Gå til innhold

Boules


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Det fulgte ikke med regler altså?

Vel, generelt sett så består det vel (gitt at dette er det spillet jeg tenker åp) i at man kaster den lille ballen avsted, og så skal spillerene (som har et likt antall av de store kulene) kaste og komme nærmest mulig den lille. Den som kommer nærmest vinner.

Mer detaljerte regler finnes sikkert. Ja, et kjatp søk ga meg denne siden.

Jeg siterer:

Slik gjør du:

1. En starter med å kaste grisen i passelig lengde fra der du står.  

2. Så starter et lag med å kaste en kule. Det er om å gjøre å komme så nærme grisen som mulig.

3. Så kaster det andre laget en kule. Det er riktigere å kalle de for kuler enn baller siden de er tunge og uten sprett. I metall. Selv om kulene kan se veldig like ut, er det forskjellige striper på dem.  

4. Om kulen til det andre laget kommer nærmere enn din, er det ditt lag sin tur igjen. Helt til ditt lag kommer nærmest grisen igjen. Det er lov å treffe de andre kulene.  

5. Hver gang ditt lag er nærmest grisen, er det det andre laget sin tur.  

6. Når alle kulene er kastet, er spillet over. Da gjenstår oppmålingen, for å se hvem som har fått flest poeng.

7. Slik regner du poengene. Man måler en og en ball mot hverandre. Og får ett poeng for hver ball som er nærmest. Vanligvis spiller man til femten. Dette er et avgjørende øyeblikk og kan være grunnlag for mange gestikulerende diskusjoner. Ikke sjelden må man trå til med målebånd.

Utfra det siste punktet tolker jeg det slik: dersom ditt lags/din FØRSTEball kommer nærmere målet enn det andre lagets FØRSTE ball får du ett poeng. tilsvarende måling for ANDRE ball, etc...

Kos deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...