Kylie Skrevet 24. april 2002 Forfatter #21 Skrevet 24. april 2002 Vet ikke helt om jeg kan skille mellom de to. Er egentlig i mot selvbestemt abort(det juridiske), men det vil ikke si at jeg ønsker å forandre dagens lovverk, av grunner som jeg har nevnt i tidligere innlegg. Grunnen til at jeg er i mot abort er fordi jeg mener det er galt å ta liv og at det er liv i mine øyne fra det øyeblikket cellene smelter sammen. DA er grunnlaget til et nytt menneske lagt og dette er så unikt og fantastisk at jeg som menneske ikke har noe med å sette meg til herre over det.12
Lille Skrevet 26. april 2002 #22 Skrevet 26. april 2002 On 2002-04-23 20:02, sexysadie wrote: Jeg er for fri abort Fordi: En kvinne skal selv bestemme når hun vil gå igjennom ett svangerskap. Dessuten: Alternativet er langt mer uhyggelig! men spørsmålet om abort blir mye til ett spørsmål om den enkeltes moral,men burde heller være ett spørsmål om samfunnets holdninger,sosial rettferdighet er viktig her. Å skulle nekte kvinner fri abort vil ikke senke aborttallene;det vil bare føre til farligere aborter. 100% enig med deg, Sadie!12
hegelille Skrevet 29. april 2002 #23 Skrevet 29. april 2002 Abort er ikke noe som er aktuelt for meg. Jeg planlegger ikke å få barn men skulle det hende at det skjedde, så er barnet hjertlig velkommen. Det er så mye viss og om og men i forbinnelse med en abort, men er i utgangspunktet MOT abort.12
Gjest sexysadie Skrevet 1. mai 2002 #24 Skrevet 1. mai 2002 D er jo så utrolig enkelt å være imot abort,før man selv kommer i den situasjonen at man står på badet med en blu-stick som viser 2 streker og hele ens tilværelse ikke akkurat går på skinner.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2002 #25 Skrevet 1. mai 2002 Som om jeg skulle sagt det selv SS. En kan aldri sette seg inn i den situsjonen mange er i når en tar et slikt valg. Jeg har vært der. Jeg var nettopp fylt 15 år, og ville ikke engang vært ferdig med ungdomsskolen når barnet ble født. Hvordan jeg kom frem til avgjørelsen er en lang historie, men jeg tok abort. Jeg har aldri angret. Jeg er fremdeles sammen med barnefaren, på det 14. året. Han tok dette mye tyngre enn meg, for han ville beholde barnet. Han var 19 år, så for han var det ingen krise. Han slet med dette i flere år, noe som plaget meg. Nå har vi fått to barn sammen, og idag sier han at han er "glad", at jeg tok hensyn til meg selv. Vi mener begge at hadde vi blitt foreldre i så ung alder hadde vi nok aldri holdt sammen. Jeg ville blitt sittende alene uten skolegang, og han som helgepappa og betalt bidrag. Istedet har vi idag et flott forhold, og to planlagte barn. Det jeg mener er at å ta abort kan på andre virke som en lettvint løsning, men jeg nekter å tro at det er så veldig mange som gjør dette med lett hjerte.
Gjest objektive meninger Skrevet 17. mars 2003 #26 Skrevet 17. mars 2003 Ord til ettertanke.... Jeg blir irritert og lei meg, når ivrige abort motstandere stormer innpå abort kliniker med blodige dukker og holder preken om fosterdrap. selvbestemt abort, blir utført før fosteret er levedyktig. Embryoet har riktig nok utviklet fem fingre ved uke 8, men fosteret er på ingen som helst måte levedyktig utenfor mors liv! Det bør være kvinnens eget valg å ta abort eller ikke- uten at ivrige abortmotstandere skal gjøre dette valget vanskligere. Ingen kvinne gjør dette med lettet mot, de har tatt et vanskelig valg. Alle har rett til å si sin mening og demonstere- så lenge det gjøres på en forsvarlig og riktig måte. Å være for eller mot abort, er noe en ikke kan ta stilling til, så lenge en ikke har vært i selve situasjonen selv og å måtte vurdere dette! Ikke gjør valget vanskligere! Alle tidspunkt er ikke like heldige...
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 17. mars 2003 #27 Skrevet 17. mars 2003 Leste et inngrep om abort og der ble det oppfordret til å starte en ny tråd dersom man ville diskutere for/imot, så det gjør jeg nå. Lurer på hva dere mener og hvorfor. Håper vi kan diskutere dette på en ordentlig måte selv om det er et ømtålig tema. Kommer tilbake med egne meninger etterhvert. 12 Alle på KG vet hva du mener om abort Kylie- vi har da hukommelse. Milla
brum Skrevet 17. mars 2003 #28 Skrevet 17. mars 2003 Jeg mener at det er opp til den enkelte å avgjøre hva som føles riktig. Det er jo en vankelig situasjon uansett. Hvis man er veldig usikker på valget tror jeg at man vil angre på avgjørelsen. Jeg har selv vært i den situasjonen og valgte abort. Har ikke angret på avgjørelsen, den var riktig der og da.
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2003 #29 Skrevet 17. mars 2003 det å misslike abort og selv ikke velge det osv er helt ok.. men å faktisk være i mot selvbestemt abort er latterlig!!! det betyr at samfunnet skal ha rett til å bestemme over en kvinnes kropp.. at samfunnet skal kunne tvinge en kvinne til å være "bærer" i 9 mnd mot hennes eget ønske.. tenk på hvor drastisk det faktisk er.. ville du hatt lyst til å låne ut kroppen din på det viset fordi samfunnet mente at det var riktig.. angst..
Gjest Gjesta Skrevet 17. mars 2003 #30 Skrevet 17. mars 2003 Jeg syns det er vanskelig å skulle være prinsipielt for eller i mot abort. :-? For få år siden var jeg i den situasjon at det ville vært helt uaktuelt for meg å få barn. Hadde jeg blitt gravid på den tiden, ville jeg helt sikkert ha vurdert abort som eneste mulighet for meg. Men nå er jeg i den situasjonen, at selvom jeg ikke planlegger å få barn, så ville abort vært utelukket for meg hvis jeg likevel skulle bli gravid. Hva som er definisjonen på når et nytt menneskeliv starter, tror jeg varierer veldig med tro/religiøs overbevisning. Jeg personlig forholder meg til det helsevesenet og rettspraksisen idag tillater ang. abort. Selvom jeg syns dette er et vanskelig tema å skulle ta standpunkt til ang. hva som er rett og galt, kan jeg iallefall si at jeg syns det er veldig bra at vi har selvbestemt abort i Norge. Noe annet ville vært vanskelig...
tuji Skrevet 17. mars 2003 #31 Skrevet 17. mars 2003 SS sier at enhver kvinne har rett til å bestemme når hun skal gjennomgå et svangerskap. Helt enig i det, men det betyr ikke at jeg er for abort. Alle vet at samleie kan føre til graviditet, så det burde ikke komme som noe sjokk. Alle vet også at prevensjon kan svikte. Faktisk vil jeg påstå at man ikke bør ha samleie hvis man ikke kan takle å bli gravid. Likevel er jeg for selvbestemt abort, fordi noen blir gravide etter voldtekt.
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2003 #32 Skrevet 17. mars 2003 SS sier at enhver kvinne har rett til å bestemme når hun skal gjennomgå et svangerskap. Helt enig i det, men det betyr ikke at jeg er for abort. Alle vet at samleie kan føre til graviditet, så det burde ikke komme som noe sjokk. Alle vet også at prevensjon kan svikte. Faktisk vil jeg påstå at man ikke bør ha samleie hvis man ikke kan takle å bli gravid. Likevel er jeg for selvbestemt abort, fordi noen blir gravide etter voldtekt. altså er du for selvbestemt abort, men etisk sett i mot abort.. fornuftig standpunkt.. til alle andre; det er vesentlig å skille på det å være for og mot abort etisk sett og for og mot selvbestemt abort (som det er drastisk å være i mot!) Venligs presiser
tuji Skrevet 17. mars 2003 #33 Skrevet 17. mars 2003 Jeg synes ikke det er ulogisk! Jeg er etisk sett mot abort, fordi man selv kan velge når man skal ha sex. Jeg synes også det er galt å ta et liv når det er resultat av voldtekt, men kan likevel skjønne at det kan være nødvendig i visse tilfeller.
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2003 #34 Skrevet 17. mars 2003 Jeg synes ikke det er ulogisk! NEI.. det er ikke ulogisk.. det er jo nettop det jeg sier.. les meldinga mi en gang til.. så ser du forhåpentligvis det.. jeg var jo helt enig med deg jo
Livets datter Skrevet 17. mars 2003 #36 Skrevet 17. mars 2003 Jeg synes abort er en privatsak mellom de parter det gjelder, altså far/mor. Det kan være mange grunner til en uønsket graviditet. Det har blitt veldig "enkelt" å utføre en abort for tiden. Litt for enkelt, synes jeg. Men jeg mener at uansett hva det gjelder, kan ingen sette seg 100% inn i en situasjon de aldri selv har vært i. Blir litt for enkelt å si at "jeg ville aldri tatt abort". Det er ikke alltid sikkert det er det beste for barnet å vokse opp under div. forhold heller. Det er så mange faktorer som spiller inn her, så det er umulig å være 100% for eller imot.
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2003 #37 Skrevet 17. mars 2003 Det er så mange faktorer som spiller inn her, så det er umulig å være 100% for eller imot. jo.. dersom man skiller på det ektiske og det juridiske så går det i alle fall ann å være langt mer presis.. forsøk å si hva du mener om de to (svært) ulike temaene...
Gjest sexysadie Skrevet 17. mars 2003 #38 Skrevet 17. mars 2003 Abort handler om kvinners rett til å velge. Spørsmålet før som nå handler om hvem skal ta avgjørelsen om hvorvidt kvinnen må fullføre svangerskapet eller ikke Pr idag ser det ut som om at folk har glemt kvinneperspektivet.
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2003 #39 Skrevet 17. mars 2003 Abort handler om kvinners rett til å velge. Spørsmålet før som nå handler om hvem skal ta avgjørelsen om hvorvidt kvinnen må fullføre svangerskapet eller ikke Pr idag ser det ut som om at folk har glemt kvinneperspektivet. kjempebra SS.. dette gjelder da det juridiske.. nemlig loven som gir rom for selvbestemt abort.. det er helt mulig å ha dette standpunktet til selvbestemt abort selv om man er moralsk og etisk skeptisk til abort..
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2003 #40 Skrevet 17. mars 2003 Desverre så utarter det seg alltid skittkasting og ampre meldinger når man skal uttale seg om Abort. Det er et følsomt tema og det kommer alltid til å være der. Jeg er helt imot Abort, men jeg kjenner jenter som har vært i situasjoner der abort har vært eneste løsning for dem. Da tenker jeg voldtekt/overgrep. Det verste er at mange her til lands (Norge som er så opplyst mht prevensjon) har klippekort på abortklinikker. Det er forkastelig. Men når jeg ser på kjente som har tatt abort vil jeg aldri fordømme dem. De vet hvor jeg står og det vil jeg ikke legge skjul på heller.
Anbefalte innlegg