Gå til innhold

Erfaringer med maling av fliser


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Eføya ikke innlogget

Hei!

Jeg har bestemt meg for å male flisene på badet (tror jeg). Men før jeg går i gang vil jeg gjerne høre med dere om det er noen som har gjort dette og om det har blitt et bra resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, vi har gjort det.

Vi malte med heftgrunning først og så oljemaling oppå. Vi håpet det skulle holde i halvannet til to år. Det gjorde det. Nå har det sittet på i snart tre år, det er litt slitt, særlig inni dusjen, og det må tas nå. Burde vært tatt i vinter - vår. Men vi er litt tunge i sessen på sånne ting vi da...

Det var en rimelig og grei måte å pusse opp badet på, for oss. Dette er en gjennomgangsbolig, og vi var ikke villig til å legge mye penger i det.

Bor man i blokk, så kreves det mer og annerledes tenking i forhold til en enebolig (membran, soilrør etc).

Så for oss var dette en helt ok løsning, og enklere enn fx å smelle opp plater på veggene. For vi malte kun vegger - gulvet var fint i seg selv, så det beholdt vi som det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så fint, jeg har aldri tenkt på at det går an! Og det sitter virkelig og blir bra? Brukte dere noen spesiell type oljemaling/heftgrunning? Vi skulle også pusset opp badet, typisk åttitall med orange fliser... men vi har ikke tatt oss råd til det enda.

Blir ivrig nå, må løpe hjem og planlegge nytt bad!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å bruke bengalakk også. Det gjorde min bestemor på kjøkkenet, rundt en gammel ovn hun har der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så fint' date=' jeg har aldri tenkt på at det går an! Og det sitter virkelig og blir bra? Brukte dere noen spesiell type oljemaling/heftgrunning? [/quote']

Husker ærlig talt ikke - men dette vet de hos en faghandel.

Det sitter ja, men vær obs på at det er en midlertidig løsning. Regn halvannet til to år - at det ser bra ut. Vi burde som sagt ha tatt vårt på nytt for et halvår siden, særlig inni dusjen skaller det litt av - og det er klart at det blir grobunn for ekle ting.

Husk å avfette skikkelig med slamiakk fx så sitter det skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Annonse

Vi har også malt flisene. De var mørkeblå med en heftig 3d-effekt... Nå er de hvite :-)

Vi skrubbet flisene først med salmiakk, så pusset vi de lett med fint sandpapir (litt usikker på effekten her...) og så malte vi med heftgrunn. Ingen spesiell heftgrunn, vi har brukt den samme på andre flater. etterpå ble det et par strøk oljemaling. Vi var imidlertid litt ivrig på malingen, så det har rent litt her og der. Derfor, pass på å ikke bruk for mye maling, det renner lett på de glatte flatene.

Vi kjøpte dusjkabientt da, tar ikke sjansen på fukt, gammelt bad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...