Gå til innhold

Hva er bulgur og hvordan lage det...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Care bears

Jeg har hørt bulgur er sunnere enn ris og pasta ,vet ikke om det er sant? Noen som har kunnskap om det? Hvordan tilbrede bulgur?Er det samme som couscous ?

mvh :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 5 år senere...
Jeg har hørt bulgur er sunnere enn ris og pasta ,vet ikke om det er sant? Noen som har kunnskap om det? Hvordan tilbrede bulgur?Er det samme som couscous ?

mvh :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulgur er en matvare som for det meste lages av durumhvete som forkokes og tørkes. Bulgur ligner på couscous og er svært vanlig i tyrkisk matlaging.

Hvorvidt det er sunnere enn ris og pasta får andre svare på, men her er næringsinnholdet (fra Matvareguiden)

Matvarenavn Kalorier (Kj) Kalorier (Kcal) Fett(Gram) Protein(Gram) Karbo(Gram)

Bulgurgryn 1393 329 2.3 10.8 62.5

Pasta 1471 347 1.3 11.9 69.8

Ming jasmin ris 1505 354 0.7 7.5 79.5

Oppskrift på Mercimek Köftesi - En vegetarrett fra Tyrkia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bulgur kokes først i omtrent 12 minutter i dobbelt så mye vann som bulgur, og deretter lar man den stå og hvile i 5 minutter før den kan serveres.

Veldig godt å lage salater av den. Da kan man ha oppi for eksempel purre og soltørkede tomater eller andre ting man syns er godt. Og man kan i stedet for vanlig vann koke bulguren i buljong, da får man litt mer smak på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koke tolv minutter og hvile fem minutter? Hm, jeg pleier å la vannet koke opp og så tar jeg det av platen eller setter den på 1 og lar det stå ti minutter. Den har aldri vært underkokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...