dulle Skrevet 6. september 2009 #1 Skrevet 6. september 2009 Jeg føler jeg står på bar bakke.. Jeg har lyst å jobbe med dyr på heltid, samtidig har jeg lyst å gjøre det i mitt eget hjem, drive et eller annet, ha en (liten) gård/småbruk og være nær naturen og bruke den aktivt, dette er liksom drømmelivet mitt, og egentlig det eneste jeg per idag kan se for meg at jeg gjør i fremtiden. Derfor har jeg kommet frem til at faktisk BONDE er en vei å gå. Er det noen som vet noe særlig om det yrke og utdanningen, evt noe tilsvarende alternativ? Hvor kan jeg ta utdannelsen, hvor lang er den, hva må jeg ha for å komme inn osv? Håper det er noen bønder her da!
Gjest Miam Skrevet 6. september 2009 #2 Skrevet 6. september 2009 http://www.hint.no/studier/index.php?data[frase]=&data[studietype]=%&data[sted]=%&data[box][3]=%&data[box][2]=%&data[sokett]=2&sok=S%C3%B8k&sprak=no Dette er Høgskulen i Nord Trøndelag, hvor de har en del slike fag. De har også noe lignende på Ås, men vet ikke helt hvordan opplegget er der, lurer på om det er mer sånn biologiopplegg og slik Må si det er drømmeyrket mitt også, men jeg har jo den fordelen at jeg faktisk er odelsjente på en gård, men der er for tiden ingen dyr, og ingen drift. Trives veldig godt sammen med dyr, og litt hardt arbeid gjør meg ingenting! Spennende at flere vurderer yrket. Fortell hvordan det går da! Jeg er over middels interessert
Gjest Miam Skrevet 6. september 2009 #3 Skrevet 6. september 2009 Hmm, linken ble litt rar. Men bare trykk på "Alle studier" på høgresiden, der får du opp alt de har å tilby
dulle Skrevet 6. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. september 2009 Hmm, linken ble litt rar. Men bare trykk på "Alle studier" på høgresiden, der får du opp alt de har å tilby Hej, sjekker ut Husdyrfag - velferd og produksjon, bachelorgradsstudium da, ser jo spennende ut Selv om jeg fortsatt ikke helt hva jeg evt skal gjøre etterpå, er jeg kapabal til å drive et småbruk, hva skal jeg evt ha på småbruket, hva lever jeg av ? hehe, 1000 spm! Kan si ifra åssen det går vettu, men problemet er at jeg enda ikke har karra meg til en studiekompetanse, mangler endel fag.. selv om jeg er 22! Og jeg har egentlig lyst å starte neste år evt... Men kanskje man kan komme inn på restplasser og sånt? Hvem vet..
Gjest Miam Skrevet 6. september 2009 #5 Skrevet 6. september 2009 Å ordne deg studiekompetanse kan du gjøre privat Du melder deg opp i de eksamenene du mangler, og leser på egenhånd. Du kan jo selvfølgelig også søke den inn på en vgs og være med på undervisningen da. Men for å bli bonde trenger jo man egentlig ingen utdanning, mener jeg da.. Min far hadde ingen utdanning på det område når han tok over gården. Men du må jo klare å holde regnskap, og ja, det er jo myye som skjer på en gård. Om det er melkeproduksjon skal jo dyrene insemineres med jevne mellomrom, hehe, kalver må man ha! Dyr skal slaktes, dyr blir syke, men det er jo såå utrolig givende! Kjempemoro å drive gård, noe jeg forhåpentligvis får gjøre selv en gang Om du prøver å få tatt oppigjen noen fag allerede nå i høst, kan jo du søke deg inn på det studie du vil allerede til neste høst Håper du finner ut av hva du vil Kanskje du skulle pratet med en rådgiver på en skole i nærheten? Det om hva du lever av, så må de fleste ha jobb ved siden av, om de driver et lite bruk. Vist ikke er det vanskelig å få endene til å møtes, i allefall om man er enslig.
dulle Skrevet 6. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. september 2009 Jepp, jeg vet, tatt mange eksamener som privatist allerede - så jeg vurderer det nå, melde meg opp i et eller 2 i høst, lese ved siden av jobben og se åssen det går og ta et par til til våren kanskje. Man må jo bare begynne! Nei, man trenger vel ikke nødvendigvis utdanning, men tenker det med å ha et grunnlag og forutsetning for å lykkes, jeg har jo ingen erfaring med gårdsbruk, så jeg aner jo ikke hvordan jeg skulle begynt Dessuten tenker jeg litt ang det sosiale og, og flytte til gårds på landet allerede nå blir kanskje litt ensomt og. kanskje fint å møte andre med samme interesser
Michelin Skrevet 6. september 2009 #7 Skrevet 6. september 2009 Jepp, jeg vet, tatt mange eksamener som privatist allerede - så jeg vurderer det nå, melde meg opp i et eller 2 i høst, lese ved siden av jobben og se åssen det går og ta et par til til våren kanskje. Man må jo bare begynne! Nei, man trenger vel ikke nødvendigvis utdanning, men tenker det med å ha et grunnlag og forutsetning for å lykkes, jeg har jo ingen erfaring med gårdsbruk, så jeg aner jo ikke hvordan jeg skulle begynt Dessuten tenker jeg litt ang det sosiale og, og flytte til gårds på landet allerede nå blir kanskje litt ensomt og. kanskje fint å møte andre med samme interesser Har du tenkt til å kjøpe gård da? En gård er jo da et must? Men om du ikke har en gård, du skal ta over, som for eksempel allerede er i familien, har du en vanskelig startposisjon, i og med at gårder er så stive i pris, at du faktisk er nødt til å ha en biinntekt, dersom du skal klare deg. Driften du får ut av gården, klarer som regel ikke å finansiere hva gården koster. Forferdelig at det har blitt sånn, men sånn har det altså blitt. Det blir liksom som å kjøpe seg en dyr bolig, en gård skal jo opprinnelig kunne være ditt levebrød, men flere og flere bønder har arbeid ved siden av.
dulle Skrevet 6. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 6. september 2009 Har du tenkt til å kjøpe gård da? En gård er jo da et must? Men om du ikke har en gård, du skal ta over, som for eksempel allerede er i familien, har du en vanskelig startposisjon, i og med at gårder er så stive i pris, at du faktisk er nødt til å ha en biinntekt, dersom du skal klare deg. Driften du får ut av gården, klarer som regel ikke å finansiere hva gården koster. Forferdelig at det har blitt sånn, men sånn har det altså blitt. Det blir liksom som å kjøpe seg en dyr bolig, en gård skal jo opprinnelig kunne være ditt levebrød, men flere og flere bønder har arbeid ved siden av. Jeg har ikke gård jeg skal overta, jeg tenker foreløpig heller ikke å kjøpe noe svær gård, da måtte jeg i det minste hatt en mann av en bonde også det handler mest om at jeg prøver å finne ut hvilken utdanning og retning jeg skal gå, og jeg er 100% sikker på at jeg ønsker å drive med dyr, og da gjerne også ha et småbruk jeg kan drive og ha en eller annen nisjeinntekt der.. Og hva det skulle vært vet jeg fortsatt ikke... men å ta en utdanning innenfor område ville vel gitt meg et bra utgangspunkt tenker jeg.. =)
Michelin Skrevet 6. september 2009 #9 Skrevet 6. september 2009 Jeg har ikke gård jeg skal overta, jeg tenker foreløpig heller ikke å kjøpe noe svær gård, da måtte jeg i det minste hatt en mann av en bonde også det handler mest om at jeg prøver å finne ut hvilken utdanning og retning jeg skal gå, og jeg er 100% sikker på at jeg ønsker å drive med dyr, og da gjerne også ha et småbruk jeg kan drive og ha en eller annen nisjeinntekt der.. Og hva det skulle vært vet jeg fortsatt ikke... men å ta en utdanning innenfor område ville vel gitt meg et bra utgangspunkt tenker jeg.. =) Hva med vetrinær?
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 6. september 2009 #10 Skrevet 6. september 2009 Man blir ikke bonde av å studere på hint eller umb/ås...
dulle Skrevet 6. september 2009 Forfatter #11 Skrevet 6. september 2009 Hva med vetrinær? Veterinær gidder jeg ikke tenke på pga den enkle grunn at snittet for å komme inn er langt over alt jeg kan vise til per idag;p
dulle Skrevet 6. september 2009 Forfatter #12 Skrevet 6. september 2009 Man blir ikke bonde av å studere på hint eller umb/ås... Nei, man blir vel bonde når man driver en gård. Men man kan ta fag som gir deg et grunnlag for å holde på med landbruk og dyrehold o.l http://www.hint.no/husdyrfag http://www.umb.no/studietilbud/artikkel/ba...husdyrvitenskap
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #13 Skrevet 6. september 2009 Landbrukshøgskulan på Ås og BI blir bra vet du! Mange bønder som har gått der.
Chameleon Skrevet 7. september 2009 #14 Skrevet 7. september 2009 Jeg har noen venninner som går på husdyrvitenskap på UMB, de virker veldig fornøyde Der kan man også ta master, så man kan sikte seg litt inn på ulike retninger
Gjest gjestdeluxe Skrevet 7. september 2009 #15 Skrevet 7. september 2009 Hvordan skal du få råd til å kjøpe deg et småbruk? I distriktene er det ofte kø på slike, og dyr koster mye. Hvor er inntjeningen? Vil du bo på landet i en liten småkommune?
dulle Skrevet 7. september 2009 Forfatter #16 Skrevet 7. september 2009 Hvordan skal du få råd til å kjøpe deg et småbruk? I distriktene er det ofte kø på slike, og dyr koster mye. Hvor er inntjeningen? Vil du bo på landet i en liten småkommune? Det er jo litt av deg jeg prøver å finne ut da Få råd får jeg vel når jeg blir etablert med mann og kan ta opp lån og slikt, de er jo ikke så uoverkommelig dyre nødvendigvis. Og inntjeningen vet jeg jo enda ikke akkurat hva skal være, det er derfor jeg driver og funderer på utdannelse innenfor feltet, så jeg har grunnlaget der. uansett hvordan jeg ender opp skal jeg hvertfall ha masse dyr, så plass må jeg ha til de uansett! ;D Jeg pleier å si jeg vil bo landlig til, men ikke altfor langt fra allfarvei!
Gjest Miam Skrevet 7. september 2009 #17 Skrevet 7. september 2009 Det er jo ikke noe problem å skaffe gård, eller jord så du kan bygge gård, "langt fra allfarvei" som du sier Fint å bo på landet, når man har en by ikke så langt unna. Mange muligheter! Skaffe lån kan du gjøre etterhvert, når du blir mer ettertraktet av bankene enn du kanskje er nå. Lurt å kanskje starte en bsukonto eller en skikkelig sparekonto, så bankene ser at du klarer å holde orden på penger osv Jeg har startet bsu selv, synes det er kjempelurt! Tipper du klarer dette fint vist du virkelig vil, jeg har trua!!
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 8. september 2009 #18 Skrevet 8. september 2009 Gå på en av de videregående skolene som har landbruk og naturforvaltning, der kan du til slutt velge om du vil bli agronom eller ta studiekompetanse, og det er mange "voksne" som går på den type skole, selv om det er på videregående nivå. Det er selvfølgelig en fordel for evt jobb ved siden av å ta høyskoleutdanning i f.eks husdyrvitenskap på ås, men det hjelper deg ikke hvis du vil bli bonde;) På slike videregående skoler kan du ofte også utdanne deg til gartner, anleggsgartner osv, hvis du vil ha et yrke ut av det som ikke er bonde, men det varierer litt hvilke skole du går på og hva slags tilbud de har... Når det er sagt, det er svært få som greier å leve av å være bonde i dag, så det er nok ikke så dumt å satse på å ha en annen jobb/yrke ved siden av, særlig når du ikke har en gård en gang, eller har mulighet til å ta over... Det skal sies at går du på en av landbruksskolene (vgs) så er det som regel mange odelsgutter å velge i der;)
dulle Skrevet 8. september 2009 Forfatter #19 Skrevet 8. september 2009 Det er jo ikke noe problem å skaffe gård, eller jord så du kan bygge gård, "langt fra allfarvei" som du sier Fint å bo på landet, når man har en by ikke så langt unna. Mange muligheter! Skaffe lån kan du gjøre etterhvert, når du blir mer ettertraktet av bankene enn du kanskje er nå. Lurt å kanskje starte en bsukonto eller en skikkelig sparekonto, så bankene ser at du klarer å holde orden på penger osv Jeg har startet bsu selv, synes det er kjempelurt! Tipper du klarer dette fint vist du virkelig vil, jeg har trua!! Jepp, det ser jeg ikke som det største problemet, evt finansering tar jeg når jeg kommer SÅ langt, først vil jeg utdanne meg. Jeg har allerede bsu og høyrentekonto med endel penger, så banken vil nok ikke være såå avvisende vil jeg tro. Takker=)
dulle Skrevet 8. september 2009 Forfatter #20 Skrevet 8. september 2009 Gå på en av de videregående skolene som har landbruk og naturforvaltning, der kan du til slutt velge om du vil bli agronom eller ta studiekompetanse, og det er mange "voksne" som går på den type skole, selv om det er på videregående nivå. Det er selvfølgelig en fordel for evt jobb ved siden av å ta høyskoleutdanning i f.eks husdyrvitenskap på ås, men det hjelper deg ikke hvis du vil bli bonde;) På slike videregående skoler kan du ofte også utdanne deg til gartner, anleggsgartner osv, hvis du vil ha et yrke ut av det som ikke er bonde, men det varierer litt hvilke skole du går på og hva slags tilbud de har... Når det er sagt, det er svært få som greier å leve av å være bonde i dag, så det er nok ikke så dumt å satse på å ha en annen jobb/yrke ved siden av, særlig når du ikke har en gård en gang, eller har mulighet til å ta over... Det skal sies at går du på en av landbruksskolene (vgs) så er det som regel mange odelsgutter å velge i der;) Hei! takker for alle svar. Jeg driver og søker og søker for harde livet for å finne best mulig løsning. Det er jo et HAV av muligheter, men vanskelig å orientere seg når man er utenfor alle skoler o.l. Den Landbruk og naturforvaltning-skolen du prater om hørtes spennende ut, (med unntak av at det er nesten uaktuelt å begynne på en skole hvor gjennomsnittsalderen er 17 år igjen) da skal jeg hvertfall vite at det er andre på min alder der, hehe. Men, jeg prøvde å finne disse skolene, men de jeg fant var langt unna. Vet du tilfeldigvis om det er noen i buskerud (østlandet) f.eks...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå