Belima Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 Jeg skal fritere scampi for første gang. Har kjøpt inn alt jeg trenger til scampien, men er i tvil på hva slags olje jeg skal bruke. Har bare raps og olivenojle i huset. (skal ikke bruke oliven) Hva anbefaler dere meg?
skrue Skrevet 5. september 2009 #2 Skrevet 5. september 2009 Her sier de at raps er å anbefale. http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=9543 Generell info her http://skaperen.wordpress.com/2008/11/25/m...g-brennpunkter/
venus_ Skrevet 5. september 2009 #3 Skrevet 5. september 2009 Hvis det ikke er kaldpresset rapsolje kan du bruke den.
Belima Skrevet 5. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 5. september 2009 Tusen takk til dere begge. Da blir det innbakte frityrstekte scampi på meg i kveld. Fritert i rapsolje som ikke er kaldpresset.
FastEnde Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 Mmmm dette høres godt ut:) Hvordan røre bruker du for å dyppe scampien i før du friterer?
Belima Skrevet 7. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 7. september 2009 Tok litt tid, men jeg måtte inn på kjøkkenet å hente det. Tippy tempura mix, kjøpt i innvandrer butikk. En pose skal blandes med 2 dl vann. Tok halvparten av innholdet og det holdt til 9 scampi. Var litt igjen i bollen, men ikke flere scampi. Kjøpte også noe som heter Bread crumbs som jeg også brukte. Det ble veldig godt. Er i utgangspunktet ikke sånn superglad i det, men ble det nå. Først dyppet jeg scampien i tempura røren, så i bread crumbsen og så i oljen. Det virket da ikke så fett som det pleier å gjøre. Prøv det du også og si hva du synes her etterpå.
Antoinette Skrevet 7. september 2009 #7 Skrevet 7. september 2009 Man kan også bruke vårrull-ark som man kjøper frosne i asiabutikker hvis man ikke får tak i tempura-mix. Uansett er det nydelig. Jeg friterer i raps eller solsikkeolje. Aldri olivenolje.
Belima Skrevet 7. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 7. september 2009 Tempurarøre: 50 g mel 30 g maizena 1/2 ts salt 11/2 ss bakepulver ca 1,5 dl vann (helst farris Fant en oppskrift på nettet som høres helt grei ut. Er litt lat, så jeg kjøper en pose og blander med vann jeg.
FastEnde Skrevet 7. september 2009 #9 Skrevet 7. september 2009 Tusen takk for svar:) Dette skal prøves så snart jeg får handlet scampi og tempurarøre! Yummy!
stjernekyss Skrevet 7. september 2009 #10 Skrevet 7. september 2009 Nice! Hvor lenge friterer du den? Dette skal lages i nær fremtid! Bruker du sweet chili saus til å dyppe i? Hva mer har du til?
Belima Skrevet 7. september 2009 Forfatter #11 Skrevet 7. september 2009 Tok ikke tiden, men tok de ut av kjelen da de hadde fått fin farge på begge sider. Vet at jeg hadde plata på 750. Kan tenke meg ca 2 min. De skal jo ha litt farge da. Prøv deg frem. Ikke ha for mange i kjelen på en gang, for da faller tempraturen så drastisk i olja. Bedre å steke i flere omganger og legge de på tørkepapir til avrenning. Brukte en kjele som jeg stekte 4 stk i hver gang. Ble overrasket over hvor lenge de var varme. Brukte bare sweet chili denne gangen. Du kan jo lage full middag med sur/søt saus, grønnsaker og ris. Har aldri gjort det da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå