Rosalie Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 Jeg var på tur i skogen i dag, og nå i kveld har jeg oppdaget at jeg har fått to bitt/utslett på ene hånda. Det er en rød prikk med en rød ring et stykke utenfor. Klør ikke, ikke noen hevelse. Hva kan det være?
Rosalie Skrevet 5. september 2009 Forfatter #2 Skrevet 5. september 2009 Ingen..? Nå har det forresten begynt å klø. Herlig...
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #4 Skrevet 5. september 2009 Får man ikke en rød ring av flåttbitt?
Involvert Skrevet 5. september 2009 #5 Skrevet 5. september 2009 Får man ikke en rød ring av flåttbitt? Men er ikke det mer enn 24 timer ETTER at man har blitt bitt?
Rosalie Skrevet 5. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. september 2009 Æsj, da... Ingen av delene høres særlig ut. Ser det an til i morgen formiddag. Ser det ikke bra ut da, får jeg ta en tur på legevaktbasen.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. september 2009 #7 Skrevet 5. september 2009 De flåttbittene jeg har sett, så sitter flåtten fast i huden. Kanskje hjortlusflue ja...eller veps/jordveps...antagelig ikke huggorm hvis du ikke har hatt hånda di nedi et hull e.l da....
Malum Skrevet 5. september 2009 #8 Skrevet 5. september 2009 Det er sannsynligvis ikke flåttbitt. Den røde ringen rundt et flåttbitt oppstår først etter en uke eller to, og da etter flått som har fått sitte en stund. Høsten er høysesong for hjortlusflua. Den er helt jævlig å få på kroppen, fordi den er god på å gjemme seg. Den kryper gjerne inn i hårfestet i nakken, og innunder klærne. Er det bitt fra hjortelusflue du har fått, trenger du ikke bekymre deg for smitte, som med flåtten, i det minste. Men det kan visst klø noe helt infernalsk...
Rosalie Skrevet 5. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 5. september 2009 Jasså, gitt, så dette er takken for å rote rundt i skogbunnen etter kantareller... Det merkelige er at jeg ikke har kjent at jeg er blitt bitt av noe. Snålt.
Malum Skrevet 5. september 2009 #10 Skrevet 5. september 2009 I fjor høst måtte vi bare gi opp å ri i skogen, siden vi flere ganger møtte på svermer av dem. Likevel har jeg unngått bitt av hjortelusflue selv, så jeg aner ikke om det gjør vondt. Å drepe ei hjortelusflue er forresten ikke bare lett. Du greier ikke klemme den ihjel uten videre. Skal du slå den ihjel må du ha den på et hardt underlag og slå den med noe hardt med all din kraft. Helt utrolig seige vesener. Ekkelt!
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #11 Skrevet 5. september 2009 Jasså, gitt, så dette er takken for å rote rundt i skogbunnen etter kantareller... Det merkelige er at jeg ikke har kjent at jeg er blitt bitt av noe. Snålt. Hvor langt er hullene fra hverandre da? Sikker på at det ikke kan være huggorm?
Rosalie Skrevet 5. september 2009 Forfatter #12 Skrevet 5. september 2009 Hvor langt er hullene fra hverandre da? Sikker på at det ikke kan være huggorm? Ca 5 cm, så det må i såfall være Anakondahuggorm.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #13 Skrevet 5. september 2009 Ca 5 cm, så det må i såfall være Anakondahuggorm. Ok,da er det sikkert noe uskyldig, som f.eks. maurbitt elns.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #14 Skrevet 5. september 2009 Naturen er fremdeles full av insekter og andre kryp så det kan være hva som helst; mygg, maur, edderkopp osv. Trøsten får være at ikke noe av dette er farlig og evt. kløe/hevelse er borte etter noen dager. Flått er det neppe siden den sitter fast i huden og synes ganske godt. Noen ring blir det heller ikke før det evt. har gått en stund og de sitter dessuten gjerne på steder med tynnere hud enn det man har på hendene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå