Gå til innhold

trenger sårt noen svar

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

jeg blir utrolig glad for alle som gidder svare meg.

Saken er den at jeg er ekstremt redd for kreft.

Dette gjør at jeg kjenner etter kuler over alt. Altså etter forstørrede lymfeknuter.

Jeg har feber og vond hals på 4. dagen nå så jeg har noen hovne lymfekjertler på halsen som legen har kjent på og sier er helt normale. De er ca en cm og det er dermed bare så vidt de er forstørrede.

Men saken er den at jeg går rundt og nikjenner meg selv under armene.

Rett og slett LIVREDD for å finne noen kuler der for der skal man vel ikke normalt få førstørrede lymfekjertler når man bare har forkjølelse og feber. Da skal det vel kun oppstå kuler på halsen ?

Saken er den: Jeg kjenner og kjenner under armen sikkert 4 ganger i timen gjennom hele dagen. Når jeg klemmer hardt med fingrene så kjenner jeg liksom noen harde små erter. Litt mindre enn erter bakerst i armhulen og nedover . altså ikke oppi selve øverst i armhulen men litt bakover fra midrte av armulen, mot ribbena.

Dette høres helt sikkert fullstendig på tryne ut men er det noen som kan kjenne etter på seg selv og kjenne om dere også er sånn under armene ?

Jeg kjenner ganske hardt altså ikke ikke bare i det øverste hudlaget om dere skjønner.

blir utrolig takknemmlig for alle svar jeg får.

Jeg innser at jeg er en hypokonder og trenger hjelp på sikt men jeg tenkte bare lufte tankene litt her så jeg kanskjen kan få sovet litt roligere i natt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har nå kjent etter på meg selv, og jeg kjenner noen "humper" som jeg rett og slett tror er øverste del av ribbena/sammenføyingen med skuldra eller noe :)

Det er sikkert ikke enkelt å gå rundt og være så redd for noe, men kanskje du blir beroliget om du går til legen? Det er jo liten sjans for at det er en så alvorlig ting som kreft. Og er det klumper, kan det være godartede også!

Og hovne klumper (lymfekjertler) på halsen........hoooooooi :goodbye: der har du meg! Aner ikke hvor ofte jeg har det.... :sjenert:

God bedring :klemmer:

Skrevet
Hei!

Jeg har nå kjent etter på meg selv, og jeg kjenner noen "humper" som jeg rett og slett tror er øverste del av ribbena/sammenføyingen med skuldra eller noe :)

Det er sikkert ikke enkelt å gå rundt og være så redd for noe, men kanskje du blir beroliget om du går til legen? Det er jo liten sjans for at det er en så alvorlig ting som kreft. Og er det klumper, kan det være godartede også!

Og hovne klumper (lymfekjertler) på halsen........hoooooooi :goodbye: der har du meg! Aner ikke hvor ofte jeg har det.... :sjenert:

God bedring :klemmer:

Tuuuuuuusen takk for at svar og at du tok deg bryet med å kjenne etter selv!!

Ja, er litt sånn humper / små ujevnheter / kuleaktig jeg kjenner . Mindre enn erter kjennes det ut som . Kjenner det fra øverste del av ribbena og nedover langs siden og litt innover mot armhulen.

For å forklare det enda bedre ( sorry detaljer ).

barberer meg under armene med det kommer jo "stubber" med en gang.

Området jeg kjenner det i er på utsiden av hårveksten . altså ikke på siden inn bor brystet men på venstre siden langs kanten av der jeg har hårvekst og nedover og bittelitt innover mot midten av hårkveskte. Kan jo kanskje stemme litt med at det er ribbbena da ?

Skrevet
Tuuuuuuusen takk for at svar og at du tok deg bryet med å kjenne etter selv!!

Ja, er litt sånn humper / små ujevnheter / kuleaktig jeg kjenner . Mindre enn erter kjennes det ut som . Kjenner det fra øverste del av ribbena og nedover langs siden og litt innover mot armhulen.

For å forklare det enda bedre ( sorry detaljer ).

barberer meg under armene med det kommer jo "stubber" med en gang.

Området jeg kjenner det i er på utsiden av hårveksten . altså ikke på siden inn bor brystet men på venstre siden langs kanten av der jeg har hårvekst og nedover og bittelitt innover mot midten av hårkveskte. Kan jo kanskje stemme litt med at det er ribbbena da ?

Jepp, må være ribbena jeg kjenner iallfall. Er litt humpete og klumpete ;) men det er hardt og sitter fast, og er ikke noe jeg kan "få tak i" om du skjønner :gjeiper:

Men i tilegg så er det vel sener og muskler og slikt du kan kjenne også der. Jeg er ingen ekspert, men vil tro at kjertlene man har i armhulene kan hovne opp likens som kjertlene i halsen også? Uten at det nødvendigivs behøver å være noe farlig?

Jeg tror nok uansett du kan sove trygt i natt til du kommer deg til legen i morgen, samme hva det er - eller mest sannsynlig ikke er :)

Skrevet

Bare for å berolige deg uttligere, slik at du får søvn i natt:

http://www.lommelegen.no/344347/hovne-lymf...er-under-armene

Siterer:

"Ømme kuler som øker og minker i størrelse er vanligvis reaktive lymfeknuter på grunn av en infeksjon i området, og/eller betente svettekjertler. Dette er ganske vanlig i armhulen, og tyder ikke på kreft.

Det tyder ikke på noen dårlig funksjon av lymfeknutene, snarere at de virker akkurat slik de skal.

Hvis slike dukker opp og går tilbake i løpet av kort tid er det neppe nødvendig å oppsøke lege, men blir de veldig ømme og vonde, kommer ofte tilbake eller ikke vil gå ned i størrelse skal du be legen din om råd.

Vennlig hilsen Dr. Roar Pedersen, røntgenlege"

Skrevet
Jepp, må være ribbena jeg kjenner iallfall. Er litt humpete og klumpete ;) men det er hardt og sitter fast, og er ikke noe jeg kan "få tak i" om du skjønner :gjeiper:

Men i tilegg så er det vel sener og muskler og slikt du kan kjenne også der. Jeg er ingen ekspert, men vil tro at kjertlene man har i armhulene kan hovne opp likens som kjertlene i halsen også? Uten at det nødvendigivs behøver å være noe farlig?

Jeg tror nok uansett du kan sove trygt i natt til du kommer deg til legen i morgen, samme hva det er - eller mest sannsynlig ikke er :)

Engel du :klemmer:

Humpete og klumpete og sitter dønn fast ja og ikke noe jeg får tak i .

lest linken også og det var beroligende.

surfet mye på nettet på egenhånd i kveld og kan bli gal av mindre .

:klemmer: til deg :)

Skrevet

De "prikkene" eller kulene som du kjenner i armkulene er helt normale. Det er simpeltent slike prikker som en kan få på resten av kroppen og de har ingenting med kreft å gjøre. Alle har slike prikker under armene og det er ikke mulig å få kreft i disse.

Du bør ikke gå rundt å være redd for å få kreft, det vil dempe livskvaliteten din. Sannheten i dagens samfunn er at alle kan få kreft, alle. Du kan være verdens friskeste person med det beste immunforsvaret og du kan fortsatt få kreft. Eller du kan ha et skikkelig dårlig immunforsvar og utsette deg selv for farer hele tiden og ikke få kreft. Kreft er slik at det selvfølgelig rammer flere av de som utsetter seg for de faktorene som f.eks røyking, men det betyr ikke at ikke alle kan få det. Heldigvis er vi kommet så langt innenfor medisinen i dag, at vi kan behandle kreft. De aller fleste kreft-typer kan behandles og mange blir helt friske av kreft. Det er verre for de som ikke blir friske, men det er et flertall av de som overlevere og blir friske etter kreft.

Derfor er det ingen grunn å bekymre seg for kreft. Får du det en gang, vil symptomene på det være mye større enn noen annen sykdom så du vil lett merke at du har det. De som har kreft opplever ofte å kaste opp en del, miste matlysten helt og gå ned i vekt, være syk hele tiden, føle seg svimmel og litt "død" i kroppen og mange andre symptomer som alle er mye sterkere enn noen annen sykdom.

Så bekymre deg ikke :)

Skrevet
De "prikkene" eller kulene som du kjenner i armkulene er helt normale. Det er simpeltent slike prikker som en kan få på resten av kroppen og de har ingenting med kreft å gjøre. Alle har slike prikker under armene og det er ikke mulig å få kreft i disse.

Du bør ikke gå rundt å være redd for å få kreft, det vil dempe livskvaliteten din. Sannheten i dagens samfunn er at alle kan få kreft, alle. Du kan være verdens friskeste person med det beste immunforsvaret og du kan fortsatt få kreft. Eller du kan ha et skikkelig dårlig immunforsvar og utsette deg selv for farer hele tiden og ikke få kreft. Kreft er slik at det selvfølgelig rammer flere av de som utsetter seg for de faktorene som f.eks røyking, men det betyr ikke at ikke alle kan få det. Heldigvis er vi kommet så langt innenfor medisinen i dag, at vi kan behandle kreft. De aller fleste kreft-typer kan behandles og mange blir helt friske av kreft. Det er verre for de som ikke blir friske, men det er et flertall av de som overlevere og blir friske etter kreft.

Derfor er det ingen grunn å bekymre seg for kreft. Får du det en gang, vil symptomene på det være mye større enn noen annen sykdom så du vil lett merke at du har det. De som har kreft opplever ofte å kaste opp en del, miste matlysten helt og gå ned i vekt, være syk hele tiden, føle seg svimmel og litt "død" i kroppen og mange andre symptomer som alle er mye sterkere enn noen annen sykdom.

Så bekymre deg ikke :)

tusen takk for at dere gidder svare :klemmer:

Men ikke helt sikker på hva du mener med "prikker" .

er ikke hårsekkene på overflaten av huden jeg mener.

er så enig med deg i det du skriver om at mange blir helbredet av kreft men har bare blitt så forferdelig redd for det og livskvaliteten min er lik null for tiden.

Tenkte lese boken skrevet av en lege som er spesialist på hypokondere. wilhelmsen eller noe heter han.

Skrevet

Kognitiv terapi funker bra mot hypokondri. Det er en lege i Bergen som vistnok er sinnsykt flink. Mindfulness basert kognitiv terapi og aceptance and commitment therapy (disse to er omtrent det samme) er anntageligvis enda bedre.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_google_*
Skrevet

Hei! Er så godt å se at det er andre som er like "gal" som meg, hehe!

Jeg er også av den typen som kjenner etter overalt etter kuler, spesielt etter bestefaren min døde av kreft, så er det en sykdom jeg har blitt mer og mer opptatt og "gaal" av!

Men som din lege sier til deg, får jeg høre det samme.. Var sikker på jeg hadde fått brystkreft, men det jeg trodde var kuler, var en form for kjertler..

Jeg er bare 21 år, men når man begynner å lete, finner man tilfeller der det går an det og..

Noe jeg er overdrevent flink til er å google meg fram til mine egne "sykdommer". Har jeg et av symptomene, har jeg plutselig alle sammen når jeg tenker etter..

Men noe jeg liker andre sier til meg når jeg forteller om meg og mitt, er at det er bedre å være på den trygge siden! og det sier jeg til deg også, om du tviler er det helt klart best å sjekke det opp, uansett om det skulle vise seg og ikke være noe.. Det er din helse og jeg kjenner til selv at det kan påvirke hverdagen til de grader om du blir gående rundt å tenke etter på alt som kan feile en.

Vi "hypokondere" får bare holde sammen"! hehe, det er som regel ingenting alvorlig, men det skader jo ikke sjekke det opp =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...