Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lott@
Skrevet

Jeg kan ikke med min beste vilje fatte at DAGENS KVINNER kan være MOT selvbestemt abort. :evil:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort ut fra det synet at en kvinne selv må få bestemme om hun vil gå gjennom et svangerskap og få et barn. Det er selvfølgelig viktig å få fram at abort ikke må brukes som prevensjon, som andre også har nevnt.

Når det gjelder meg selv, har jeg et helt klart standpunkt på at jeg ikke vil ha flere barn enn de to jeg har. Det er helt uaktuelt, selv om jeg fullt ut er i stand til å ta vare på barnet. Derfor bruker jeg også sikker prevensjon (hormonspiral). Om jeg likevel skulle bli gravid, ville jeg nok valgt abort. Dette barnet ville for meg vært uønsket, og jeg tror jeg ville sett det som en belastning. Det er flere årsaker til dette. Dette er mitt personlige valg, som jeg også tar ansvar for ved å bruke så sikker prevensjon som mulig.

Å ikke ha sex i det hele tatt, som noen skrev, hvis en ikke ville bære fram et evt barn som ble til ved svikt i prevensjon, er ikke et alternativ for meg. Jeg bruker jo prevensjon nettopp for å kunne ha sex uten at det blir barn av det. Jeg mener jeg tar nok ansvar i forhold til dette.

Folk kan ha forskjellige grunner til å ta abort, og dene ene grunnen er ikke bedre enn den andre. Til syvende og sist dreier det seg om et uønsket barn. Jeg er av den mening at alle barn som fødes bør være ønsket. Enhver får stå for sitt eget valg, og jeg håper de slipper å kritiseres for det i denne sammenheng. Slike valg er aldri lette å ta.

Til sist vil jeg si at jeg aldri har tatt abort, men jeg synes det er fint å få bestemme selv hvis dette noengang skulle bli aktuelt.

Skrevet
Jeg kan ikke med min beste vilje fatte at DAGENS KVINNER kan være MOT selvbestemt abort. :evil:

Joda, det kan vi godt! "Dagens kvinner" vet nemlig utmerket godt hvordan man kan unngå å bli gravid. Og jada,for å komme det argumentet i forkjøpet, prevensjon KAN svikte, men at den skal svikte for 14-15000 mennesker hvert år...? Tror ikke det!

Er enig i det Tuji skrev tidligere, kan man ikke takle en eventuell graviditet, får man heller unngå samleie totalt. DAGENS KVINNER bør nemlig være i stand til å ta ansvaret for sine egne handlinger!

Bare så det er sagt, jeg aksepterer abort etter voldtekt, eller ved alvorlig sykdom med fare for morens liv.

Gjest sexysadie
Skrevet

Bare så det er sagt, jeg aksepterer abort etter voldtekt, eller ved alvorlig sykdom med fare for morens liv.

Denne mørkemannholdningen er noe inn i hampen provoserende.

Vil du virkelig frata kvinner retten til legehjelp?

Selv om de ikke har blitt voldtatt eller d er fare for hennes liv?

Jeg er så drittlei denne dømmingen av kvinner som tar abort.

Ett annet aspekt her er: Hvorfor er det bare kvinnens ansvar å bruke prevensjon?

Gjest Lott@
Skrevet

Joda, det kan vi godt! "Dagens kvinner" vet nemlig utmerket godt hvordan man kan unngå å bli gravid. Og jada,for å komme det argumentet i forkjøpet, prevensjon KAN svikte, men at den skal svikte for 14-15000 mennesker hvert år...? Tror ikke det!

Er enig i det Tuji skrev tidligere, kan man ikke takle en eventuell graviditet, får man heller unngå samleie totalt. DAGENS KVINNER bør nemlig være i stand til å ta ansvaret for sine egne handlinger!

Så kun et fåtall kvinner/jenter skal etter din mening få lov til å ta abort??? Hvilke tilstander tror du en slik lovgivning ville ført til??

Vi hadde vært tilbake til "strikkepinnestadiet" og "kloke koner" før vi viste ordet av det. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å lese boken som er nevnt tidligere i tråden - Ikke send meg til en kone, doktor!!

Les den, og uttal deg etterpå!!!! MAKAN TIL NAIVITET!!!!!!!

Gjest sexysadie
Skrevet

Eller menn hadde frivillig gått med på å bli tiltalt fort voldtekt for at dama skal få ta abort....

Hvor bringer d oss hen?

Gjest Lott@
Skrevet

SS - interessant vinkling!!!

Lurer på om de menn finnes????? Sannsynligvis er det nok bare L.Nessa &Co. som KANSKJE hadde gått med på noe slikt.

Skrevet

Denne mørkemannholdningen er noe inn i hampen provoserende.

Vil du virkelig frata kvinner retten til legehjelp?

Selv om de ikke har blitt voldtatt eller d er fare for hennes liv?

Jeg er så drittlei denne dømmingen av kvinner som tar abort.

Ett annet aspekt her er: Hvorfor er det bare kvinnens ansvar å bruke prevensjon?

Har jeg en mørkemannsholdning fordi jeg ikke deler ditt syn? Jeg tror vi må komme bort fra oppfatningen om at det bare er forstokkede, religiøse (og mannlige) fanatikere som er mot abort. Selv er jeg hverken mann, gammel eller religiøs - tvert i mot er jeg en ung, velutdannet og oppegående kvinne. Jeg mener likevel at det er uetisk å ta liv, enten det er født eller ikke, og det er det min soleklare rett å hevde.

Og nei, jeg har da aldri ment at det bare er kvinnens ansvar å bruke prevensjon, men siden det til syvende og sist er kvinnen som blir sittende med en eventuell graviditet, er det kanskje viktigere for henne? Spesielt ettersom de fleste, enten de er for eller mot abort, ønsker færrest mulig uønskede graviditeter med etterfølgende abort.

Skrevet

Hva med de som går på medisiner som kan påvirke fosteret, eller de som har dårlig helse, da?

Er det bare hvis det er voldtekt eller hvis mamman kan dø at man skal få lov? Firkantet, synes jeg!

For selvbestemt abort

Lillen

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Selv er jeg hverken mann, gammel eller religiøs - tvert i mot er jeg en ung, velutdannet og oppegående kvinne. Jeg mener likevel at det er uetisk å ta liv, enten det er født eller ikke, og det er det min soleklare rett å hevde.

Er du i mot selvbestemt abort er du ikke "oppegående" Nilma- da er der noe galt med ditt menneskesyn.

Milla

Skrevet

Så kun et fåtall kvinner/jenter skal etter din mening få lov til å ta abort??? Hvilke tilstander tror du en slik lovgivning ville ført til??

Vi hadde vært tilbake til "strikkepinnestadiet" og "kloke koner" før vi viste ordet av det. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å lese boken som er nevnt tidligere i tråden - Ikke send meg til en kone, doktor!!

Les den, og uttal deg etterpå!!!! MAKAN TIL NAIVITET!!!!!!!

Jeg forbeholder meg retten til å uttale meg selv om jeg ikke har lest akkurat den ene boken du har lest. Det er da skrevet mer om emnet enn den!

Så vidt jeg vet var strikkepinneaborter og "kloke koner" utbredt i en tid da det var en skam f.eks. å være ugift mor. Slik er det heldigvis ikke i dag. Man kan heller ikke bruke økonomiske argumenter for å ta abort i en moderne velferdsstat, som selv om den ikke fungerer perfekt, faktisk gjør det mulig å oppfostre barn som er ikke er født under optimale omstendigheter.

Skrevet
Hva med de som går på medisiner som kan påvirke fosteret, eller de som har dårlig helse, da?

Lillen

Desto bedre grunn til å være påpasselig med prevensjonen.

Gjest Mzfire
Skrevet

Nirma du som er så oppegående, du virker alt for kjepphøy. Jekk deg ned at par hakk. Jeg heier på Sexy Sadie.

Skrevet

Er du i mot selvbestemt abort er du ikke "oppegående" Nilma- da er der noe galt med ditt menneskesyn.

Milla

Hvor har man et menneskesyn som forfekter at det å ta liv er riktig da? Jeg skjønte virkelig ikke det argumentet.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Ung og velutdannet du liksom :roll: Her er du ute på bærtur Nilma.

Milla

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Slettet. Hege (mod)

Skrevet
Ung og velutdannet du liksom :roll: Her er du ute på bærtur Nilma.

Milla

Da må du vel nesten forklare det for meg som er så tungnem, da.

Gjest Lott@
Skrevet

Strikkepinner, kloke koner etc. var en realitet for utallige kvinner da abort var ulovlig i Norge.

Hva disse tilstandene medførte for kvinnene bør være kjent for alle.

Nilma - hvordan er tilstandene i Irland??? I Irland er abort ulovlig - det vil si, man kan søke, men sjansen for å få gjennomført abort til og med etter voldtekt er mikroskopisk.

Igjen, les boken, og uttal deg etterpå!!! Jeg synes at du er fryktelig NAIV!!

Skrevet

Bra at du "tok over" litt her milla :lol:

(fin himmel du har fått forrestn)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...