Gå til innhold

Fornyelse av EU-førerkort

Meaty

Anbefalte innlegg

Samboeren min har EU-førerkort, utstedt i Storbritannia, og det må fornyes hvert 10. år. Han måtte sende inn det førerkortet han har, og det tar 3 uker før han får det nye. Er det noen her som har erfaring med dette? Jeg lurer på hva som skjer hvis han kjører her og blir stoppet uten å kunne vise frem førerkortet i løpet av disse ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboeren min har EU-førerkort, utstedt i Storbritannia, og det må fornyes hvert 10. år. Han måtte sende inn det førerkortet han har, og det tar 3 uker før han får det nye. Er det noen her som har erfaring med dette? Jeg lurer på hva som skjer hvis han kjører her og blir stoppet uten å kunne vise frem førerkortet i løpet av disse ukene.

Hvis han bor i Norge så skal han vel strengt tatt få seg norsk førerkort!

Storbritania skal ikke fornye f.kortet hans så lenge han ikke bor der. (hvis han bor her da)

Hvis han blir stoppet uten førerkort får han antageligvis ikke kjøre videre, da det er umulig å finne ut om han har gyldig f.kort. Om han bli anmeldt eller får bot vet jeg ikke. Kanskje andre vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han bor i Norge så skal han vel strengt tatt få seg norsk førerkort!

Storbritania skal ikke fornye f.kortet hans så lenge han ikke bor der. (hvis han bor her da)

Hvis han blir stoppet uten førerkort får han antageligvis ikke kjøre videre, da det er umulig å finne ut om han har gyldig f.kort. Om han bli anmeldt eller får bot vet jeg ikke. Kanskje andre vet??

Ja, kanskje han burde søkt om norsk førerkort? (Vet du om han må ta førerprøve og teori her da?) Jaja, søknaden er i hvert fall sendt til hjemlandet hans så da får vi bare se hva som skjer.

Tror vi får satse på at jeg er sjåfør inntil videre. Takk for svar, uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje han burde søkt om norsk førerkort? (Vet du om han må ta førerprøve og teori her da?) Jaja, søknaden er i hvert fall sendt til hjemlandet hans så da får vi bare se hva som skjer.

Tror vi får satse på at jeg er sjåfør inntil videre. Takk for svar, uansett! :)

Er direkte innbytte fra UK. Litt saksbehandling ved trafikkstasjonen, men han mistster ikke kjøreretten imellomtiden (men må levere inn f.kortet ved trafikkstasjonen)

Koster 262 kroner. Og da ligger han i førerkortregistret i Norge, mye enklere hvis han mister f.kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det var jo slett ikke ille! Tusen takk for informasjon!! Jeg skulle sjekket ut dette på forhånd, men svigerfar i UK har liksom ordnet det meste så vi hadde ikke satt oss så mye inni det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...