Gå til innhold

Pescetarianere der ute?


Gjest "Nybegynneren"

Anbefalte innlegg

Gjest "Nybegynneren"

Hei!

Jeg bestemte meg nylig for å bli pescetarianer, da jeg begynte å få mer og mer avsmak for kjøtt.

Noen andre pescetarianere der ute? hvorfor ble dere det og ikke vegetarianer?

Og en ting til, hva bruker dere å spise til frokost?? Jeg har litt problemer med å finne nye typer pålegg. Nå går det i smøreost, avokado, nøttepålegg og syltetøy..

Håper noen gidder å svare! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg er pescetarianer :)

Jeg sluttet å spise kjøtt fordi jeg alltid ble dårlig når jeg spiste det, fordi jeg synes det er ekkelt, og en privat grunn. Jeg har ikke nødvendigvis planer om å være det hele livet, men jeg trives med det, og har vært det i tre år foreløpig.

Jeg er ikke noe særlig frokostmenneske, men stort sett på sommerhalvåret spiser jeg frokostblanding (med juice, fordi jeg får vondt i magen av melk), jeg er veldig glad i crusli 4 nøtter nå for tiden. På vinterhalvåret lager jeg havregrøt, kutter opp et eple som koker opp sammen med grøten, og har på hakkede nøtter og flytende honning.

Som pålegg bruker jeg:

- Avocado

- Hummus

- Tomat

- Egg

- Tunfisk/ Tunfisksalat

- Laksepålegg (sånne små bokser fra samme merke som makrell i tomat, de er dyre da...)

- Peppermakrell

- Ost

- Cottage cheese

- Stekt aubergine

- Peanøttsmør (den økologiske, fra Green Choice :sikle: )

- Banan

Jeg varierer masse med sennep, pesto, majones og forskjellig garnityr som tomat, paprika, agurk, fetaost, parmasan, oregano, ruccola, spinat, salat, soltørkede tomater, oliven etc etc etc

Det var det jeg kom på i farta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en pescetarianer, selv om jeg ikke pleier å omtale meg selv på den måten. Var vegetarianer i mange år, før jeg bestemte meg for å begynne å spise fisk og skalldyr. Én grunn var at jeg i en ny og mer hektisk livssituasjon var usikker på om jeg ville ha tid til å få i meg alt jeg trengte, og at det derfor var tryggere å spise fisk. En annen grunn var at det plutselig ble veldig mye enklere å være gjest og å spise ute.

Nå er jeg fornøyd med det valget, og det er nok tvilsomt om jeg kommer til å dra det videre og spise kjøtt. Det eneste måtte evt. vært økologisk kylling, men det har jeg ikke bestemt meg for ennå.

Til frokost spiser jeg vanligvis en skål med surmelk og havregryn. Ikke verdens mest spennende, men siden jeg stort sett alltid får for lite søvn, prioriterer jeg å sove lenger framfor å lage noe mer spennende.

Men jeg kan også finne på å spise havregrøt, rudbrød med avokado og tomat, egg og røkelaks, makrell i tomat og agurk, peppermakrell, tunfisksalat, eplemos med kanel, pesto og tomat, ost (f.eks. blåskimmelost og pære, sveitserost, brie), for å nevne noe. Bruker gjerne friske krydderurter på toppen, som basilikum, oregano, timian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vegetarianer, ikke pescetarianer - men tar sjansen på å svare på påleggssspørsmålet likevel :)

Jeg spiser litt begrenset med brød, i grunnen - men pålegget blir som regel noe av dette:

Hummus!!! Spiser masse, masse hummus - gjerne med cherrytomater til, og eventuelt friske urter

Paprikahummus

Peanøttsmør (økologisk, uten tilsatte oljer og sukker)

Avokado / tomat

Eple

Banan

Fins også bønneposteier og Tartex (i diverse smaker) å få kjøpt i helsekostbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man skal være litt forsiktig med i forhold til tartex'en er at den inneholder hovedsakelig gjær, noe som egentlig ikke er så bra for kroppen i store mengder.

Men det minner meg om at jeg har laget linsepaté noen ganger, det er veldig godt. Det blir litt en erstatning for leverpostei.

Det er også veldig godt å "lage" ost ved å moste fetaost sammen med grillede paprika (hvor du har dratt av skallet), eller ymse kryddere/oljer du liker. "Ferskost" heter det i min ordbok. De har det ofte på Godt Brød, men man får ikke kjøpr det i butikken, såvidt jeg vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at spisskummen, eller grounded cumin på engelsk, er helt avgjørende i hummus. For meg da. Ellers synes jeg oppskriften til Frosk ser god ut, og ligner min egen. Skal teste ut med grillet paprika i, det hørtes godt ut.

Men altså, spisskummen! Yummi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at spisskummen, eller grounded cumin på engelsk, er helt avgjørende i hummus. For meg da. Ellers synes jeg oppskriften til Frosk ser god ut, og ligner min egen. Skal teste ut med grillet paprika i, det hørtes godt ut.

Men altså, spisskummen! Yummi! :)

Spisskummen må til, helt enig! Bruker det i vanlig hummus, men ikke paprikahummus - i paprikahummusen syns jeg spisskummen av en eller annen grunn smaker mystisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisskummen må til, helt enig! Bruker det i vanlig hummus, men ikke paprikahummus - i paprikahummusen syns jeg spisskummen av en eller annen grunn smaker mystisk. :)

Sant? Hmm.. kanskje jeg skal droppe den når jeg prøver meg med paprika da.. Men det blir ikke tamt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant? Hmm.. kanskje jeg skal droppe den når jeg prøver meg med paprika da.. Men det blir ikke tamt da?

Syns ikke det, jeg har i paprikakrydder og cayennepepper. Men blir jo en helt annen smak enn vanlig hummus, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ikke det, jeg har i paprikakrydder og cayennepepper. Men blir jo en helt annen smak enn vanlig hummus, da.

HERREGUD, så godt!! :sikle: MYE bedre enn vanlig hummus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...