Gjest Lyh Skrevet 4. september 2009 #1 Skrevet 4. september 2009 Ja som oppskriften sier, hvordan lager dere skinkestek? Eventuelt saus og tilbehør
Gjest Ulva35 Skrevet 4. september 2009 #2 Skrevet 4. september 2009 Sikkert mange måter å gjøre det på, men her er min: Jeg krydrer steika godt med et krydder vi liker og her i huset er det piffi som teller. Varmer opp ovnen til 150 grader, pakker steika inn i aluminiumsfolie. Liker ikke stekeposer, da jeg synes steika har lett for å bli tørr og litt hard øverst. Pleier å steke den på kun 150 grader i 5-6 timer(blir mørere ved langsteiking på svak varme). Hender jeg steiker den på 100-120 grader i mange flere timer også. Siste 15-20 minutter spidder jeg opp varmen til 200 grader. Før det tar jeg ut steika og heller av den gode krafta som har samlet seg, og som jeg bruker i sausen. Sausen lager jeg på den enkle måten: Smelter smør, har i hvetemel, rører godt og tar oppi krafte litt etter litt mens jeg rører. Bruker sukkerkolør for å få sausen brun. Hvis det ikke blir nok kraft sper jeg med kokene vann. Tilslutt tilsetter jeg en liten fløteskvett. Tibehør er kokte poteter, surkål, erter(eller rosenkål).
Belima Skrevet 4. september 2009 #3 Skrevet 4. september 2009 Og her er min: Salter og peprer godt. Husk at kjøttet skal være temperert, minst 30 min ute på kjøkkenet før steking. Tar fram jerngryta og har godt med smør i den. Lar det bli brunt og legger steka i og bruner den rundt. Heller så kokende vann over steka og skrur ned varmen, så det bare putrer. (Bobler så vidt.) Har i litt buljongpulver i gryta for mer smak. Lar den trekke til den er ferdig. Ca 30 min pr. kg. Sjekker om den er ferdig ved å stikke inn spissen på en kniv der den er tykkest. Så lager jeg sausen av kokesjyen. Smak den til. Bruker ikke fløte i min. Jeg synes det ikke passer til svinestek. I vår familie er de veldig glade i saus. Grei og enkel måte synes jeg. Uansett hvordan du gjør det, lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå