Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
I mine øyne er du i eldste laget ja. Større fare for fosterskade, større fare for at du er gammel og sliten når barnebarna kommer osv.

Men klart, du kan være unntaket som bekrefter regelen.

De fleste 60-70-åringer idag er vel i grei form, og ikke så gamle og slitne? Større fare for fosterskade betyr likevel ikke at det er stor fare for det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jo, du er for gammel! Det er ikke morsomt med gamle foreldre når man kommer på ungdomskolen. Det er flaut når andre spør meg om det er besteforeldrene mine som er med meg

Tro meg, du kommer over det når du bare er ferdig med puberteten...;) Fikk selv det spørsmålet en gang, og det var kanskje litt flaut der og da, men nå som jeg begynner å bli voksen ler jeg bare av det.

De fleste kommer ikke unna den delen av livet der man skjemmes over alt, uansett hvor perfekte foreldrene er.

Så gi det noen år du, gjest, så skal du nok se at alt blir fint igjen og at du ikke kommer til å skjemmes over foreldrene dine;)

Det eneste negative jeg ser ved at foreldrene mine er litt eldre er at de kommer til å dø mens jeg er relativt "ung", kanskje t.o.m. før jeg selv får barn? Akkurat det er en litt ekkel tanke, søsknene mine går vel også bort en god stund før meg (og typen, som også er eldre enn meg :ler: ), så plutselig blir jeg kanskje sittende der alene, uten min nærmeste familie? Tanken er trist, men absolutt ikke avgjørende for hva man skal velge. Jeg har en flott familie og ville aldri byttet den ut i noen som var yngre.

Jeg for min del tror at foreldrene mine var "bedre" foreldre for meg enn for mine søsken, da de hadde roet ned karrieremaset litt og hadde opplevd det meste før. De stresset ikke like fort og ga meg friere tøyler. Men for all del, man kan jo være like avslappet som 20-åring eller et nervevrak av en karrierejeger som 40-åring, så der er det mer person enn alder som betyr noe...

Skrevet
I mine øyne er du i eldste laget ja. Større fare for fosterskade, større fare for at du er gammel og sliten når barnebarna kommer osv.

Men klart, du kan være unntaket som bekrefter regelen.

Gammel når barnebarna kommer? Skal man virkelig ta hensyn til DET når man velger å få egne barn? "Hmm, mon tro om jeg kan ta vare på barnabarna mine?"??? Det er jo ikke sikkert at barna får egne barn en gang. Blir jo bare helt sprøtt å prøve å se så langt fram i tid. Ingen barn tar skade av å ha en gammel bestemor.

Dessuten tror jeg at et barn heller vil holde en ung lenger - det liker hvertfall faren min å påstå... :ler:

I dag er det jo også ganske vanlig å få barn i den alderen, så det er nå ærlig talt ikke så gammelt i det hele tatt. Nærmer man seg 50 er det en annen sak...

Skrevet
I mine øyne er du i eldste laget ja. Større fare for fosterskade,

Faren for fosterskade er mikroskopisk i forhold til faren for ikke å få noe barn overhodet.

For en 38-åring er risikoen for en skade som kan oppdages ved fostervannsprøve ca. 0,8%. Snudd på hodet: 99,2% sjanse for at det går bra.

Sjansen for å bli gravid derimot, den er under 50 % i løpet av ett år.

Skrevet

Så lenge du KAN få barn er du jo ikke for gammel, syns jeg da...

Selvfølgelig kan det være litt kjedelig å være den/de eldste foreldrene osv etter hvert, men hva gjør vel det???

Nå vet jeg veeeldig lite om akkurat din situasjon og har litt vanskelig for å sette meg inni den siden jeg selv er 19 år og har en sønn på 4 mnd. Sitter liksom litt i andre enden... Til gjengjeld så er moren min 38 år og bestemor og det kan vel kanskje være litt flaut på en måte det også, jeg vet ikke..

Uansett, som sagt, så lenge det går og du føler deg klar for det, så sett igang;D Og lykke til..

Skrevet

Stol på evolusjonen. Kroppen er i stand til å få barn, så du er ikke for gammel. Mener jeg :)

Dessuten kjenner jeg en dame som fikk sin første da hun var 38. De er fantastiske foreldre :)

Skrevet
For gammel som i "bør 38-åringer få barn"? Nei.

For gammel som i "kan 38-åringer få barn"? Kanskje. Det er svært mange 38-åringer som ikke kan få barn mer. Sjansen for å bli gravid i løpet av ett år med prøving er faktisk under 50 %.

Dette gjelder "prøving på første forsøk", ikke andre og tredje...

TS, klart du kan få barn! Du er ennå ung og frisk!

Gjest Gjest_Hedda_*
Skrevet

Det er helt opp til deg - jeg hadde ikke bedt om andres mening i en sånn sak.

Når det er sagt så hadde det vært utenkelig for å få barn i så voksen alder - men det er mitt syn, og det har nok kanskje litt å gjøre med at jeg fikk barn tidlig og har nå voksne barn mens jeg selv i tidlig i 40-årene.

Skrevet

Heisann..

Jeg har to kull med barn...

Fikk mitt første da jeg var 24 år og mitt andre når jeg var 38 år og venter mitt 3 nå og da har jeg rundet 41

Har erfaring med å være ung mor og eldre mor og syns at jeg har mye med roen og er mere trygg på meg selv nå enn da jeg var i 20 årene.Koser meg utrolig med min lille gutt og min voksende mage. Kunne ikke hatt det bedre.

Så lenge helsa er grei og ønsket er stort så er det bare å sette i gang...Anbefales på det strekeste å bli mor i moden alder!!!

Lykke til

Hilsen mor til tenåring og til en 15 mnd pluss en baby i magen :)

Gjest Gjest_Irene_*
Skrevet

Jeg gjorde akkurat en fintelling og har nå funnet ut av 6 kvinner i min bekjentskapskrets har fått barn etter å ha fylt 38. Alle barna er alldeles velskapte - og alle mødrene er helt supre mødre!

Jeg er enda eldre enn deg - og har ikke fått barn. Og jeg er ikke så opptatt av det heller. Men min gynekolog sa til meg i fjor at det er bare å "kjøre på" :-) - hvis jeg ønsker det.

Husk på at helsetilstanden generelt blir bare bedre og bedre; vi "holder oss" mye bedre enn for bare noen tiår siden.

Jeg bor også like ved en stor barnehage ved Majorstua i Oslo, og jeg kan love deg at mange som leverer barna sine der er meget godt voksne!

Skrevet
Jo, du er for gammel! Det er ikke morsomt med gamle foreldre når man kommer på ungdomskolen. Det er flaut når andre spør meg om det er besteforeldrene mine som er med meg

Da min datter var 16 år var hun innlagt på sykehuset, da legen kom lurte hun på om hun ikke hadde med seg moren eller faren sin. Min datter pekte på meg og sa at jeg var moren hennes, legen ble litt rar for hun trodde jeg var søstera. Skal love at min 16 åring rødmet til langt under hårrøttene, mens jeg smilte bredt :ler:

Så det spiller nok ingen rolle om foreldrene er unge eller gamle, tenåringer er flaue uansett......

Gjest Gjest_Petronella_*
Skrevet

Da min eldste sønn gikk på ungdomsskolen sa noen kompiser at de misunte ham som hadde så unge foreldre ..

Vi fikk barn tidlig, og jeg er glad for det - men alle må selvsagt gjøre som de selv føler for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...