Gjest Gjest_Tante_* Skrevet 4. september 2009 #1 Skrevet 4. september 2009 Nå er jeg skikkelig på grinern... Ok, så en eller annen plass sitter det altså en gruppe mennesker og bestemmer hva som skal være i butikkene. Og så kommer jeg...kikker, finner noe jeg liker og prøver det, ser på meg selv, himler med øya og henger det på plass. Buksene er for lange.. ALLTID, uten unntak. Jo,forresten, jeg fant en model med såkalt "vanlig lengde", den er 3 cm for kort. For å få buksene over hoftene, må de være for store i bena og i livet. Stretch er en fin ting, men selv om buksene ser flotte ut i butikken, ser de ut som ei opptygd vaskefille etter 1 vask. Jeg har nå bukser i følgende kategorier: rette ben med hengerumpe, tettsittende som lager muffins, "bootcut" som er så strekt av de har hengerumpe, -knær, -lår og -lommer, og stretchbukser som kun er tettsittende i livet. Og ALLE er for lange (utenom den ene som er "vanlig") Toppene... Finnes heldigvis mye fint i tunikas for tiden, for vanlige gensere kryper seg oppover magen og blottlegger en litt for moderne vaskeball. Men....med mine pupper har jeg følgende valg: passe over puppene eller passe med resten, som fører til at jeg enten ender opp med en GEDIGEN utringning der alle kan se hvilken farge bhen er, eller så stor at INGEN ser at jeg i det hele tatt har en fasong. joda, høyhalset er sikkert flott.....for de som har puppene i vanlig høyde. Det er nemlig ikke lett å finne bh til pupper størrelse flodhest. Hadde sikkert gått an om de faktisk var litt faste, men det er de altså ikke. Har leita etter stroppeløs bh, eller bhtopp i 10 butikker nå, men har gitt opp. Det virker som at flodhestbhene har TO oppdrag: dytt INN og NED og SKILLSKILLSKILL! For ikke å snakke om at de store størrelsene på død og liv SKAL koste et kvart studielån Det virker som om jeg med min kroppsform rett og slett er nødt til å slå meg til ro med at det er meningen jeg skal gå i de formløse skjørt-og-bluse-draktene min mor elsker eller bare se teit ut i moteklær. Det finnes en løsning da: Kjøpe designerklær... og heller spise ris til middag hver dag. Trodde virkelig ikke at 38/40 og 42/44 var så digert og uoverkommelig, men igjen, jeg er ikke feit, jeg er bare feil. Noen av de vakreste menneskene i verden er mye større enn meg, men det finnes fine klær for deres form... sukk...deppa og surmulen nå ass.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #2 Skrevet 4. september 2009 Okei, men synes du klær skal tilpasses deg med korte ben og store pupper? Jeg har lange ben og små pupper og har det like vanskelig som deg. Men i stedet for å gi opp har jeg trålet butikker i innland, utland og på nett, og lært meg hva som funker og hva som ikke funker. At spesialbh'er er dyrere enn andre bh'er er da ikke så rart, du trenger jo ordentlig støtte, mens jeg kan gå med en symbolsk tøyfille. Det er dessuten mye bedre kvalitet på ordentlige bh'er enn på en blondefille fra H&M. Ikke gå etter det som alle andre går med, men det som er tilpasset deg. Jeg er 182 cm og har ingen topper som kryper oppover magen, nettopp fordi jeg velger lange t-skjorter/gensere. Jeg har til og med lange t-skjorter som gir meg litt former, så jeg nekter å tro at du blir totalt formløs i en av dem, for jeg har faktisk ikke former. Prøv å gå ut av komfortsonen din når det gjelder butikker.
Gjest Gjest_Tante_* Skrevet 4. september 2009 #3 Skrevet 4. september 2009 Okei, men synes du klær skal tilpasses deg med korte ben og store pupper? Jeg har lange ben og små pupper og har det like vanskelig som deg. Ikke gå etter det som alle andre går med, men det som er tilpasset deg. Dette er faktisk en av de tingene jeg og venninene mine snakker om når det gjelder klær, det med klær tilpasset kroppsform. Mange (eller kan vi si de fleste) butikker kjører nemlig med holdningen at "om vi bare lager det i alle størrelser vil det passe alle", og det er jo fullstendig feil. Jeg er fullstendig klar over at du og jeg ikke kan eller bør bruke de samme klærne. Problemet er at jeg ikke finner noe som er beregnet på meg. f.eks er det veldig få butikker som fører bukser i str. 44, mens de fleste har str. 32. Om du har samme problemet er jo det innmari kjipt, men betyr det at mitt problem skal overses? At spesialbh'er er dyrere enn andre bh'er er da ikke så rart, du trenger jo ordentlig støtte, mens jeg kan gå med en symbolsk tøyfille. Det er dessuten mye bedre kvalitet på ordentlige bh'er enn på en blondefille fra H&M. Hvem snakker om spesialbher? Du! Du erkjenner altså at jeg ikke regnes som normal, men som en person med spesielle behov på klesfronten? Jeg tror minst 5 av mine 10 nærmeste venniner da regnes som "spesielle", for vi trenger alle større en D, som er å få i "normale" butikker. Og det er faktisk slik gjennomsnittet er i Norge, mange flere bruker større enn D og faktisk opp til J! Da burde det jo være mulig å importere eller produsere bher som faktisk løfter og gir litt kløft, selv om man har store pupper, uten at det skal koste så mye. Skjønner heller ikke helt det at det skal være greit at vi "store mennesker" må betale mye mer. Det er ikke alle som er blitt sånn pga. dårlig livsstil, mange av oss er genetisk belastes og bør ikke straffes for det. Jeg kunne gjerne gått i en lavkvalitets blondefille fra H&M, hvis de bare ville produsert den i min størrelse. Jeg kan altså egentlig bare selge brudekjolen min da, siden jeg umulig kan forvente at det skal være mulig å finne en brukbar bh? Prøv å gå ut av komfortsonen din når det gjelder butikker. Jeg har absolutt ingen komfortsone for butikker. Etter 10 år med shopping er det like demotiverende hver gang å prøve klær som alltid bare nesten passer. Kan du anbefale noen gode butikker? bik Bok, Vero Moda, B-young og lignende steder: finner av og til en topp eller noe, men ganske sjelden Lindex, Cubus, H&M, Kappahl o.l.: Har stort sett mine størrelser, men da må jeg også ta til takke med ting som blir fort utvaska og som passer, men ikke er fint. Vivikes, Match, Dame o.l.: Samme som over, bare litt mer kvalitet og dertil høyere pris. De har lite i min stil. Du har mange fine synspunkter, men egentlig ingen løsning på hvor jeg finner klær som jeg har råd til, i min stil, til mine størrelser som jeg kan føle meg komfortabel med, og som ikke er rævva kvalitet. Om du gjør det, skal jeg elske deg for evig!
Rosalie Skrevet 4. september 2009 #4 Skrevet 4. september 2009 All sympati fra hun som nok en gang gikk ut igjen av klesbutikkene uten en eneste bukse i dag. PS: Lindex har gode daglig-BHer i større cup! Mine favoritter er Ella M.-BHer til rundt 300-400 kr. Når det gjelder stroppeløs BH kan du finne det på spesialforretning for undertøy, men jeg liker de ikke, for jeg får sægge-flat-pupp i de. Er jo ingenting til å bære vekten.
Gjest Supermimz Skrevet 4. september 2009 #5 Skrevet 4. september 2009 (endret) Heisann, Jeg føler med deg..Jeg har akkurat vært å shoppet, prøvde minst et titalls plagg som havnet på hylla igjen. Jeg tror desverre at du er en de mange som må sy inn\opp\ut klær. Dette kan man lære å gjøre på egenhånd, eller få noen andre til å gjøre det for deg. Det koster ikke så mye og er ikke så uvanlig faktisk. Det er litt verre med topper..Men jeg ser for meg at du passer med empireliv,eller? Når det gjelder BHer så forstår jeg det slik at de større størrelsene ikke føres av cubus\h&m og de vanlige eller er av sjelden vare. Sist jeg spurte de var det slik ihvertfall. Endret 4. september 2009 av Supermimz
NenaT Skrevet 4. september 2009 #6 Skrevet 4. september 2009 Kjære TS Jeg har mange ganger følt på den frustrasjonen du uttrykker. Det ER vanskelig å finne klær som passer til kroppen min. Ikke av de samme grunnene som du nevner, men av andre. Uansett... vit at du ikke er alene, og at sinnet og frustrasjonen du bærer på er det mange som kjenner på. Jeg har vært en del i USA, og der er det andre boller. Der er butikkene mye større, og har et helt annet utvalg, til mange forskjellige kroppsfasonger. Det er ikke akkurat billig å reise "over dammen" for å handle en BH, men kanskje det kan være noe å vurdere for neste lange ferie du skal på? Så kan du spare penger en stund først, og så ha noe å bruke når du handler. Lykke til, uansett...
Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2009 #7 Skrevet 4. september 2009 Jeg vet at det er vanskelig å finne store cup bh'er med liten omkrets. Selv har jeg stor cup og stor omkrets og jeg sliter også. Jeg er ikke så høy og bukser som er store nok er selvsagt 5 til 10 cm for lange. Tunikaer og andre "fasongsydde" klær beregnet for overkroppen: det hadde vært en fordel om de begynte med cup-størrelser på disse også. Det er utrolig leit å finne en topp i helt riktig fasong og farge bare for å oppdage at enten går utringningen til navlen eller så er sømmen som er ment å være under puppene et sted tvers over. Det er ikke mulig for meg å finne en topp som er lang nok fra skulder til under brystet. Når det gjelder BH - har du prøvd bravisimo.com? Jeg har tenkt meg en tur til UK for å få tilpasset en gang for alle. Når det gjelder fasonger på bukser og topper, det som har hjulpet meg er å finne ut hvilken type bukser min kroppsfasong kler og så gå for dem. Jeg spør gjerne i butikken jeg, om de har bukser med rett ben eller bootcut som er høy i livet. Til og med på KappAhl vet de hva jeg mener med det spørsmålet. Det samme gjelder jakker og topper. Jeg vet hvilke jakker jeg kan la henge og hvilke jeg kan kle hvis de sitter rett. Det største problemet mitt er at jeg er enda større i størrelsen og spesielt Lindex burde vært utflau over hva slags kvalitet de tilbyr i sin Generous avdeling. Det er slimsete og uten fasong. La Redoute (sjekk laredoute.no) klarer dette en million ganger bedre.
Gjest Supermimz Skrevet 4. september 2009 #8 Skrevet 4. september 2009 Jeg kan altså egentlig bare selge brudekjolen min da, siden jeg umulig kan forvente at det skal være mulig å finne en brukbar bh? Nei ikke gjør det a! http://www.laredoute.no/DetailPages/Detail...SearchBackLink= Jeg fant.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #9 Skrevet 4. september 2009 Konkrete butikktips har jeg ikke, nettopp fordi vi har total ulik kroppsfasong. Men det jeg kan si er at jeg aldri handler i kjedebutikker, med unntak av når jeg er på reise og tilfeldigvis stikker innom en kjede. Det å gå gjennom Bogstadveien eller Karl Johan er generelt en oppskrift på tomme handleposer for min del. Jeg plukker opp plagg på reise eller når jeg stikker innom en butikk jeg tilfeldigvis finner på Grünerløkka, i Bergen, i Trondheim osv. Som oftest er det jo slik at hvis et plagg på Lindex (f.eks) ikke passer så passer sjelden de andre heller, i hvert fall ikke av samme typen. Det er rett og slett tilfeldigheter som har ført til at jeg har en ok garderobe i dag, jeg har plukket opp klær som passer min kroppsfasong over lengre tid og betaler gjerne for litt kvalitet på klær jeg kan ha hele livet. For meg er et langt tidsperspektiv eneste måten å holde galskapen unna når jeg handle. Muffintop får jeg også enda jeg er slank, løsningen er rett og slett å kjøpe de buksene som ser bra ut på legger/lår og gå med lang/løs topp over og heller pynte meg litt med en fin jakke/smykker. Bh i store størrelser har jeg liten erfaring med, men jeg trodde det var et automatisk no-no med stroppløs bh hvis man har mer enn C-cup? Av rent praktiske årsaker, mener jeg.
Suzy Skrevet 4. september 2009 #10 Skrevet 4. september 2009 Godt skrevet TS, men ikke gi opp - det finnes både topper/kjoler og bh'er som passer deg. Forøvrig skulle jeg ønske dameklær var som manneklær - de kommer nemlig med lange og korte bine, lange og korte ermer, vide og trenge krager, korte og lange rygger, rund fason, eller tynn fason osv osv. Merkelig at ingen har tenkt på det for damer?!
Gjest Supermimz Skrevet 4. september 2009 #11 Skrevet 4. september 2009 Hei TS! Se hva jeg fant! http://www.dailymail.co.uk/femail/article-...types--you.html
Cullen Skrevet 4. september 2009 #12 Skrevet 4. september 2009 Jeg fatter ikke at etter så mange år har man enda ikke forstått at vi er forskjellige Det er som om hver og en butikk har en mal, og passer klærne på denne malen så skal den passe på resten av norges befolkning også. Det finnes da ingen som er forskjellig fra denne malen, nei det kunne man aldri tenke seg! Det er også utrolig irriterende at div kjeder som har en såkalt generous avdeling tenker at det derfor er helt ok å krympe de andre størrelsene. Jeg målte en 42 fra lindex mot tre andre bukser, og forskjellen var nærmere 10 cm! Ellers har jeg samme bh problemet, finnes ingen som skal ha bh'r opp til D, og de som finnes skal gjøre puppene mindre. Jeg er ikke så heldig at puppene mine har en fantastisk form så jeg bruker ikke annet enn push up så jeg slipper at puppene ligger under armene mine. Når jeg spurte i butikken om det fantes push up i Dcup fikk jeg beskjed om at det ikke fantes, det ble for vulgært for deres butikk..
Minttu Skrevet 4. september 2009 #13 Skrevet 4. september 2009 Oh, her kjente jeg meg igjen as! Jeg er lang, smal og relativt tynn, problemet er en smule for store lår og utstående mage! Ser helt på jordet ut! Bukser kan man jo bare drømme om Er de passe i livet, passer de ikke resten. Er de passe i låra er de for store i livet! Jeg fant en bukse på H&M som var helt super, perfekt i låra, rompa og lengden, men så klart er den litt for stor i livet og jeg må da gå å dra den opp.. Men jeg måtte bare ha bukse så da Men ja, det er plagsomt. Man føler seg jo feit, men jeg er ikke feit, jeg har bare dumme lår
Tante Skrevet 4. september 2009 #14 Skrevet 4. september 2009 PS: Lindex har gode daglig-BHer i større cup! Mine favoritter er Ella M.-BHer til rundt 300-400 kr. Når det gjelder stroppeløs BH kan du finne det på spesialforretning for undertøy, men jeg liker de ikke, for jeg får sægge-flat-pupp i de. Er jo ingenting til å bære vekten. Lindex har heller ikke F, av og til noen i Triumph, men igjen blir bysten flat og nedovertrykt
Tante Skrevet 4. september 2009 #15 Skrevet 4. september 2009 Tusen takk for sympati og gode råd, alle sammen. Skal kikke innom anbefalte butikker, og se om jeg kan investere i litt ordentlige klær
Rosalie Skrevet 4. september 2009 #16 Skrevet 4. september 2009 Lindex har heller ikke F, av og til noen i Triumph, men igjen blir bysten flat og nedovertrykt Joda, jeg har 80F fra Lindex. I Ella M.-BH. De har det riktignok ikke alltid inne, men "min" Lindex bestiller inn dersom jeg gjør oppmerksom på det.
Kamikatze Skrevet 4. september 2009 #17 Skrevet 4. september 2009 (endret) Forøvrig skulle jeg ønske dameklær var som manneklær - de kommer nemlig med lange og korte bine, lange og korte ermer, vide og trenge krager, korte og lange rygger, rund fason, eller tynn fason osv osv. Merkelig at ingen har tenkt på det for damer?!Hvis det kan være til trøst, så finns også her begrensninger i hva kjedene tar inn, og vi som trekker noen ekstra tommer over akslene, må enten kle oss i "mammaklær" eller tasse til skredderfrøkna eller svindyre speialbutikker, hvis vi vil ha på annet enn treningstøy. Det er en dukketøymafia som styrer showet der ute! Men... En kvinne som følger moten, er og blir en moteslave. Ei som er sånn passelig redd for å skille seg ut, samtidig som hun er livredd for å ikke gjøre det. Ei som finner sin egen stil utifra hva som genuint kler henne, blir en trendsetter... Her er det bare å komme seg på nettet, og flekke fram visakort og målebånd. Butikknorge er et latterlig lite land. Hva med å legge noen handleturer utenlands? - Inntil noen finner ut at nisjebutikk kan være god butikk. Selv om det er ille at forretninger som fører klær til vanlige folk, skal måtte ha "nisje" som forstavelse... Endret 4. september 2009 av Kamikatze
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #18 Skrevet 4. september 2009 Bh i store størrelser har jeg liten erfaring med, men jeg trodde det var et automatisk no-no med stroppløs bh hvis man har mer enn C-cup? Av rent praktiske årsaker, mener jeg. Neida, men det er berre vanskelig (umulig?) å få tak i i Noreg. Eg fekk ein lekker stroppelaus til mine DDer i London i sommar, til ca 200 kr. (Marks & Spencer) Så lenge du har RIKTIG størrelse BH, så kan du bruke stroppelaus i alle størrelsar. Desverre er det å finne riktig BH temmelig vanskelig, stort sett fordi butikker som H&M har "bestemt" at dei fleste bruker A-D, med hovudvekt på B-C. (Victorias secret er like ille.) Det er mange brukanvisningar på nett om korleis ein finn den rette størrelsen, dei fleste av desse er heilt elendige. Vil absolutt anbefale å gå på ein skikkelig undertøysforretning og få tilpassa størrelse der. (Og om du har mulighet til å ta ein snartur til London så er dei ufattelig mykje betre der enn her i Norge...)
Gjest gjest #16 Skrevet 4. september 2009 #19 Skrevet 4. september 2009 .. glømte seie. Så snart du veit kva den riktige størrelsen din er, er internett din beste venn, og du kan få sinnsjukt masse bra på f.eks Ebay!
Tante Skrevet 4. september 2009 #20 Skrevet 4. september 2009 Bh i store størrelser har jeg liten erfaring med, men jeg trodde det var et automatisk no-no med stroppløs bh hvis man har mer enn C-cup? Av rent praktiske årsaker, mener jeg. Automatisk no-no i følge hvem? For meg er det ingen andre enn meg som bestemmer hva som er no-no. Jeg tar imot råd og tips, ja, men til syvende og sist er det jeg som skal føle meg bra i klærne. Nei, man burde ikke gå med stroppeløs til daglig hvis man har større byste enn B-kopp. Men det hadde vært greit å ha tilgang på det innimellom, når man skal ut på byen i favorittkjolen, eller i bryllup.... Problemet er at veldig mange stroppeløse bher (også de fleste som folk her har linket til, desverre) ikke løfter opp, gir støtte og kløft, men holder inne i stedet. Det blir som et panikkgrep, og puppene blir IKKE fine. Vanskelig å forklare, men istedet for å få en naturlig løftet byste (som balkong-bh gir) blir jeg steinflat til nedenfor armene og plutselig en bulk med pupper. Denne viser veldig tydelig hva jeg mener. http://www.bravissimo.com/products/lingeri...px?colour=Ivory
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå