Gå til innhold

Viwi & Noras hjørne

viwi

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve meg på en ny dagbok jeg siden jeg nå ikke er gravid lengre, men istedet har verdens nydeligste datter å kose meg med...

Imorgen er lille Nora 3 uker gammel. Utrolig så fort tida har gått. Dagene raser bare avgårde. Dessverre sliter hun med kolikk og nå har vi prøvd masse for å få bukt med det. Har kutta ut meieriprodukter, gir henne minifom, masserer henne og i tillegg har vi vært 1 gang hos kiropraktor..( nå på fredag-igår altså) Om kiropraktoren har hjulpet henne vet jeg ikke men igår og idag har hun hatt det godt og har nesten ikke skreket.. Jeg krysser fingrene jeg for at det hjelper. Fikk noen øvelser hos kiropraktoren som jeg gjør med henne og det digger hun- det er bøying og tøying.. Ja forsiktig altså. Men hun storkoser seg når vi holder på med det.

Jeg og pappaen til Nora er nå overbevist om at hun har smilt til oss- noen vil vel mene at det nok er mageknip-men nå begynner vi å bli kjent med henne og det var nok definitivt ikke pga mageknip.. Hun var så søt når hun smilte. Da kom smilehullet fram- :hjerte: ååå jeg ble helt varm inni meg av det hærlige fjeset...

Idag har vi vært å kjøpt babygym til henne og da vi la henne under der lå hun og kavet med armene uten helt å forstå hva dette var. Men hun så veldig på de tingene som hang og dingla- tror hun får mange fine stunder under den i tida som kommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo legge inn min fødselshistorie her også. Fødselen var utrolig slitsomt og tøff og er vanskelig å gjengi i ord- men det kom jo noe helt fantastisk ut av det da :hjerte:

Jaja det viste seg å være rier om lørdagen ja. Jeg var jo så usikker på hva det var. Men det bare tiltok utover dagen og ble vondere og vondere. Men jeg prøvde å få rydda i huset og bake brød og sånn ( jaja Ole bakte de ut altså ). Kikket litt på tv. Utover kvelden klarte jeg ikke å sitte i ro og gikk rundt her mellom takene. Da klokka var sånn ca 22.30 fant vi ut at vi skulle ringe føden og høre om jeg kunne komme opp der til sjekk for å se om det var åpning. Så litt før 23 var vi der og jeg ble lagt på benken til ctg for å registrere rier og fosterlyd/spark.

Joda det var rier, men de var svake.. Da hun undersøkte var åpninga ca 3 cm...

Vi fikk tildelt fødestue og nå begynte plutselig riene å bli mer vonde og masete og ikke minst tette.... Men vi var med godt mot og lo og fleipa litt.

Jordmora var en turnusjordmor og litt usikker merket vi, så Ole var litt ekstra på vakt når hun begynte å styre voldsomt med sjekking av FL og vi så at hun var usikker... Da ble jo vi og litt engstelig. Lyden lå vel på 160 da ca.

Timene gikk og riene gikk i ett nå- de hadde lite opphold-ca 2 min mellom. Så jeg fikk gå i badekaret. Det var kjempegodt en liten stund. Fikk slappa litt av når jeg fikk varme på magen. Men så ble det bare verre og verre og jeg var så sliten av å ikke ha pause. Da klokka var 03 sjekka hun åpninga igjen og den var fremdeles bare 3-4 cm. Da ble jeg fortvila.

Fikk lystgass og ble kjempe"full "av den. Men den hjalp ikke på smertene fodi riene nå gikk i ett. Dermed sto jeg opp av badekaret. Gikk rundt og jamra meg og Ole var helt fantastisk. Så kom det ei jordmor å satt akupunktur på meg i håp om at det skulle hjelpe men det var ingen nytte i.. Begynte å bli rimelig fortvilt nå. Skulle virkelig ingenting hjelpe??

Nå var jeg så sliten at jeg nærmest ikke la merke til hva som skjedde.. Kl 04 ble det bestemt at jeg skulle få epidural for de fikk nesten ikke kontakt med meg så vondt og så sliten var jeg.

Det var ikke vondt i det hele tatt å få satt den- men det var helt himmelsk for plutselig var smertene så mye mindre.... Det viste seg da at riene stoppa opp. Og for at jeg skulle orke gjennomføre dette lot de meg hvile og sove i ca 1 time men da satte de drypp for å få fortgang på riene igjen. Det ble skrudd opp hvert kvarter og det begynte jo å gi utslag etter ei stund. Klokka 06 ca ble åpniga målt til 7 cm og nå var riene så vonde at jeg virkelig grein av smerte. Men Ole motiverte meg så godt han kunne. Ca 06.45 begynte jeg å få trykketrang. Men hodet til babyen var ikke kommet helt ned bekkenet enda så de ba meg prøve å ikke presse. LETTER SAGT ENN GJORT. Fytterakkern det tok ikke mange minuttene før jeg rett og slett brølte av smerte. Jeg holdt Ole i handa og pressa mot mens jeg lå på sida i senga.. Han ga meg juice innimellom for at jeg skulle få litt energi... Nå var pressriene bare med 2 min mellomrom. Kl 07 var det vaktskifte og inn kommer verdens hærligste jordmor. Hun sjekka åpninga som nå var helt åpen men hodet sto fremdeles litt høyt. Men som hun sa du må bare trykke for jeg ser du ikke klarer stå imot... Og jeg trykka og trykka men ingenting skjedde annet enn at jeg ble enda mer utmatta. Prøvde flere andre stillinger i senga- bl.a på kne for å få barnet skikkelig ned og det hjalp. Før halv 8 var barnet nede og nå ville de ha meg sittende å trykke for å få bedre styrke på pressene mine. Men det var fånyttes. Hodet sto som en propp og ville absolutt ikke ut.

Jeg tror aldri jeg har brølt sånn som jeg gjorde da- det var så vondt og nå hadde jeg mista motet totalt. Jeg følte ikke at jeg klarte mer. Hadde ingen krefter. Nå satt jeg i senga med en hånd bak det ene låret og andre handa i Ole`s hand samtidig som barnepleieren pressa forten bakover. Jordmora veileda med til hvordan jeg skulle presse og flere ganger gikk det nesten. Hodet stanga mot åpninga men klarte ikke komme ut. Til slutt henta de ei til jordmor som skulle ligge og presse på magen min samtidig som jeg pressa. De klipte meg på toppen av ei ri( noe jeg faktisk ikke kjente...)og satte igang. Jordmor hang over magen min og jeg kan tenke meg dette holdt på i ca 1/2 time og så kom endelig jenta ut. Herlighet for en deilig følelse å endelig få henne ut. Og da de sa til oss at vi hadde fått ei jente så gråt vi, både Ole og meg. Det var helt ufattelig for en følelse. Hun hadde det kjempefint og fikk full score på APGAR. Da jeg fikk henne på magen min var alt det vonde glemt og det var akkurat som jeg kjente hvordan energien kom tilbake.. Det var litt av en opplevelse og jeg syntes det var kjempetøft og holdt nesten på å gi opp flere ganger. Men nå etterpå er alt bare deilig.

Det viste seg at lillejenta vår lå motsatt vei i bekkenet slik at hun kom med ansiktet opp istedet for ned. Og det var derfor at pressriene starta så tidlig. Og når barnet kommer sånn ut blir omkretsen litt større enn ved vanlig så derfor tok det tid...

Nå prøver vi bare å bli kjent med det lille vidunderet vårt. Hun er så vakker at jeg griner og griner..( hormoner?? )

Hun har imidlertid funnet ut at hun vil være våken på natta og sove på dagen, men jeg håper jo at det vil endre seg. Vi får se hva dagene bringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen som dagbok-skribent! :D

Babyen var kjempesøt på bildene.

Håper kolikken gir seg - sønnen min fikk voldsom kolikk da jeg spiste honningmelon - varte lenge - time etter time, jeg holdt på å bli sprø. Han slet også med litt kolikk i begynnelsen. Mye bæring da...

Men det er en del år sia nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gatulerer med dagbok - og baby :-)

Jeg må innrømme jeg har følt meg litt sånn værpesyk i det siste ....deilige søte babyer ....tiden som går .......*ler*....men jeg kan love deg at det var effektiv prevansjon i det innleget ditt !!!!! Hehee fatter ikke en gang hvordan jeg har kunnet så mye som lengtet etter baby jeg når jeg leser den forferdelige torturen du måte gjennom !! :o Stakkar deg sier jeg bare !!!!! :grine: ,...og at de ikke fikk bort smertene dine heller - det var riktig ille - trodde man kunne føde smertefritt nå til dags jeg ! og en usikker jordmor hjelper nå slett ikke på ! nei huff .....hehe sitter med beina i kryss jeg nå og kan aaaaaldri forestille meg noe digert komme ut den veien .....*rødme*.........huff ...hehe ......bra innlegg ....nå ble jeg sånn passe motivert tl å komme meg avgårde til legen og få tak i P-piller eller P-ring ! Her skal ikke komme uventede overaskelser nei !

Eh ...tar visst helt av her jeg *rødme* :o ...eh ...skulle jo bare ønske deg og den lille velkommen .......*ler*........

Håper nurket blir fort kvitt kolikken ...dakal ...ikke godt å ha vondt i magen sin ..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsninger VEGA og VIRGO- koselig å bli ønsket velkommen :D

VIRGO : jo fødselen var tøff, men nå er det glemt og faktisk ser jeg fram til ett barn til en gang i framtida... Kanskje om et par år :P

VEGA: ja kjenner til det med bæringa. Det blir noen timer med barnet i armene ja. Slitsomt men nå er vi to heldigvis så vi avlaster hverandre...

Vesla mi har akkurat sovnet. Hun har hatt en kjempefin natt- har bare våkna 2 ganger for å få mat og så har hun sovna igjen. Men igår var en tung dag for henne. Det var så fryktelig varmt så hun var skikkelig utilpass og grein masse. Vi prøvde så godt vi kunne å kjøle henne ned. Et bad var kjempedeilig for henne- da kosa hun seg. Men kvelden var jo så varm at hun ble svett igjen... Det er jammen ikke lett å være liten...

Idag skal vi tilbake til kiropraktoren- tror nesten han har hjulpet vesla litt for hun har nesten ikke hatt sånne vanvittige skriketokter siden fredag... Helt skjønt!!! Så jeg krysser fingrene for at det hjelper- at det ikke bare er tilfeldig..

Idag skulle vi egentlig på helsestasjonen i sånn barselgruppe, men det kolliderer med timen hos kiropraktor. Litt dumt men men. Så jeg skal ta henne med opp dit en tur før timen og se om jeg kan få veid henne.. Hadde vært spennende å se om hun har lagt noe på seg.. Tror jo hun legger fint på seg,men det er nå greit å følge litt med..

Ellers så fikk mannen min lagt ferdig flisene på badegulvet igår kveld. Det ble utrolig flott!!! Så nå er det bare veggene igjen. Nå ser vi iallfall at det går fremover. Så snart har vi et fix ferdig bad... DET skal bli så utrolig deilig :hoppe: Kan nesten ikke vente :D

Men nå skal jeg hoppe i dusjen mens jeg har sjans- her må man utnytte tida mens hun sover... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inatt har Nora nesten ikke sovet. Dvs hun sovna i 23 tida og sov ca til 01.30 og siden da har hun enten villet ha mat eller bare ligget å pludra og kost seg.. Det er verre med mammaen som er dødtrøtt fordi hun heller ikke fikk sove når Nora var våken.. Hvem har vel hjerte til å legge seg å sove når ei skjønn lita tulle ser rett på deg med de nydelige blå øynene sine og babler ivei? Ikke jeg iallfall... Jeg smelter totalt hver gang hun ser sånn på meg.. :P

Idag har hun vært med når jeg var på linsekontroll. Da sov hun søtt, men gjett om det ble vræling da jeg akkurat hadde kjørt ut av parkeringsplassen.. :o Joda hun hylte som bare det og jeg fikk verdens dårligste samvittighet for at jeg ikke kunne stoppe og ta henne opp. Heldigvis tok det bare 5 minutter hjem med bil. Og hun grein hele veien. Stakkar hun trodde vel mamma hadde forlatt henne... Da vi kom inn hjemme fikk hun mat og da ble hun veldig fornøyd. :kgsmil: Så hun var nok sulten ja. Disse varme dagene går det som regel bare 1 1/2 time mellom hver gang hun vil ha mat... Det er jo ikke rart hun er tørst.. For hun svetter endel selv om jeg har lite klær på henne. Stortsett har hun ligget bare i kortarmet body når vi har vært hjemme. Men likevel er det så vanvittig varmt for henne.

Skulle egentlig ønske at det ble litt kjøligere nå for denne varmen gjør henne så sliten og utilpass...

Idag fikk vi forresten fødselsattesten hennes :D Så nå skal jeg i banken imorgen og opprette bankkonto til henne.. Hun må jo ha sin egen konto kan skjønne.. Vi har tenkt å sette barnetrygden rett inn på hennes konto.. Syns det er greit sålenge vi har det ok økonomisk. Men kontoen skal være sperret til hun blir 16 eller 18 år.. Det har vi ikke bestemt helt enda... Men da har hun iallfall litt penger når hun er så gammel....

Åja igår var vi en tur på helsestasjonen og jeg veide henne.. Hun hadde lagt på seg over 600 gr siden vi kom hjem fra sykehuset.. Dvs på litt over 2 uker... Så heldigvis får hun i seg mat nok ser det ut til :D

Men nå vokner vist lille nurket mitt- må gå til henne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Viwi

Så akkurat at du har laga ei dagbok. Det ser ut som dere har fått kjørt dere litt. Trøsten er at det er lys i tunellen. Her har kolikken forsvunnet og vi har ei helt ny jente som er så blid og hun gråter nesten ingenting lenger. Litt på kvelden av og til , men lar seg trøste.

Håper at rådene hjelper litt. De har nå opp og ned dager de små også, men det går fremover. Er ikke like lett når man ikke vet hvorfor dem gråter.

Hvordan går det med deg ? Får du hvilt litt når mannen kommer hjem ? Her triller gubben tur med smurfen slik at jeg kan få meg litt søvn eller jeg legger meg i senga med henne - det er greit alternativ.

Håper at det går fremover og så får vi ta en spasertur snart også. Klem fra oss her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Ja idag var jeg med Nora på den 3. timen hos kiropraktor. Han syns hun var blitt mye mer bevegelig og mente at det nok kom til å gå fint med henne. Jeg trener jo emd henne hver dag, så tydeligvis hjelper det.. Nå er det enda litt stivt i nakken på den ene siden fordi hun kun vil sove med hodet mot høyre.Men jeg stimulere henne masse fra motsatt side og legger henne å sove med hodet mot venstre. Så om 1 mnd så burde det også være bra mente han dersom jeg fortsetter med treninga. Og det skal jeg jo selvsagt. Jeg pleier ta det som endel av leken og hun ser ut til å like det veldig godt :D

Ellers har vi vært på besøk hos ei venninne av meg idag. Hun har ei jente som er 4 mnd eldre enn Nora. Så det blir nok litt kjekt når de kan begynne å leke ilag...

Ellers er jeg begynt å planlegge fotoalbum til vesla vår. Har lyst å lage en som er bare for det første året. Så imårra skal jeg innom kopisenteret og få de til å kopiere over noen glansbilder til fotokartong som skal være i albumen. Jeg tror det blir veldig bra jeg :D

Har f.eks en baby som bader og på den siden skal jeg ha badebilder.... og slik skal jeg lage om alt som skjer i livet til lille Nora....

Men nå er det visst tid for kveldsstell til lillefrøkna så jeg får stoppe her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med album er kjempekoselig !!!!!

Og husk å skrive litt tekster og sånt da....så hun kan se i den når hun er eldre og vite hvor gammel hun var ..og om det var spesielle anledninger ....Jeg har album fra jeg var liten - men det står ikke noe i den ......så det er liksom ikke så lett å vite hva bildene er fra ......og når man en gang ikke lenger har en mor å spørre .....så er det jo litt leit da ....

Så bare et lite tips. :wink:

Så bra forresten at det ser ut som on hun blir bedre !!! Det er jo fint da ! :)

ha en strålende søndag :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nurket er fire uker? Det er veldig kos med små babyer - men så slitsomt med kolikk. Fint at det er bedre nå. Du vil oppleve at ting blir enklere, rene himmelriket - når det gir seg. Og det varer ikke all verden, er bare ille når det står på.

Klems. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff er det ikke det ene så er det det andre. Akkurat nå når kolikken ser ut til å ha roet seg så blir jammen tulla vår forkjølet. Så hun er så tett i nesen og er slapp og i ulage. Stakkar jeg blir så fortvila på hennes vegne. :cry: Så nå er det morsmelk i nesa flere ganger i døgnet slik at det løser litt opp. Det kommer iallfall masse ut når hun nyser.... Håper bare det går fort over...

Hei Limbo- takk for hilsen. Ja måtte jo begynne med ny dagbok. Er jo liksom ikke så gravid lengre :hoho:

Jo jeg har det bra- mannen min er flink å avlaste meg så jeg kan ikke klage. Han er en engel!!!! :hjerter:

Ja vi blir med på trilletur når vesla vår er frisk igjen....

Virgo- ja jeg skriver masse til bildene- det er vel derfor albumen blir så omfattende. Det er jo artig å vite når bildene er tatt.

Avtrykkene vi tok av fot og hand ble skikkelig fine så det har jeg skrevet dato og år og så har jeg laga ramme rundt. Ble skikkelig fint!

Vega-ja 4 uker- tida raser jo bare avgårde. Jeg syns nesten tida går forbi meg så jeg prøver nyte denne tida når hun er så liten. Det er jo masse kos nå når hun ikke er så plaga med kolikken lenger-

Men nå tror jeg at jeg må overta bæringa av Nora litt sånn at mannen min får litt pause :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk inatt har Nora sovet fra klokken 01.30 og helt til klokka 06.30!!!! Utrolig deilig!! Det er 3 natta på rad at hun sover så mye!!!

Men hun er jo helt utsulta når hun da endelig får mat.. Men hun ser ut til å ha det godt iallfall!!

Forkjølelsen er jo en plage men det er bittelitt mindre tett idag...

Vi sto opp veldig tidlig idag (0700)fordi vi skulle på UL med hoftene hennes...

Hun har en kneppelyd av og til. Men alt var helt fint da de sjekka... Nora ble skikkelig rasende da de tok den kalde geleen på hoftene hennes. Det likte hun absolutt ikke!! Men etterpå var hun jo verdens mest fornøyde unge :D

Så etter vi kom hjem sov hun helt fra kl halv 10 og til 1300.... Utrolig så hun sover idag. Men det er gjerne fordi hun er litt slapp.... Og nå sover hun igjen... Vi hadde oss en god leke-og kosestund mellom øktene... Det er jo så deilig når hun er våken og fornøyd :P

Jeg er jo også helt pottetett så jeg har fått sove litt jeg og idag... Må snike meg til litt soving av og til på dagtid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen-nå er det noen dager siden jeg hadde tid til å skrive. Den 20 august var snuppa mi 1 mnd gammel :D Så da tusla vi opp på helsestasjonen og veide henne. Jeg har nemlig tenkt å veie henne hver mnd på dagen om det går.. Vekta stoppa på 4370 gr. SÅ hun er jo blitt stor jenta mi :) Nesten lagt på seg 1 kg siden vi dro hjem fra sykehuset...

Så dro vi hjem og jeg tok noen fine bilder av henne som jeg skal sette i albumen hennes...

Dagene som har gått siden da har vært varierende. Vi har gått endel turer og kost oss masse. Hun er jo begynt å smile og le (uten lyd da) skikkelig til oss og det er så kjekt!!! Så vi leker masse med henne og det liker hun veldig godt..

Fredag var en grusom dag både for henne og for oss... Hun grein ifra kl 10 på formiddagen til 01.30 på natta. Da var jeg nær ved å bli innlagt på psykiatrisk avd :sjokk: Jeg holdt på å klikke-for en hel dag sånn tar jammen på.. Ikke ville hun spise noe særlig heller... Nei jeg ble litt bekymra for henne. Men til slutt sovna hun og dagen etterpå var hun den fine fornøyde jenta vår igjen...Heldigvis... Det er jo dager som er verre enn andre det er sikkert.

Nå til uka har vi et temmelig strngt program. Da har vi avtaler hver eneste dag, men det er jo bare greit å ha noe å gjøre.. Det er godt å komme ut og treffe andre folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Trulselinemor

Her kommer det en natt hilsen til deg.

Håper du har hatt en bra lørdag og at søndagen blir en flott dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Annonse
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...