkert ikke bukt med, f.eks alle mødrene som i dag velger skilsmisse fordi lidenskapen er borte, slik at de små må ha to ulike hjem i tillegg til skoledag og full sfo, røyker i svangerskapet, fraskilte fedre som ikke bryr seg osv. Men det er sikkert mange enklere tiltak som foreldre kan være villige til å ta sitt ansvar for også.

I mellomtiden er det lett å lære sine egne barn mye, i førskolealder og tidlig skolealder. Overlater man barna i skolens hender, får man justere forventningene deretter.

Skrevet

Jeg er lærer og mener at programmet er fint, man får innblikk i noen av strategiene som kan brukes, noe som er supert!

Desverre kan man i de fleste tilfeller glømme å tenke individuelle læringstrategier, vi lærere har veldig lite tid til å planlegge timene godt og grundig, resultatet av undervisningen blir deretter. Jeg orker ikke å bruke den lille fritiden jeg allerede har til å prøve å komme i mål, og jeg kjenner mange lærere som er på leting etter ny jobb.

Det er politikken som har feilet, ikke lærere.

Skrevet

Det trengs flere lærere i norsk skole, og det trengs flere gode lærer. Kvantitet holder ikke. På den måten får skolene nok lærere til å tilpasse undervisningen etter de forskjellige læringsstilene.

Skrevet

Hei. Jeg har 3 barn med skrive og lesevansker og jeg skal si at å lese. Det vil ingen av di, verken tegneserier eller andre bøker. Eldste går nå i 10 kl og vart utredet i løpet av våren i år og fikk innvilget 5 timer spesialundrvisning i uken. Jeg meldte h*n opp til PPT når h*n gikk i 6 Kl og vet dere hva?? Læreren som fikk skjemaer fra PPT som skulle fylles ut og sendes til dem rett etter Påske .Sendte dem aldri. Dette fikk jeg vite av PPT da høsten kom og det ble bestemt at h*n skulle prøve å klare seg med leksehjelp. Som foreldre stoler mann alt for mye på di som har utdannelse og skal være der for å lære og hjelpe barna våre. H*n som nå går i 7 kl får hjelp og tilrettelagt lekser og undervisning av sin lærer selv om h*n ikke er ferdig utredet hos PPT. Min yngste som går i 4 kl har fått innvilget 5 timer spesialundervisning, men den har h*n nå ilag med klassens urokråke. Snakket med skolen i dag og sa i fra at det synest jeg ikke er akktuelt.Da må h*n tilbringe all læretid på skolen i lag med h*n som ellers uroer hele klassen og jeg kan ikke se at det skal være et gode for mitt barn. Kommer til å forlange at skolen gir barnet mitt timene alene.Det blir feil at skolen skal spare penger på barna ved å sette 2 barn som har fått tildelt ressurser hver for seg, sammen under spesialundervisningen.Er jeg ikke fornøyd med skolen og IOP planen for skoleåret, kommer jeg ikke til å skrive under og godkjenne den. Sa i fra til skolen at jeg kommer til å flytte barnet min til den andre skolen om jeg ikke er fornøyd. Der vet jeg at barna får god opp følging og tilpassede lekser etter evnene di har. Mitt stebarn går i 4 kl på denne skolen og har også spesialundervisning pga. lese og skrivevansker. Nå har jeg fått nok av å stole på folk som ikke ser barnets beste, men bare skolens økonomi og interesse av å gjøre minst mulig krevende arbeid for eleven.

Skrevet
Hei. Jeg har 3 barn med skrive og lesevansker og jeg skal si at å lese. Det vil ingen av di, verken tegneserier eller andre bøker. Eldste går nå i 10 kl og vart utredet i løpet av våren i år og fikk innvilget 5 timer spesialundrvisning i uken. Jeg meldte h*n opp til PPT når h*n gikk i 6 Kl og vet dere hva?? Læreren som fikk skjemaer fra PPT som skulle fylles ut og sendes til dem rett etter Påske .Sendte dem aldri. Dette fikk jeg vite av PPT da høsten kom og det ble bestemt at h*n skulle prøve å klare seg med leksehjelp. Som foreldre stoler mann alt for mye på di som har utdannelse og skal være der for å lære og hjelpe barna våre. H*n som nå går i 7 kl får hjelp og tilrettelagt lekser og undervisning av sin lærer selv om h*n ikke er ferdig utredet hos PPT. Min yngste som går i 4 kl har fått innvilget 5 timer spesialundervisning, men den har h*n nå ilag med klassens urokråke. Snakket med skolen i dag og sa i fra at det synest jeg ikke er akktuelt.Da må h*n tilbringe all læretid på skolen i lag med h*n som ellers uroer hele klassen og jeg kan ikke se at det skal være et gode for mitt barn. Kommer til å forlange at skolen gir barnet mitt timene alene.Det blir feil at skolen skal spare penger på barna ved å sette 2 barn som har fått tildelt ressurser hver for seg, sammen under spesialundervisningen.Er jeg ikke fornøyd med skolen og IOP planen for skoleåret, kommer jeg ikke til å skrive under og godkjenne den. Sa i fra til skolen at jeg kommer til å flytte barnet min til den andre skolen om jeg ikke er fornøyd. Der vet jeg at barna får god opp følging og tilpassede lekser etter evnene di har. Mitt stebarn går i 4 kl på denne skolen og har også spesialundervisning pga. lese og skrivevansker. Nå har jeg fått nok av å stole på folk som ikke ser barnets beste, men bare skolens økonomi og interesse av å gjøre minst mulig krevende arbeid for eleven.

Skolen har ikke lov å unnlate å gi den hjelpen eleven trenger pga økonomi. Her kommer opplæringsloven inn.

Når skjemaer som skal sendes osv, så gjelder faktisk forvaltningsloven. Læreren har tatt på seg jobben, og det forplikter.

Skrevet

Ser at dette blir mer enn Blanke ark diskusjon, men må svare.

Foreldre kan få alle slags diagnoser på barna sine. Det kan sendes mange brev til skolen om barna fra bl.a PPT, men det er da ikke noe skolen bryr seg om. Ofte får ikke en gang lærer som har eleven beskjed om at eleven har et problem .

Vi foreldre har ansvar for oppdragelsen, skolen for læring.

Hadde det blitt tatt på alvor, så hadde mye vært lettere for lærerene.

Nei, vi må nok tilbake til dn tiden da en lærer var en myndig person og barn hadde respekt for voksne.

Lærere skal ikke bli tiltalt med navn, men med tittel.

Noen som er litt voksne her inne og som kan huske at det var stille i timen?

Ikke hadd vi diagnosebarn i klassen heller. Hvorfor er det så mange barn med diagnoser nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...