SookieStackhouse Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 (endret) Jeg skal sende PC'en min inn på reparasjon for problemer med vifta. Er en HP pavilion og de har hatt endel vifteproblemer med denne modellen. Fikk et returskjema nå hvor det står "problemer som skyldes programvare dekkes ikke av garanti. Det anbefales at slike problemer utelukkes ved at du kjører en fullstendig recovery på maskinen før innsendelse for å se om dette ev. kan løse problemene. Ved fullstendig recovery vil alle data på harddisken gå tapt" Jeg har som sagt bare problemer med vifta og trenger denne skiftet ut. Bør jeg kopiere alle bilder, musikkfiler, nedlastninger? Trenger jeg forresten bekymre meg for at jeg har lasta ned bl.a. Vuze? (Nedlastningsprogram) Maskinen funker dårlig, kan bare bruke den 20 min. i gangen så fjerning og flytting hadde vært et vanvittig mas jeg håper å unngå. Hva tror dere?? Endret 5. september 2009 av SookieStackhouse
vesla86 Skrevet 5. september 2009 #2 Skrevet 5. september 2009 Jeg ville tatt en backup, men bare fordi jeg ville fryktet at harddisken tok kvelden et eller annet sted på veien. Hvis det med viftene er et kjent problem er det vel lite sannsynlig at en gjeninstallering av systemet (recovery) vil fikse på det uansett. At du har lasta ned Vuze er nok ikke noe problem, man kan jo bruke det til å dele lovlige filer også
Gjest SmallTalk Skrevet 5. september 2009 #3 Skrevet 5. september 2009 Ta alltid en backup av det du ikke vil/kan miste, og lagre denne på en ekstern disk, usb-penn eller DVD. Dette bør du gjøre til en regelmessig vane. I og med at det ikke er noen systemfeil så ser jeg ikke noen grunn til at de eventuelt skal tukle med HDD'en din eller softwaren i det store og det hele, men ta en backup for sikkerhets skyld. Ikke minst pga at det kan ta en god stund før du får pc'n din tilbake.
Kamikatze Skrevet 5. september 2009 #4 Skrevet 5. september 2009 En slik sikkerhetskopi av alt innhold du ønsker å beholde, burde du vel ha laget forlengst. Harddisker har den leie uvanen at de dør. - Ofte uten forvarsel. Og å gjenskape data fra ei vraka harddrive er svindyrt. Enkleste er å bruke en ekstern harddisk. De koster ikke så altfor mye. Da er det enkelt for deg å automatisere prossessen. Det går greit (men tregt) å brenne alt på DVD. Blueray er bedre egnet, men det blir minst styr med å ha en ekstra HD i ei USB-kontakt. Selv om det i seg selv ikke er nødvendig for backup for å skifte vifta, kan ting skje under transport. Av mine fire harddiskkræsjer, fikk jeg kun forvarsel i det ene tilfellet. Sikkerhetskopi på DVD krever ikke stort mer av deg enn at du skifter plate etterhvert som de brennes. Men det blir fort mange plater om du skal brenne hele filmsamlingen din. Brenn kopi av dine windowsinnstillinger, adresselista til outlook, dokumenter, fotos, musikk og annet du vil sikre. Selvsagt kan du brenne en kopi av favorittfilmene, men de er det ofte like greit å hente fra nettet seinere. Latskapscoockies, som gjør at du logges automatisk på msn, for eksempel, gjør at koder og brukernavn lett kan glemmes. Slike, og lisensnumre til programmer kan sikres på en lapp, eller i et notat. Nå, gjenta etter meg: Sikkerhetskopi er ALLTID bra å ha. Uten sikkerhetskopi, ingen sjelefred!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå