Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #1 Del Skrevet 4. september 2009 Ja, etter mitt syn er gulosten gul, men jeg hører mange som kaller den for hvitost. Det heter jo gulost og den er lys gul av farge, så jeg lurer på hvorfor så mange kaller den hvit? Hva mener du, er den gul eller hvit? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #2 Del Skrevet 4. september 2009 Noen oster er hvite og noen er gule :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 4. september 2009 #3 Del Skrevet 4. september 2009 Noen oster er hvite og noen er gule :gjeiper: Jadda, men jeg tenker nå på den "vanlige" gulosten, sånn som norvegia o.s.v. Mange kaller den hvitost selv om den er gul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 4. september 2009 #4 Del Skrevet 4. september 2009 Jadda, men jeg tenker nå på den "vanlige" gulosten, sånn som norvegia o.s.v. Mange kaller den hvitost selv om den er gul. Kalles gauda hihi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #5 Del Skrevet 4. september 2009 Jeg kaller det for gulost siden den er gul. Min svigerfamilie kaller det for hvitost (annen dialekt enn meg), men de er fortsatt enige i at den er gul... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella_Grey Skrevet 4. september 2009 #6 Del Skrevet 4. september 2009 Jeg kaller den hvit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 4. september 2009 #7 Del Skrevet 4. september 2009 Vanlig Norvegia og Jarlsberg kaller jeg både hvit og gul, mens ost som virkelig er gul (f.eks. den på McDonals) kaller jeg bare gul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suzie Skrevet 4. september 2009 #8 Del Skrevet 4. september 2009 Kaller det hvitost, men er enig i at den er gul --- men men - han kalt det for hvitost bestandig, og da fortsetter jeg nok med det - uten noen større refleksjoner rundt temaet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. september 2009 #9 Del Skrevet 4. september 2009 Jeg sier gulost som en samlebetegnelse for gauda, jarlsberg, edamer og lignende. Hvitost kaller jeg ost av cottagetypen, smøreoster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 4. september 2009 #10 Del Skrevet 4. september 2009 Jeg ser jo at Norvegia, Jarlsberg osv ikke akkurat er blendahvite på farge, men de heter hvitost her likevel. Er vel dialektavhengig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strix Skrevet 4. september 2009 #11 Del Skrevet 4. september 2009 Her heter det hvitost, uansett farge, det er det dialekten som "bestemmer". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 4. september 2009 #12 Del Skrevet 4. september 2009 Kaller det hvitost, men er enig i at den er gul --- men men - han kalt det for hvitost bestandig, og da fortsetter jeg nok med det - uten noen større refleksjoner rundt temaet. Enig med Suzie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 4. september 2009 #13 Del Skrevet 4. september 2009 Jeg klarer ikke å få meg til å si gulost, selv om jeg ser at den ikke er helt hvit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 4. september 2009 #14 Del Skrevet 4. september 2009 Gulost er gulost. Bruker ikke hvitost om noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #15 Del Skrevet 4. september 2009 Her i Trøndelag er det vanlig å si hvitost. Men min far fra Hamar sier gulost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 4. september 2009 #16 Del Skrevet 4. september 2009 Jeg sier hvitost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #17 Del Skrevet 4. september 2009 Osten er hvit på Vestlandet og gul på Østlandet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 4. september 2009 #18 Del Skrevet 4. september 2009 Gulost ja. Er vel dialektavhengig og ikke farge-avhengig. Eller er det vestlendingene som ikke ser at osten er gul? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 4. september 2009 #19 Del Skrevet 4. september 2009 Gulost ja. Er vel dialektavhengig og ikke farge-avhengig. Eller er det vestlendingene som ikke ser at osten er gul? Jeg er vestlending og synes den ser mer hvit ut enn gul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernardette Skrevet 4. september 2009 #20 Del Skrevet 4. september 2009 Den er da ikke hvit. Gulost heter'e, med tjukk L. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå