Gå til innhold

Hvordan ordfører vil du ha?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan ordfører vil du ha i din kommune?

Hold politikken utenfor, spørsmålet er rettet mot type menneske.

Vi har snakket litt om det her hjemme, men er rett og slett ikke helt sikker. Sambo heller mot et menneske mellom 40-50 fordi man da kan få kontinuitet ved at vedkommende aldersmessig kan sitte i flere perioder. Jeg heller mer mot rundt 60 for å få et menneske med mer "pondus".

Men det er jo mer enn alder som er viktig.

Hvis du kunne modellert en ordfører etter eget ønske - hvordan hadde da vedkommende vært (det er en selvfølge at dere deler poltisk oppfatning....så den delen kan vi droppe)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Jeg vil ha en person som har god greie på økonomi, helst en som er utdannet økonom av ett eller annet slag, eller har erfaring med finans/økonomi fra arbeidslivet.

Det er veldig mange kommunepolitikere rundt om kring som egentlig ikke har kvalifikasjonene til å hanskes med store penger. Terrasaken er jo et glimrende eksempel, men det finnes mange flere kommuner som sliter med en alt for høy gjeldsgrad og andre økonomiske kriser på grunn av dårlig styre.

Kjønn syns jeg ikke er så viktig, men vil helst ha en voksen person, i alle fall over 35 ca. Og så må personen være fra kommunen eller ha bodd her lenge. Og så vil jeg at personen skal ha vært i arbeidslivet, altså ikke en person som bare har vært husmor/student/politiker/trygdet tidligere.

Håper svaret mitt ble riktig i forhold til hva du lurte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk strykebrett. :)

Noterer foreløpig følgende:

Akademiker med bred yrkesbakgrunn innen økonomi/finans.

Godt forankret i kommunen.

Over 35 år.

***

Men hvis vi skal være ærlig...spiller ikke da utseende og stemme inn også? Det har selvfølgelig ikke noe med kvalifikasjonene å gjøre, men tar vi ikke det med i vår bedømming av maktpersoner i samfunnet vårt?

Jeg tror f.eks at ei kvinne med "barbiestemme" kan måtte slite litt med å bli tatt like alvorlig som en jevngammel mann med en behagelig tenorstemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en ordfører som er mentalt oppegående og som ikke nødvendigvis blir mer medgjørlig i saker der folk kommer og griner på kontoret hans/hennes (og gir disse medhold i deres fanesaker på bekostning av andre, like "verdige" formål).

Ordføreren må ha betydelige diplomatiske egenskaper og en personlighet som er godt likt på tvers av politiske preferanser.

Aldersmessig kan ordføreren for min del være fra 30 til 70 uten at det har noe å si for kvaliteten på det arbeidet ordføreren gjør. Skulle jeg snevret inn dette spranget noe, ville jeg sagt at 40-50-årsalderen er passelig.

Yrkesmessig hadde jeg ønsket at ordføreren hadde erfaring både fra privat og offentlig sektor, fordi en del av politikernes saker handler om å balansere offentlige interesser mot private næringslivsinteresser. (For eksempel rovdyr/landbruk, næringsutbygging/bevaring av friarealer.)

Ordførerens utdanning er helt irrelevant, da alle kommuner har en rådmann og en kommuneadministrasjon til å gjøre faglige vurderinger. Politisk gangsyn og "oppegåendehet" er mye viktigere. Terrasaken er nettopp et eksempel på at faglig kompetanse, særlig i mindre kommuneadministrasjoner, er en mangelvare. Husk at slike finanssaker aldri er saker som foreslås i et kommunestyremøte; det ligger saksutredninger bak slike vedtak. I Terra-saken hadde kommuneadministrasjonen svelget bankselgernes argumenter rått, og bare klippet og limt dette inn i saksframleggene sine.

Utseendets betydning i lokalpolitikken er nok ikke så viktig som i nasjonal politikk, der politikerne er mye mer på tv enn lokalt. (Jf. Erna-debatten de siste dagene.) De ordførerne jeg kjenner til fra lokalmediene i eget hjemfylke kan ikke mistenkes for å ha fått så mye gratis pga utseendet sitt :) Men du har rett i at ingen av dem har barbiestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ordfører vil du ha i din kommune?

Hold politikken utenfor, spørsmålet er rettet mot type menneske.

Vi har snakket litt om det her hjemme, men er rett og slett ikke helt sikker. Sambo heller mot et menneske mellom 40-50 fordi man da kan få kontinuitet ved at vedkommende aldersmessig kan sitte i flere perioder. Jeg heller mer mot rundt 60 for å få et menneske med mer "pondus".

Men det er jo mer enn alder som er viktig.

Hvis du kunne modellert en ordfører etter eget ønske - hvordan hadde da vedkommende vært (det er en selvfølge at dere deler poltisk oppfatning....så den delen kan vi droppe)?

Kunne tenke meg en ordfører som vet at det heter "Hva slags ordfører vil du ha..".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenke meg en ordfører som vet at det heter "Hva slags ordfører vil du ha..".

Det slipper du, for jeg er uansett ikke kandidat.

Var den eneste hensikten med å gå inn i en tråd hvor topic var et spesifikt spørsmål kun å korrigere skrivefeil? Jøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ha en ordfører som er mentalt oppegående og som ikke nødvendigvis blir mer medgjørlig i saker der folk kommer og griner på kontoret hans/hennes (og gir disse medhold i deres fanesaker på bekostning av andre, like "verdige" formål).

Ordføreren må ha betydelige diplomatiske egenskaper og en personlighet som er godt likt på tvers av politiske preferanser.

Aldersmessig kan ordføreren for min del være fra 30 til 70 uten at det har noe å si for kvaliteten på det arbeidet ordføreren gjør. Skulle jeg snevret inn dette spranget noe, ville jeg sagt at 40-50-årsalderen er passelig.

Yrkesmessig hadde jeg ønsket at ordføreren hadde erfaring både fra privat og offentlig sektor, fordi en del av politikernes saker handler om å balansere offentlige interesser mot private næringslivsinteresser. (For eksempel rovdyr/landbruk, næringsutbygging/bevaring av friarealer.)

Ordførerens utdanning er helt irrelevant, da alle kommuner har en rådmann og en kommuneadministrasjon til å gjøre faglige vurderinger. Politisk gangsyn og "oppegåendehet" er mye viktigere. Terrasaken er nettopp et eksempel på at faglig kompetanse, særlig i mindre kommuneadministrasjoner, er en mangelvare. Husk at slike finanssaker aldri er saker som foreslås i et kommunestyremøte; det ligger saksutredninger bak slike vedtak. I Terra-saken hadde kommuneadministrasjonen svelget bankselgernes argumenter rått, og bare klippet og limt dette inn i saksframleggene sine.

Utseendets betydning i lokalpolitikken er nok ikke så viktig som i nasjonal politikk, der politikerne er mye mer på tv enn lokalt. (Jf. Erna-debatten de siste dagene.) De ordførerne jeg kjenner til fra lokalmediene i eget hjemfylke kan ikke mistenkes for å ha fått så mye gratis pga utseendet sitt :) Men du har rett i at ingen av dem har barbiestemme.

Takk Spinell. :)

Da blir det vel riktig at jeg føyer følgende til lista:

Integritet.

God sosial kompetanse.

Politisk kompetanse.

"Ryggrad".

Evne til å se helhet.

God almennkunnskap.

Yrkesbakgrunn med kjennskap både til det offentlige og det private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bilbo Sekker
Hvordan ordfører vil du ha i din kommune?

Hold politikken utenfor, spørsmålet er rettet mot type menneske.

Vi har snakket litt om det her hjemme, men er rett og slett ikke helt sikker. Sambo heller mot et menneske mellom 40-50 fordi man da kan få kontinuitet ved at vedkommende aldersmessig kan sitte i flere perioder. Jeg heller mer mot rundt 60 for å få et menneske med mer "pondus".

Men det er jo mer enn alder som er viktig.

Hvis du kunne modellert en ordfører etter eget ønske - hvordan hadde da vedkommende vært (det er en selvfølge at dere deler poltisk oppfatning....så den delen kan vi droppe)?

I et partikrati så får du ikke velge dine representanter, så din problemstilling er helt hypotetisk. Det du har å velge mellom er partier representert ved deres egne nominerte representanter.

De premissene du legger til grunn for valg av en hypotetisk ordfører indikerer ellers for meg at det har liten hensikt å bidra til diskusjonen. Jeg har dog et kompromissforslag som sikkert vil kunne gjøre både deg og din samboer fornøyde.

Ta en 40-50 åring og for ham opp til han får ønsket pondus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et partikrati så får du ikke velge dine representanter, så din problemstilling er helt hypotetisk. Det du har å velge mellom er partier representert ved deres egne nominerte representanter.

De premissene du legger til grunn for valg av en hypotetisk ordfører indikerer ellers for meg at det har liten hensikt å bidra til diskusjonen. Jeg har dog et kompromissforslag som sikkert vil kunne gjøre både deg og din samboer fornøyde.

Ta en 40-50 åring og for ham opp til han får ønsket pondus.

Det er alltid noen som velger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et partikrati så får du ikke velge dine representanter, så din problemstilling er helt hypotetisk. Det du har å velge mellom er partier representert ved deres egne nominerte representanter.

De premissene du legger til grunn for valg av en hypotetisk ordfører indikerer ellers for meg at det har liten hensikt å bidra til diskusjonen. Jeg har dog et kompromissforslag som sikkert vil kunne gjøre både deg og din samboer fornøyde.

Ta en 40-50 åring og for ham opp til han får ønsket pondus.

Les og lær:

Direkte ordførervalg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...