Gjest Gjest_student_* Skrevet 4. september 2009 #1 Skrevet 4. september 2009 Jeg er førstårsstudent. Tar vanlige 60 studiepoeng. Lurer litt på hvor mye tid dere andre bruker på å lese pensum? Virker som det er ganske forskjellig.. Så, hvor mange timer hver dag? (lese i helga og?), og hvilke karakterer satser dere på? Nysgjerrig:)
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #2 Skrevet 4. september 2009 dette er mitt femte år som student. jeg prøver å lese slik at jeg er forberedt til forelesningene, men er ikke alltid jeg er like flink. når jeg først begynner å lese en dag, kan jeg sitte opptil 4 timer. og så kan det gå en stund for jeg leser neste gang, gjerne en uke eller mer. det optimale er jo å lese litt hver dag (kanskje 1 eller 2 timer?). da slipper man de store skippertakene mot eksamen, for det er mye å lese og sette seg inn i (som regel). det kommer helt an på hvordan personen lærer også, om hvor fort du forstår ting. finn din rytme, begynn tidlig å lese. iallefall få oversikten over hele pensumet, og lag en plan på hvordan du skal komme gjennom alt på tiden du har frem til eksamen. ta gjerne notater (stikkord) etter hvert som du leser. da kan du lese disse etter du er ferdig med boken, og se om du husker hva stikkordet dreide seg om. (hvis du forstår meg). jeg leser i helgene hvis jeg føler for det, og i allefall mot eksamenene. mitt mål er å ikke få dårligere enn c lykke til
FruLuna Skrevet 4. september 2009 #3 Skrevet 4. september 2009 Det spørs litt hvor mye tid som går til forelesninger. Har jeg ingen forelesninger, satser jeg på 8-timers dag med lesing, men noen ganger blir det mer og andre ganger mindre. Har jeg forelesning fra 8-16, blir det lite lesing (hvis det ikke er rett før eksamen). I tiden før eksamen (som nå) leser jeg ca. 10-12 timer per dag, litt kortere i helgene. Dvs. jeg er på lesesalen så lenge, men en time eller to går jo bort til pauser/spising/sjekke mail osv. Jeg har studert i 8 år, de to første årene var ikke så seriøse, men i hvert fall siden jeg startet på det jeg studerer nå (for 5 år siden), har jeg satset på A/B.
Anscombe Skrevet 4. september 2009 #4 Skrevet 4. september 2009 Jeg tar også 60 studiepoeng og er student på femte året. Jeg vil tro at hvor mye man trenger å lese også avhenger av hvor mange forelesninger/seminarer man har. På mitt studium har vi lite forelesninger (ca. 3 dobbelttimer i uka), så da blir det mye tid til lesing på egenhånd. Jeg forsøker å lese minst 5 timer hver dag (effektiv tid minus pauser), men det er ikke alltid jeg får det til. I eksamensperioden leser jeg gjerne 8 timer, også i helgene. Målet mitt er A eller B. Mine råd er å variere lesingen, spar på noe som virker ekstra interessant og les det innimellom når det andre blir for tørt. Ellers er det kjempelurt å bruke litt tid innimellom på å skrive ned det en husker/lurer på med egne ord - da har man også et godt utgangspunkt om man skal skrive essay senere. Lykke til, det går sikkert kjempefint!
Tanna Skrevet 4. september 2009 #5 Skrevet 4. september 2009 Mine råd er å variere lesingen, spar på noe som virker ekstra interessant og les det innimellom når det andre blir for tørt. Veldig bra tips! Det gjorde jeg under eksamenslesingen i fjor - når det rett og slett ble for mye formler og tørre biologiske pathways i biokjemiboken sparte jeg på fysiologien som var det jeg syns var gøy. Det gjorde definitivt pensom greiere å komme igjennom. Jeg leser 2-4 timer per dag, 5 dg i uken, avhengig av hva jeg har tid til mtp forelesninger (er stort sett på skolen fra 8-15 eller 10-16 men har mye kurs, forelesninger og diverse). Satser på å øke til minimum 3 timer og maks 6 timer i løpet av september - har tre eksamener i midten av desember i to fag a 17 stp.
Gjest Gjest_student_* Skrevet 4. september 2009 #6 Skrevet 4. september 2009 Ser det var litt forskjellige svar allerede her ja. Jeg startet ikke å lese ordentlig før denne uken, og prøver å lese 6 timer hver dag (inkludert små pauser), og fri i helgene. Bruker LANG tid på å lese et kapittel, noterer samtidig. Så skriver jeg notatene på pc, og etter jeg er gjennom alt kan jeg bare lese på det, tenkte jeg. (Noterer veldig mye). Tenker at 6 timer hver dag er passe mye, blir jo sikkert mer mot eksamen, men føler likevel at jeg aldri skal komme meg gjennom pensum.. Hadde det bare vært å lese gjennom går det jo fort, men med notater tar det jammen meg lang tid. Så da ble jeg litt nysgjerrig på dere andre. Jeg satser på A! Trenger det for å komme inn neste år:) Men hva med Exphil? Er vel lenge siden dere har hatt det men.. Var eksamen vanskelig? Skal bare bestå på den, men syns det er fryktelig uinteressant, så da tar det tid.. Men hører folk si at det var relativt enkel eksamen.. Enig?
Anscombe Skrevet 4. september 2009 #7 Skrevet 4. september 2009 Jeg er nok ganske "inhabil" når det kommer til ex.phil siden jeg var en av nørdene som syntes ex.phil var kjempegøy. Men det er lurt å bestemme seg tidlig for hva man ønsker å få ut av kurset, både karakter- og læringsmessig. Om du ønsker A så er det lurt å prøve å fatte interesse for faget, være aktiv på seminarene (om du tar seminarvarianten) osv. Da lærer man utrolig mye bedre. Da jeg tok ex.phil var det et essay og en avkrysningseksamen som til sammen dannet karakteren, jeg vet ikke hvordan det er nå. Men eksamen var, etter mitt syn, ganske enkel. Det eneste var at en del av spørsmålene var litt uklart stilt, så jeg kunne bli litt usikker på om jeg skulle krysse ja eller nei. Men det kan det jo hende de har forbedret. Ellers synes jeg 6 timer lesing om dagen høres fint ut, så lenge du kommer gjennom pensum. Selv om det er et fulltidsstudium så er det jo krevende å lese konsentrert, så en del pauser må påregnes (det er i hvert fall det jeg forteller meg selv).
Anscombe Skrevet 4. september 2009 #8 Skrevet 4. september 2009 Oj, nå så jeg akkurat at jeg leste feil i det siste innlegget. Jeg trodde du skrev at du trodde du skulle komme gjennom pensum. Men jeg har det i hvert fall ofte sånn at jeg ikke tror jeg vil kunne klare å lese alt, og det er ofte jeg ikke har lest alt før eksamen heller. Men jeg snapper opp sentrale ting på forelesningene, og det kommer man ofte langt med. Det viktigste er, som tidligere er nevnt, at man har oversikt over pensum - at du ikke havner i den situasjonen at du "oppdager" hva du ikke har lest siste uka. Nå vet jeg ikke hvilke fag du tar, det er jo forskjell på om man skal ta en skoleeksamen som skal teste breddekunnskap (slik at man egentlig bør ha lest - og huske - alt) eller en essayinnlevering hvor det er viktigere at man kan reflektere omkring pensum.
Aurela Skrevet 5. september 2009 #9 Skrevet 5. september 2009 På mitt studie sier lærerene at de forventer at vi leser ca 16 timer selv hver uke, utenom undervisningen. Tror ikke jeg når opp på den 16 bortsett fra før eksamen, men jeg prøver. Her går det også i skippertak i helger/fridager hvor jeg kan lese fem timer nesten i strekk, men jeg tror aldri jeg kommer over ti timer i en normal uke..
Gjest Gjest_Mille_* Skrevet 5. september 2009 #10 Skrevet 5. september 2009 Er på 2.året. Leser ca 30 timer i uken. Jeg tar det som om jeg skulle vært i jobb, 8-16. Utdannelse er tross alt viktig hvis ikke mer viktig enn jobb, så da slår jeg et slag for å ikke angre senere! Jeg tar også mye notater...
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #11 Skrevet 5. september 2009 guuuuuri så mye folk leser her da! jeg leser veldig periodevis, gjerne fra 2-4 timer pr dag på dagene jeg leser. mot eksamen kan det bli fra 5 timer opp mot 8 timer. det kommer elt an på personen som leser hvr mye tid som trengs. jeg får a og b på mine eksamener.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå