Gjest Gjest_Dina_* Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Alle sier barn er dyrt , hvor mye bruker dere ca i året på barnet og hvor gammelt er det ca?
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 Ikke alle sier at det er dyrt med barn, jeg vil si at man kan slippe unna med ganske moderate kostnader. Jeg tror for eksempel at det er billigere å ha barn enn å drive med sprangridning, for å ta en søkt sammenlikning. Men det er vanskelig å si akkurat hva som er "ekstra" kostnader med barn. Tak over hodet er jo en opplagt ting, mye av husholdningsbudsjettet går med til det. Uten barn kan man ha en mindre bolig. Men ellers ... Man tar kanskje barnet med i Dyreparken - men hadde man ikke hatt barn, ville man også dratt på en (kanskje dyrere) ferie. Det første året brukte vi kanskje fem-seks tusen på utstyr og klær (brukt vogn, lånt seng), mat var gratis de første seks månedene og veldig billig etterpå (hjemmelaget grønnsaksmos, grøt). Faktisk gikk vi vel rett og slett i pluss, siden barnetrygd er i underkant av en tusenlapp i måneden ... Når barnet begynner i barnehage, koster det 2330 kroner i måneden. Søskenmoderasjon for småsøsken. Klær og utstyr kan godt arves eller skaffes brukt, men fra rundt tre-fire-årsalderen begynner de søte små å slite ut klærne sine (vokser ikke så fort lenger, og spretter MYE rundt). Det dyreste med å ha barn er nok inntektstapet. Jeg tror de fleste foreldre jobber mindre enn barnløse, og da får man naturlig nok mindre inn.
Trampe Skrevet 1. september 2009 #3 Skrevet 1. september 2009 (endret) Det er dyrt å få baby, engangssummen er høy hvis man skal kjøpe utstyret nytt. Noen er heldige og arver/får/låner, andre kjøper det meste selv. Vogn, seng, klær, leker, bleier, MME, pumper, flasker, det kommer helt an på hva man trenger. Det kommer fort opp i over 10 000 hvis man kjøper nytt. Vogna vår kosta 8000, senga 1700 med madrass, bilstolen 1500. Babyen spiser ikke stort, hvis man ammer merker man ikke noe til matkostnader det første året. Om man ikke ammer blir det straks dyrere, MME er ikke særlig billig. Vi har bytta bil til stasjonsvogn, det ville vi nok ikke gjort uten barn. Vi har større hus enn vi ville hatt uten barn = mer i huslån. Vi har ikke endret inntekt, vi jobber like mye som før vi fikk barn. Min sønn er ett og et halvt nå, og det er klart at han koster litt. Barnehagen ligger på 2600 i mnd, det er inkludert kostpenger til frokost, lunsj og frukt. Vi har bytta bilstol, den kosta oss 2500 kroner. Det at barn ikke sliter klær før de er 3-4 år er tull. Min sønn hopper, klatrer, herjer og sliter klær som bare det. For ikke å snakke om at de vokser og vokser og vokser!!!! Nå står vinteren for døra, og han må ha ny vinterdress og flere sett ullundertøy å ha under. Han må også ha nye vintersko, de han brukte i fjor passer ikke. Det er noen tusen totalt det også. Til våren skal han få trehjulssykkel, lettere parkdress, nytt regntøy og jeg regner med han da vokser fra en del av vintertøyet. Neste vinter er det påan igjen med nye vinterklær, babyakebrettet passer nok ikke og da skal han jo ha ski også.... For ikke å snakke om når de begynner å spille fotball, stå snowboard, ri på hest etc. Ja, det er dyrt å ha barn. Endret 1. september 2009 av Trampe
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #4 Skrevet 1. september 2009 Hei, gjest over her. To ting Trampe skriver, oppfatter jeg som kommentarer til ting jeg skrev, så de vil jeg svare på. Vi har ikke endret inntekt, vi jobber like mye som før vi fikk barn. Jeg tror heller ikke at foreldre vanligvis går ned i inntekt. Det jeg antar (og som statistikken støtter), er at foreldre (og da særlig mødre) går glipp av lønnsøkningen de ville fått hvis de hadde jobbet mer. Det at barn ikke sliter klær før de er 3-4 år er tull. Min sønn hopper, klatrer, herjer og sliter klær som bare det. For ikke å snakke om at de vokser og vokser og vokser!!!!/quote] Jeg har tre (aktive!) barn, og andre- og tredjemann har ikke hatt behov for ett eneste nytt plagg de første to årene. Klart det går hull på en strømpebukse i ny og ne, men det er det da bare å stoppe? Og det er en del å spare på å kjøpe for store klær, da varer de lenge. Det er først rundt tre-fire år at utedresser og sånt blir brukt fullstendig opp her i familien.
Babyrus Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 Man går nødvendigvis ikke NED i inntekt etter hvert som man får barn. Fordi at i mange jobber er det slik at du tjener mer for hvert år du jobber på arbeidsplassen. Noe som vil si at bruttolønnen vil øke med årene. Om noen jobber mindre etter de har fått barn eller ikke, er jo helt inviduelt. Men jeg tror ikke det er "fler" som jobber jobber mindre etter fødsel og barn... Mange foreldre som har en trygg og fast jobb, tar ofte jobben med seg hjem også (dersom det er muligheter å jobbe hjemmefra). Det er også mange som drar å jobber på kveldene.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. september 2009 #6 Skrevet 1. september 2009 Ifølge Luksusfellen på TV3 og regnestykket der, koster et barn ca 27000 kr i året. Litt under halvparten av dette får vi av staten (enn så lenge) i barnetrygd. Å kjøpe inn ting som vogn, stellebord og bilsete osv til en baby kan selvfølgelig være dyrt, men min får pupp og er derfor ganske billig i drift utover det vi måtte kjøpe:) Det går an å kjøpe brukt, eller billige varianter, og ikke kjøp masse tøy for de vokser fort.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #7 Skrevet 1. september 2009 Har to barn på hhv 7 og 9. Prislappen er som følger: klær 1000 pr måned sfo 4500 pr måned idrett 1000 pr måned bil 1000 pr måned ekstra husleie 3000 pr måned strøm 600 pr måned mat 3400 pr måned ferie 1500 pr måned annet fritid 600 pr måned leker mm 1000 pr måned mobil 200 pr måned Joda de koster meg en del, og av dette får jeg 970 pr barn pr måned, ingenting fra far. Og jo, jeg får jo også litt skattefradrag pga sfo, men det blir ikke så himla mye.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #8 Skrevet 2. september 2009 leker mm 1000 pr måned Du bruker 12000,- i året på leker?!? I tillegg til idrett og "annen fritid"? Her i huset er det tre barn, og jeg kan ikke forestille meg hvor vi skulle gjøre av leker for tusenvis av kroner ...
LukaFrost Skrevet 2. september 2009 #9 Skrevet 2. september 2009 idrett 1000 pr måned Hva slags idrett koster så mye pr måned? ferie 1500 pr måned Tar dere ferie hver måned? Eller har du bare fordelt utgiftene over hele året i regnestykket ditt?
Gjest Gjest_Dina_* Skrevet 2. september 2009 #10 Skrevet 2. september 2009 Hva slags idrett koster så mye pr måned? Tar dere ferie hver måned? Eller har du bare fordelt utgiftene over hele året i regnestykket ditt? Syntes du det var mye ? Ifølge en artikkel i enten VG el Dagbladet koster Alpinsport rundt 100 000 i måneden og sprangridning omtrent det samme .
Gjest Gjest_Dina_* Skrevet 2. september 2009 #11 Skrevet 2. september 2009 Syntes du det var mye ? Ifølge en artikkel i enten VG el Dagbladet koster Alpinsport rundt 100 000 i måneden og sprangridning omtrent det samme . Ok hehe 100 000 i måneden var kanskje litt i overkant . Mente 100 000 i året
Gjest Gjest_Ninna_* Skrevet 2. september 2009 #12 Skrevet 2. september 2009 Har to barn på hhv 7 og 9. Prislappen er som følger: klær 1000 pr måned sfo 4500 pr måned idrett 1000 pr måned bil 1000 pr måned ekstra husleie 3000 pr måned strøm 600 pr måned mat 3400 pr måned ferie 1500 pr måned annet fritid 600 pr måned leker mm 1000 pr måned mobil 200 pr måned Joda de koster meg en del, og av dette får jeg 970 pr barn pr måned, ingenting fra far. Og jo, jeg får jo også litt skattefradrag pga sfo, men det blir ikke så himla mye. Hva slags idrett går barnet ditt på som koster 12000 i året? Jeg har tre barn som samtidig har gått på både ishockey, håndball og ballett - og det har ikke kostet meg 12000 i året tilsammen engang!!! Må være en dyr sport ditt ene barn holder på med da!
LukaFrost Skrevet 2. september 2009 #13 Skrevet 2. september 2009 Ja, jeg synes det var å bruke mye penger ungers idrett. Det er sikkert mange som har råd til det, men også mange som ikke er i nærheten av å ha råd til det
Gjest Ninni Skrevet 2. september 2009 #14 Skrevet 2. september 2009 Syntes du det var mye ? Ifølge en artikkel i enten VG el Dagbladet koster Alpinsport rundt 100 000 i måneden og sprangridning omtrent det samme . Det står at det koster rundt 100.000 om barnet skal ha EGEN HEST! Les artikkelen! Ellers står det mye i artikkel fra Dine Penger. Det er selvfølgelig stor forskjell på å gå på håndballtrening og på å ha egen hest og drive aktivt med sprangriding!
Eve Luna Skrevet 2. september 2009 #15 Skrevet 2. september 2009 Jeg syntes at første året med baby gikk ganske greit. Vi fikk arvet mangebabyting og klær så det var lite vi måtte kjøpe. Og babyen krever lite også. Den bryr seg ikk om hva slags klær den har på seg eller om hun leker med en pappeske eller barbidukke Men utgiftene eksploderte når jenta vår begynte i barnehage. Da var det parkdress, regnsko, joggesko, pledder, ekstra vogn å sove i, vinter dress, mange skift med klær hele tiden. Og alt dette kabn kanskje brukes i et halvt år før alt må kjøpes på nytt fordi barnehat vokst ut av det. Og jeg vil tro at barn koste mer og mer jo eldre de er.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #16 Skrevet 2. september 2009 Du bruker 12000,- i året på leker?!? I tillegg til idrett og "annen fritid"? Her i huset er det tre barn, og jeg kan ikke forestille meg hvor vi skulle gjøre av leker for tusenvis av kroner ... Leker mm. Dvs også si fritidsutstyr f.eks. Unger som vokser skal ha nye sykler og annet også i løpet av et år. Og 12 000 kroner er ikke mye på to barn da. Skikort koster også en del. Hva slags idrett koster så mye pr måned? Tar dere ferie hver måned? Eller har du bare fordelt utgiftene over hele året i regnestykket ditt? Nei selvfølgelig ikke, men ja jeg sparer opp til ferien hver måned. Og 750 pr unge pr måned er ikke mye. Hva slags idrett går barnet ditt på som koster 12000 i året? Jeg har tre barn som samtidig har gått på både ishockey, håndball og ballett - og det har ikke kostet meg 12000 i året tilsammen engang!!! Må være en dyr sport ditt ene barn holder på med da! To barn, 500 på hver i måneden. Det er faktisk ikke mye. Det koster med medlemsavgifter over alt. Men det er kanskje billigere enkelte steder. Ja, jeg synes det var å bruke mye penger ungers idrett. Det er sikkert mange som har råd til det, men også mange som ikke er i nærheten av å ha råd til det Vel jeg velger å bruke pengene på ungene. Sånn er det. Og jeg bruker faktisk ikke mye egentlig i forhold til andre.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #17 Skrevet 3. september 2009 Mine utgifter til en ungdom pr. mnd: Mat/husholdningsartikler: ca 2000 Lommepenger som skal dekke klær/busskort/fritid: 950 Mobiltlf: 200 Aktiviteter og ferie: ca 1000
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #18 Skrevet 3. september 2009 Noen utgifter kommer man ikke utenom selvfølgelig, men jeg vil si det slik at barn er så dyre som man gjør det til - rett og slett. Det er ikke nødvendig å kjøpe vogn til 8000 kr f.eks., men dette har vært mye debattert på bl.a. graviditet så du finner sikkert flere innlegg om du søker. Jeg reagerer på uttalelser som at "barn skal ha ny sykkel hvert år". Nei barn SKAL ikke det, men de må gjerne få det om man har anledning og lyst. En sykkel (hos oss i alle fall) kan vare både to og tre sesonger og den kan fint kjøpes brukt eller under salg. I tillegg kan barnet få slike ting til bursdag eller jul. Vi kjøper alt av sportsutstyr o.l. brukt og det meste kan man ikke se har vært brukt. I tillegg arver barna en god del "nedover". Parkdress til barnehagen behøver ikke koste 1600 kr selv om man får inntrykk av at barnet vil lide om det ikke går i Reima tec. Ønsker du Reima tec kan det kjøpes rimelig og flott brukt. Man kan arve eller kjøpe brukt så langt som mulig, og ellers være bevisst og tenke framover når butikkene har salg. På sluttsalg får man f.eks. bukser og skjorter til 29 og 49 kr. Det eneste jeg kjøper nytt (og da på salg som regel) er sko. Fritidsaktiviteter inkl. utstyr 2 barn: ca. 350 pr mnd Klær 4 barn: 300 kr pr mnd Forsikring av 4 barn: 1200 pr mnd. Mat 4 barn (en baby, en i barnehage, to i skole): 2000? Vi flyttet litt ut av byen da barna kom så faktisk bor vi rimeligere nå sammenlignet med tidligere. Økte transportutgifter utgjør kansje en 1000 lapp så det går vel egentlig opp i opp. Som du ser går utgiftene våre da opp i opp med barnetrygden som utgjør 3880 kr for 4 barn.
Gjest Purple Haze Skrevet 3. september 2009 #19 Skrevet 3. september 2009 Jeg vil påstå at det er dyrere å ha barn jo større de blir. Mens de er små, kan kostnadene holdes nede i ganske stor grad, i forhold til hva det koster med tenåringer i huset. Jeg har hatt to tenåringer i hus samtidig, og det var klart dyrere enn å ha to små gutter i huset på en gang. Kravene til klær, fritidsaktiviteter, diverse utstyr, fornøyelser osv øker jo proposjonalt med alderen. Barnehage er jo også blitt veldig billig i forhold til hva det var for bare 10-15 år siden. Jeg betalte nesten 6000,- pr måned i barnehage for to barn, og det var med søskenmoderasjon. I dag kommer man langt under den prisen for to barn.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2009 #20 Skrevet 3. september 2009 Vel, uansett hvordan man vrir og vender på det, så koster det å ha barn. Og noen skrev at man kunne bruke opp mot 10 000kr om man kjøpte alt nytt til barnet var født, hvordan i all verden klarte du å få det så BILLIG?? Husk at det er jo ikke bare for eksempel sengen som koster! Man skal jo ha noe i den også; madrass, dyne, sengetøy, laken, sprinkelbeskytter også, minst. I tillegg kommer pute for de som bruker det, overmadrass, tisselaken, uro, osv som er unødvendige ting, men som kan være greit å ha. Vi kjøpte endel brukt, fikk noe, og brukte ca 20 000 på smått og stort. Da kjøpte vi brukt vogn til ca 3300, og seng til 200. Fikk 2 dyner av et vennepar (man vil gjerne ha en i senga og en i vogna), og kjøpte en litt større selv. Og så kommer saueskinn, noen har opptil flere stykker, vi kjøpte vognpose til 600kr med skinn inni, som man kan ta fra hverandre og bruke som skinnfell) og kanskje vognpose. Klær (vi fikk ikke mye klær), pyjamaser, gulpekluter, vaskekluter, myke håndklær, vinterdress, luer, votter, vippestol, babygym, leketeppe, noe å bære i, bilstol, osv osv. Jeg har kjøpt skikkelig madrass, dyne og bilstol, andre ting har jeg ikke lagt mye penger i. Klær er stort sett HM. Men det går altså mye penger! Legg til ammeinnlegg, gjerne både engangs og i ull, pumpe, flasker, sterilisator, MME, osv osv. Det er veldig mye man trenger som man ikke tenker over, men jeg fikk engangsstønad, og har hatt stålkontroll på hver eneste krone som gikk til babyutstyr siden det skulle gå fra den. Og summen endte på ca 20 000. Teller man bare de store tingene som vogn og bilstol og seng går det ikke mange kronene, det skal jeg være enig i. Men vis meg den som kun har kjøpt det i løpet av første leveår...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå