Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 18. mars 2003 #81 Skrevet 18. mars 2003 Det blir for dumt når du gjør ett kjempepoeng av at du er ung og velutdannet- mens du samtidig forfekter middelalder-holdninger når det gjelder en kvinnes bestemmeleserett over egen kropp. Milla Deler slettet. Hege
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 18. mars 2003 #82 Skrevet 18. mars 2003 Bra at du "tok over" litt her milla (fin himmel du har fått forrestn) Takk for det lillen. Milla Deler slettet. Hege
Nilma Skrevet 18. mars 2003 #83 Skrevet 18. mars 2003 Sitat slettet. Hege (mod) Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese hva jeg har skrevet tidligere, ville du sett at så ikke er tilfelle. Dette er et typisk eksempel på abortargumentasjon; alle som uttaler seg mot selvbestemt abort er religiøse fanatikere. Beklager å måtte skuffe dere, men så enkel er ikke verden. Hva med å komme med reelle argumenter i stedet for beskyldninger?
Gjest Cruella Skrevet 18. mars 2003 #84 Skrevet 18. mars 2003 Hva så om hun er religiøs?? Man må da få lov til å forfekte sin overbevisning her uten å bli "bitt hodet av"??! Selv er jeg for selvbestemt abort, fordi jeg mener at det er en del av det å ha råderett over egen kropp, men tror ikke jeg personlig hadde klart å ta abort... Lisa-Beth
lillen Skrevet 18. mars 2003 #85 Skrevet 18. mars 2003 Mener du at det er å ta liv, på samme linje som å skyte noen på gata??
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 18. mars 2003 #86 Skrevet 18. mars 2003 Hvis man er velutdannet og oppegående så er man i stand til å se at enhver kvinne selv skal få bestemme om hun vil beholde barnet eller ikke. Det er ikke noe å diskutere engang. Milla
Nilma Skrevet 18. mars 2003 #87 Skrevet 18. mars 2003 Strikkepinner, kloke koner etc. var en realitet for utallige kvinner da abort var ulovlig i Norge. Hva disse tilstandene medførte for kvinnene bør være kjent for alle. Nilma - hvordan er tilstandene i Irland??? I Irland er abort ulovlig - det vil si, man kan søke, men sjansen for å få gjennomført abort til og med etter voldtekt er mikroskopisk.
Nilma Skrevet 18. mars 2003 #88 Skrevet 18. mars 2003 Hvis man er velutdannet og oppegående så er man i stand til å se at enhver kvinne selv skal få bestemme om hun vil beholde barnet eller ikke. Det er ikke noe å diskutere engang. Milla Når du har sagt det er det ikke noe å diskutere altså? Interessant argumentasjonsteknikk..... :o Og nei, Milla, en oppegående kvinne, velutdannet eller ikke, er i stand til å unngå uønsket graviditet i Norge anno 2003.
lillen Skrevet 18. mars 2003 #89 Skrevet 18. mars 2003 Du har lov til å ha det synet du har, Nilma! Vi bare argumenterer mot (de som blir gravide ved voldtekt i Irland, får sikkert ikke avslag på søknaden sin)
anka Skrevet 18. mars 2003 #90 Skrevet 18. mars 2003 Nå må dere slutte! Dette sklir ut til å bli rene personangrep på enkelte. Jeg er faktisk enig med Nilma og de andre som er imot abort. Er det slutt på å bruke hode her i denne makabre verden vi lever i eller!!? Jeg kan ikke forstå de som overhodet ikke ønsker seg barn, har sex i det hele tatt uten å sikre seg både i hue og ræva. Blir jeg gravid kan jeg jo bare ta abort. Det er en stor skam! Og Milla hvorfor skulle du være mer troverdig enn Nilma når det gjelder og være ung og velutdannet.
Gjest Lott@ Skrevet 18. mars 2003 #91 Skrevet 18. mars 2003 Nilma........ kaller du dette for sjikane??????? Ditt standpunkt er altså at man kun ved voldtekt skal få lov til å få utført abort. Det er en menneskerett mener jeg å få bestemme over sin egen kropp. Det burde du som kvinne forstå, "velutdannet" og "oppegående" som du er............... Her har du forresten noen beskrivelser av hvordan abort ble utført før 1978........... http://www.home.no/abort-/gamle.html
Gjest Lott@ Skrevet 18. mars 2003 #92 Skrevet 18. mars 2003 (de som blir gravide ved voldtekt i Irland' date=' får sikkert ikke avslag på søknaden sin)[/quote'] Joda, de får faktisk særdeles ofte avslag. Det er nettopp disse kvinnene reiser til England for å få utført inngrepet.
Nilma Skrevet 18. mars 2003 #94 Skrevet 18. mars 2003 Nilma........ kaller du dette for sjikane??????? Ditt standpunkt er altså at man kun ved voldtekt skal få lov til å få utført abort. Det er en menneskerett mener jeg å få bestemme over sin egen kropp. Det burde du som kvinne forstå, "velutdannet" og "oppegående" som du er............... Her har du forresten noen beskrivelser av hvordan abort ble utført før 1978...........http://www.home.no/abort-/gamle.html 1. Nei, jeg har ikke sagt kun ved voldtekt. Sykdom kan også forsvare abort. 2. Enig at det er en menneskerett å bestemme over egen kropp, men med rettigheter følger som kjent ANSVAR. Det var nemlig mitt opprinnelige poeng at det ikke skulle være NØDVENDIG med så mange aborter i Norge i løpet av et år. Jeg mener altså at man både har et ansvar mht. prevensjon, og skulle den svikte, ansvar for konsekvensene av sine handlinger. 3. Som jeg sa i et tidligere innlegg, det var vanskeligere å bære fram uplanlagte barn tidligere, både mht. skam dersom man var ugift og økonomiske forhold mer generelt. Var det dessuten særlig utbredt med strikkepinneaborter helt frem til 1978?
Nilma Skrevet 18. mars 2003 #95 Skrevet 18. mars 2003 Du har lov til å ha det synet du har, Nilma! Vi bare argumenterer mot ( Jada, argumenter er helt greit , men jeg vil ha meg frabedt å bli kalt "indremisjonshusmor"
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 18. mars 2003 #96 Skrevet 18. mars 2003 men jeg vil ha meg frabedt å bli kalt "indremisjonshusmor" Da bør du kanskje slutte å tenke som en også da. Milla
anka Skrevet 18. mars 2003 #97 Skrevet 18. mars 2003 Ikke bry deg om det Nilma, det er bare dårlig ordforråd.
Nilma Skrevet 18. mars 2003 #98 Skrevet 18. mars 2003 Ikke bry deg om det Nilma' date=' det er bare dårlig ordforråd.[/quote'] Takker! :D
Gjest Lott@ Skrevet 18. mars 2003 #99 Skrevet 18. mars 2003 2. Jeg mener altså at man både har et ansvar mht. prevensjon, og skulle den svikte, ansvar for konsekvensene av sine handlinger. 3. Som jeg sa i et tidligere innlegg, det var vanskeligere å bære fram uplanlagte barn tidligere, både mht. skam dersom man var ugift og økonomiske forhold mer generelt. Var det dessuten særlig utbredt med strikkepinneaborter helt frem til 1978? Nilma, man bruker prevensjon for å sikre seg mot uønskede graviditeter. Prevensjon er ikke 100% sikker, og fra tid til annen vil enkelte kvinner oppleve å bli uønsket gravid. Man tar da etter min mening ansvar - ved å bruke prevensjon - men hva når denne svikter???? Stikkepinneaborter etc. var utbredt helt frem til abortloven kom i 1978. Hva med et incestforhold mellom far og datter?? La oss si et forhold der datteren er 16, og "frivillig" har gått med på dette. Hvordan stiller du deg da??? Hva med en kvinne som ved fostervannsprøve/UL får vite at barnet hun bærer vil få STORE misdannelser, og aldri vil få oppleve et "fullverdig" liv. Hvordan stiller du deg da???? Skal det etter din mening være slik at dagens kvinner SKAL bære frem barnet hun bærer uansett?????? Med mindre det er et resultat av voldtekt, eller ved fare for liv????? Du har for all del lov til å ha meningene dine, men, som tidligere nevnt, jeg synes holdningende dine er skremmende - ihvertfall når du påstår at du er oppegående og velutdannet.............
Gjest Hege Skrevet 18. mars 2003 #100 Skrevet 18. mars 2003 Dette er ikke lenger en debatt, men en krangel. Lukkes.
Anbefalte innlegg