Gjest Gjest_tvilling_* Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 Ved en slags "tilfeldighet" oppdaget jeg for ca 2år siden at jeg hadde litt økt nivå av anti-TPO. Jeg fikk da beskjed om at dette kunne være helt normalt,noe jeg også har lest i artikler etterpå.Mellom 2målinger med intervall fra begynnelsen av novmber til begynnelsen av februar hadde tsh økt fra 1,6 til 2,8. Jeg vet at det anbefales å måle ca en gang i året,men nå lurer jeg på om jeg burde sjekke pånytt. Det er bare det at jeg føler meg så hypokonder når jeg kommer på legekontoret og ber om blodprøver så kort tid etter.virker jo nesten litt som om jeg ønske å få diagnosen. Dette er ikke tilfelle,men pga studier er det slitsom når konsentrasjonen min har blitt vesentlig dårligere i tillegg til økt søvnbehov. Huden har også blitt ekstremt tørr hud.Kan tsh ha økt slik at disse symptomene har kommet på så kort tid? Og evt hvor høye var nivået da dere ble satt på medisiner?
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #2 Skrevet 6. september 2009 Ved en slags "tilfeldighet" oppdaget jeg for ca 2år siden at jeg hadde litt økt nivå av anti-TPO. Jeg fikk da beskjed om at dette kunne være helt normalt,noe jeg også har lest i artikler etterpå.Mellom 2målinger med intervall fra begynnelsen av novmber til begynnelsen av februar hadde tsh økt fra 1,6 til 2,8. Jeg vet at det anbefales å måle ca en gang i året,men nå lurer jeg på om jeg burde sjekke pånytt. Det er bare det at jeg føler meg så hypokonder når jeg kommer på legekontoret og ber om blodprøver så kort tid etter.virker jo nesten litt som om jeg ønske å få diagnosen. Dette er ikke tilfelle,men pga studier er det slitsom når konsentrasjonen min har blitt vesentlig dårligere i tillegg til økt søvnbehov. Huden har også blitt ekstremt tørr hud.Kan tsh ha økt slik at disse symptomene har kommet på så kort tid? Og evt hvor høye var nivået da dere ble satt på medisiner? Jeg tar blodprøve hver 6. uke, og ingen ser rart på meg av den grunn. har hatt hypo i 12 år, og sliter forsatt med å finne riktig dise. Stress er en faktor som kan utløse eller forværre en hypo. snakk med legen din, husk at tallverdiene det måles utifra er et gjennomsnitt, ikke din kropp!
Gjest ung mor Skrevet 6. september 2009 #3 Skrevet 6. september 2009 ser ingen grunn for ikke sjekke opp dette! Hypo er en slitsom sykdom, og i begynnelsen er det vanskelig å vite hvordan alt fungerer.. kroppen blir tung og du har vanskelig for det meste... MEN; legen skal se pasienten mer enn han ser på verdiene dine.... Vet det er tungt og vanskelig, men du må bare stå på. om legekontoret behandler deg, etter din måling, dårlig. BYTT LEGE! Selv tester jeg meg ca 4 ganger i året, har hatt sykdommen i 9-10 år..enda lenger ubehandlet... Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #4 Skrevet 6. september 2009 Ved en slags "tilfeldighet" oppdaget jeg for ca 2år siden at jeg hadde litt økt nivå av anti-TPO. Jeg fikk da beskjed om at dette kunne være helt normalt,noe jeg også har lest i artikler etterpå.Mellom 2målinger med intervall fra begynnelsen av novmber til begynnelsen av februar hadde tsh økt fra 1,6 til 2,8. Jeg vet at det anbefales å måle ca en gang i året,men nå lurer jeg på om jeg burde sjekke pånytt. Det er bare det at jeg føler meg så hypokonder når jeg kommer på legekontoret og ber om blodprøver så kort tid etter.virker jo nesten litt som om jeg ønske å få diagnosen. Dette er ikke tilfelle,men pga studier er det slitsom når konsentrasjonen min har blitt vesentlig dårligere i tillegg til økt søvnbehov. Huden har også blitt ekstremt tørr hud.Kan tsh ha økt slik at disse symptomene har kommet på så kort tid? Og evt hvor høye var nivået da dere ble satt på medisiner? TSH på 1,6 og 2,8 er begge helt normale verdier, og godt innenfor normal variasjon mellom målingene. Det trenger slett ikke være uttrykk for at TSH er økende. Pga positiv anti-TPO synes jeg likevel du bør kontrollere thyreoideafunksjonen et par ganger i året samt ved symptomer på hypothyreose.
Riskrem Skrevet 6. september 2009 #5 Skrevet 6. september 2009 Jeg har vært hypo i ca 5 år. Min anti-tpo har vært høy nesten hele livet, og det siste halvåret har den sunket drastisk. Ingen vet hvorfor, men jeg føler ingen forskjell og tar det derfor ikke så tungt. Måler hormonverdiene hvert halvår omtrent. Hvis du bor i Oslo vil jeg anbefale Volvat. De har nettopp åpnet en thyroideaklinikk (en slags mini-klinikk) og jeg har fått fantastisk hjelp og oppfølging fra legene der. Legen min er hypo hun også, så hun vet hva hun snakker om. Volvat er ikke billig, men når det kommer til helse betaler jeg nesten hva som helst. Helse er viktigst
Gjest ts Skrevet 11. september 2009 #6 Skrevet 11. september 2009 Først vil jeg takke for svar Så... TSH på 1,6 og 2,8 er begge helt normale verdier, og godt innenfor normal variasjon mellom målingene. Det trenger slett ikke være uttrykk for at TSH er økende. Pga positiv anti-TPO synes jeg likevel du bør kontrollere thyreoideafunksjonen et par ganger i året samt ved symptomer på hypothyreose. Jeg er klar over at både 1,6 og 2,8 er normale verdier forTSH.Det jeg mente var at jeg synes verdiene hadde steget ganske mye på bare 3 måneder?mulig jeg ikke uttrykte meg klar nok Derfor tenkte jeg kanskje at hvis nivået har steget lineært siden da burde verdien være over 5 nå.Men jeg vet jo at det er utvikling av thyroideafunksjonssvikt er uforutsigbar. Jeg har vært hypo i ca 5 år. Min anti-tpo har vært høy nesten hele livet, og det siste halvåret har den sunket drastisk. Ingen vet hvorfor, men jeg føler ingen forskjell og tar det derfor ikke så tungt. Måler hormonverdiene hvert halvår omtrent. Hvis du bor i Oslo vil jeg anbefale Volvat. De har nettopp åpnet en thyroideaklinikk (en slags mini-klinikk) og jeg har fått fantastisk hjelp og oppfølging fra legene der. Legen min er hypo hun også, så hun vet hva hun snakker om. Volvat er ikke billig, men når det kommer til helse betaler jeg nesten hva som helst. Helse er viktigst Hvor mye koster en time på thyroideaklinikken,Nøtteskall.Enig i at helse er viktigst,så jeg betaler gledelig for å få folk som er flinke til å behandle meg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå