Gå til innhold

Kronisk utmattelses syndrom (ME)

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_janne_*
Skrevet

Jeg er 20 år og sliter med ME. Har hatt det i 6 år nå og er rimelig lei av det nå. Er sliten 24/7, og har ett tonn med plager.

Bl.a :

Hodepine

Muskelsmerter

Kraftige Rygg og nakkesmerter

Hukommelses og konsentrasjonsproblemer

Svette

Et spesielt drag i ansiktet (ser ut som jeg ikk har sove på 5 døgn)

Sover hver dag etter jobb. Jobber bare 4 timer dagen. Og innsatsen på jobb er ræva. Noen som er dumt når jeg er lærling...

Noen som anbefaler noen behandlingsformer? Jeg har kun fått tilbud om antidep. og psykolog.

Og psykolog går jeg til for å få hjelp til å "godta" sykdommen.

Men jeg klarer ikke lenger se framover. Det er lenge nok å være syk fra man er 13 år... Ungdomstiden har jeg ikke hatt. Og en del av venninnegjengen har jeg ikke blitt siden jeg bare ligger i senga.

Er ubesrkrivelig tungt... Og jeg har ikke mer motivasjon for å bli frisk.. Føler meg stygg mot andre når jeg bare ligger i senga og ikke får gjort en dritt for verken familie eller venner.

Orker ikke enda 1 år i senga :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har du prøvd antidepressiva?

Hva er det slags svar?

Skrevet

Det virker jo som om svært mange får utrolig rask effekt av lightning process i London så det er det første jeg vile prøvd. Virker det ikke ville jeg brukt qigong, yoga og meditasjon. NAV var så fornøyd med prøveprosjektet sitt med qigong for å få arbeidsuføre tilbake i jobb at de har begynt å utdanne lærer i qigong selv for å kunne holde flere kurs. Du kan lese om det på nettet.

Skrevet

Det som er posetivt for din del er att du er ung, altså lettere å bli frisk.

Jeg er 31 år og hadde ME i 6 år, til tider så ille att jeg bare klarte å ligge i en seng, bare å komme seg 3 meter for å gå på do var ett stort slit.

Nå har jeg vært frisk i ca 6 mnd, og jeg roper vel ikke ut att jeg er frisk ennå, men føler meg ihvertfall utrolig mye bedre.

Det jeg gjorde for å bli frisk er vel ganske mye, første var og ta ett uniqe mind kurs, er vel det som har hjulpet mest tror jeg. Så ett sundt kosthold, kuttet ut alt av sukker og fint mel. Sefølgelig blir det litt utskeielser iblandt, men prøver å være flinkest mulig. Så starta jeg med yoga.

Nå trener jeg ett sted mellom 30-40 timer i måneden, jeg tar opp noen fag på skolen, og jeg er ellers mer aktiv enn før med venner. Jeg har også blitt alene med mine to barn, så krever en del de og. Dette går veldig bra. Sefølgelig blir jeg sliten iblandt, men nå på en annen måte.

Ønsker deg masse lykke til videre, håper du finner det som gjør deg frisk, det kan nok variere fra person til person.

Skrevet
Har du prøvd antidepressiva?

Det finnes mange som deg, som tror at det er psykiske lidelser ME kommer av. Eller at man ikke har ME i det hele tatt.

Men takk for gode svar dere andre. Tenkte å prøve lightning process, men har hørt om folk som har blitt verre. men jeg mener det er verdt å prøve alt som er :)

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg har ME. Har hatt det nå siden februar..

Jeg har hatt stort hell ved å bruke en behandlingsform som heter kinesiologi. Den har hjulpet meg masse. Jeg var helt fin i en måned. Nå pga misttrivsel har sykdommen sneket seg tilbake.. Så vi må flytte.. bor midt i byen masse stress og konstant frykt for at noe skal skje.. (her går brannalarmen i et kjør.. osv osv)

Jeg har symptomer som

*ledd og muskelsmerter

*hjernetåke

*konsentrasjonsvansker

*Konstant sliten og trøtt

*Vanskeligheter for å huske ting, særlig ord å utrykk kan stå å se på en gaffel, men ikke huske hva navnet er

*Svimmelhet

*Kvalme.

*Klarer ikke å regulere tempraturen, svetter og fryser om hverandre

*feber på kveldstid.

Anbefaler også å ta kontakt med ME-klinikken i Oslo. det er en privat praksis, en konsultasjon koster 2000 kr. Men skal være verdt det for å bli frisk.

ME er ikke en psykisk sykdom ;)

Endret av Agnethe
Skrevet

Min farmakologilærer mener at folk tidvis blir feildiagnostisert med ME når de egentlig har en kronisk depresjon, som i hovedsak gir fysiske symptomer. Det var derfor jeg spurte. Det er ikke nødvendig å angripe spørsmålet, det var et Spørsmål bare. Det betyr IKKE at jeg mener at ME er en psykisk lidelse eller at jeg ikke tror du har ME!!!

Skrevet

Jeg har også ME, har hatt det i over 20 år nå.

Om det finnes noen behandling for ME, kommer egentlig an på en eneste ting. Har du penger? Mye penger?

Har du det, anbefaler jeg deg å ta kontakt med Professor i indremedisin, Dr. Kenny De Meirleir, enten på klinikken hans i Brüssel eller via Lillestrøm helseklinikk hvor han er en gang i måneden. Der får du all ny forskning og behandling i en pakke. Men ikke gratis.

Har du ikke penger å avse, er du egentlig rett og slett overlatt til det offentlige norske helsevesenet, og der er det ingen hjelp å få. Sånn er det, dessverre.

Selv fikk jeg plutselig en del penger mellom hendene, og valgte å bruke de. Skal love deg at jeg ikke angrer på det i dag.

(Og hva i all verden er det med en farmasøyt som tror h*n kan mere om sykdom og hele grupper av pasienter enn spesialistene som diagnostiserer dem, og som derfor i full åpenhet tør å stille en annen diagnose? Har h*n fått tilbud om mye fint stæsj fra psykofarmaprodusentene igjen, hvis h*n klarer å øke salget av antidepressiva?)

Gjest No wonder woman
Skrevet
Tenkte å prøve lightning process, men har hørt om folk som har blitt verre. men jeg mener det er verdt å prøve alt som er :)

Men dette er jo egentlig en kognitiv terapiform. Hvorfor da den behandlingen hvis man ikke erkjenner at ME er psykisk relatert?

Skrevet

Dette er ganske eksprimentiellt men nevner det likevel jeg, det har nemlig hjulpet meg masse! Jeg har hatt ME i snart 6 år og var virkelig dårlig. Etter 4 timer med aktivitet var jeg helt kjørt og hadde store problemer med VGS. Er 22 år forresten.

Nå studerer jeg deltid, trener noen timer i uka og er sosial med vennene mine, har selvfølgelig dårlige dager også men de er stadig færre! Medisinen jeg går på heter LDN og nevrologer bruker den som altenativ medisin for de med MS og noen andre slike sykdommer. Den er ganske billig, 400 kr boksen og den har du kanskje i en til to måneder. Tar 1 tablett hver kveld til et fast tidspunkt.

Sjekk LDN.no hvis du er interessert. Jeg brukte et år på å bestemme meg for å prøve, etter å ha prøvd LP og en del andre ting.

Vet hvor hardt det er å være ung og syk, går glipp av så utrolig masse. Lykke til med å bli frisk!! :klemmer:

Skrevet
Men dette er jo egentlig en kognitiv terapiform. Hvorfor da den behandlingen hvis man ikke erkjenner at ME er psykisk relatert?

Det er egentlig mere en måte å påvirke kroppslige funksjoner via sinnet på en å fikse en mental sykdom slik som angst og depresjon. Mange av øvelsene er nettopp designet for å reaktivere deler av hjernen som i sin tur korresponderer med deler av kroppen som er blitt nesten deaktivert av sykdommen. Det innebærer også at man benytter seg av hjernens evne til å igangsette kroppens egne helbredleseresurser på omtrent samme måte som ved placebo effekten. Placeboeffekten kan i følge flere tiår med forskning være så stor som 30-40% av helbredelsen av selv tunge fysiske sykdommer som hjerteproblemer og kreft. Ved psykologiske verktøy som visualiseringer og affirmasjoner kan man selv igangsette en tilsvarende og ofte mye sterkere selvhelbredende effekt ved noe som lighting process. Det betyr jo ikke at sykdommer som påvirkes av placeboeffekten egentlig var psykologiske. Kreft er for eksempel definitivt ikke en psykologisk sykdom men alikevel påvirkbar ifølge stort sett alt som er gjort av studier på kreft. Men, i lighting process så kommer en slik generell selvhelbredleseeffekt i tillegg til et mere spesifikt arbeid med å reaktivere deler av hjernen som har "slått seg av".

Skrevet
Nå studerer jeg deltid, trener noen timer i uka og er sosial med vennene mine, har selvfølgelig dårlige dager også men de er stadig færre! Medisinen jeg går på heter LDN og nevrologer bruker den som altenativ medisin for de med MS og noen andre slike sykdommer. Den er ganske billig, 400 kr boksen og den har du kanskje i en til to måneder. Tar 1 tablett hver kveld til et fast tidspunkt.

Hvor lenge brukte du LDN før du merket bedring, og hvilke av symptomene får du best bedring av ved denne medisinen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...