Gå til innhold

Bruk av smør og margarin


-Englefjes-

Anbefalte innlegg

Inspirert av dette blogginnlegget lurer jeg på hva folk her inne tenker om (lett)margarin kontra meierismør. Selv har jeg brukt lettmargarin på brødskiven i mange år, men har de siste par årene gått mer og mer over til vanlig smør. Til matlaging som krever smør eller margarin bruker jeg utelukkende smør. Jeg synes det smaker bedre, og jeg tror at i moderate menger er smør en viktig bestanddel i kostholdet vårt. Det langt mer bearbeidete produktet margarin tror jeg derimot ikke er det.

Hva tenker dere om bruken av (lett)margarin kontra smør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå høres jeg kanskje helt gal ut, men det får så være.

Jeg har aldri brukt lettlettmargarin og vil aldri gjøre det.

Her brukes det meierismør og til nød bremykt.

Til steking blander jeg olje og meierismør.

Lurer på om dette komme av at en mann jeg en gang kjente (han hadde vært mye over 100 år nå)

sa følgende: Småjenter, når dere blir store, bruk fløte, helmelk eller skummet.

Smør skal mat ha, ikke det de kaller margarin. Det er nemlig erstatning for smør. Det hadde vi under krigen og det var ikke godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer meg utmerket uten fett på brød. Pålegg holder.

Til stekng stort sett oljer, kanskje smør noen ganger.

I matretter alltid smør. Unasett hva oppskriften sier.

Maragrin er noe som ble funnet opp som et billig alternativ

til smør. Vi er stort sett rike nok her i landet til å unngå det.

Det må være 10 år siden jeg hadde noe som het maragrin i kjøleskapet. Har aldri savnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av dette blogginnlegget lurer jeg på hva folk her inne tenker om (lett)margarin kontra meierismør. Selv har jeg brukt lettmargarin på brødskiven i mange år, men har de siste par årene gått mer og mer over til vanlig smør. Til matlaging som krever smør eller margarin bruker jeg utelukkende smør. Jeg synes det smaker bedre, og jeg tror at i moderate menger er smør en viktig bestanddel i kostholdet vårt. Det langt mer bearbeidete produktet margarin tror jeg derimot ikke er det.

Hva tenker dere om bruken av (lett)margarin kontra smør?

Dette leste jeg også! :hoppe:

Normal intuisjon tilsier jo at smør er sunnere enn margarin, i og med at det er et naturprodukt som vi har spist i generasjoner.

Selvfølgelig er det usunt å spise altfor mye smør på bekostning av andre typer fett. Men jeg har lenge syntes at det har vært altfor mye fokus på planteoljer de siste årene - vi trenger jo de aller fleste typer fett! :) Ja til smør, ost, andefett - OG olivenolje, fiskefett og rapsolje. (Og nei til transfett og palmeolje, samt et for høyt inntak av oljer med overvekt av omega 6).

Og jeg er enig med bloggforfatteren i at sukkeret i brownies er et mye større problem enn smøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blogginnlegget oppsummerer det jeg selv har tenkt og praktisert omkring smør og diverse "sunne" plantemargariner de siste 15 årene. Her spises det bare meierismør i den grad vi bruker smør på brødet, og det samme brukes i matlaging ved siden av olivenolje, og tildels også solsikkeolje og kaldpresset raps.

Margarin kjøper jeg aldri mer - jeg har ikke bruk for det. Reklamen for Vita-produkter irriterer meg grenseløst, dessuten. Vil jeg ha "sunne planteoljer" kjøper jeg akkurat det - sunne planteoljer, ikke et bearbeidet, kunstig produkt som skal se ut som noe det ikke er (smør, ost, leverpostei og jeg vet ikke hva :sprettoy:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et innlegg etter mitt hjerte. :hjerte: Jeg steker i rapsolje, bruker olivenolje til dressinger og hvor det ellers føles naturlig, og smør der det trengs. Jeg klarer dessverre ikke å steke i smør, pga. lukta. :sjenert:

På brødskiven jukser jeg med Bremykt, men rett og slett pga. konsistensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Steker i olje og vi har ikke smør på brødskiven, eller margarin..

Men er litt usikker på hva jeg bruker i kaker o.l., tror det muligens er margarin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plantemargarin som selges i dag inneholder visst langt mindre transfett enn den gjorde tidligere. Men det er jo likevel et "mindreverdig" produkt som bare er en imitasjon av den ekte varen (smøret, evt en ren planteolje), og det brukes billigoljer som importeres fra land med andre lovverk enn vårt. F eks er over 60 % av alle soyaavlinger i USA og i hvert fall noen asiatiske land genmodifisert, og det er absolutt ingen grunn til å tro at vi importerer ikke-GMO-soya selv om vi i Europa ikke produserer GMO-produkter. Så jeg velger å unngå soya mest mulig, ikke fordi jeg tror roundup-ready soya er farlig for meg personlig, men fordi jeg er skeptisk til både kontraktene til de som utvikler GMO og jeg synes det er et drøyt eksperiment å slippe fri før det er forsket mer på. Også palmeolje ("vegetabilsk olje") er et produkt med dårlig rykte både i forhold til kvalitet og at det vel går utover regnskog o.l der den dyrkes.

Jeg har likevel pleid å ha margarin (Olivia f eks, men den inneholder sikkert masse forskjellige oljer den også?) i kjøleskapet, mest fordi samboern bruker det, selv bruker jeg nesten aldri noe annet enn pålegg på maten. Til matlaging bruker jeg alltid meierismør eller oljer som for eksempel raps, solsikke, peanøtt eller oliven. Det gir jo bedre smak også og er en del av måltidet jeg ikke ser noen grunn til å nedprioritere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke smør eller annet på brødskiva. Syltetøy er nok!

Jeg kjøper SoftFlora til sambo, fordi han liker det.

Ellers går det i meierismør og kviteseidsmør (med og uten hvitløk!).

Jeg bruker smør til steking og baking. Til wok bruker jeg rapsolje.

Jeg liker også best fløte og seterrømme, fremfor matfløte og lettrømme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med samtlige i denne tråden, og ser at vi er mange med de samme smør/olje-vanene. I den grad eg bruker smør på brødmat, er det bremykt som gjelder, det er laget av fløte ++ og inneholder svært få e-stoffer.

Selv bruker eg Melange til baking (dersom eg må bruke smør), men er usikker på om dette er margarin eller smør? Det er vel strengt tatt margarin?

Kan noen gi meg eksempler på ordentlig smør?? Vil gjerne kvitte meg med margarinen også..

Ps. dersom en bruker kesam i bakst slipper en unna med mindre smør:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melange er margarin. Det står på pakken hva det er, eller det skal iallfall stå på pakken. Det er ikke så veldig mange varianter av meierismør på en gjennomsnittlig Rema, men Tines eget saltede skal være der. De har kanskje også en usaltet versjon. Så har man til og med kanskje Kviteseidsmør hvis det er en litt større Rema.

Butikker med større utvalg har nok kanskje smør fra andre produsenter enn Tine, så det kan være verd å ta en titt på.

Det står ikke smør på pakken med mindre det faktisk er smør. :)

Selv merker jeg at gammel dame er vond å vende, for hver eneste gang jeg trenger mer smør så går jeg automatisk etter margarin, for det er det som er kjøpt i alle år. Jeg skal prøve hardere å kjøpe ekte smør siden jeg igrunnen ikke liker margarin helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Jeg klarer hverkan smaken eller lukta av Meierismør eller ting som Bremykt og Brelett. Her går det i Melange eller SoftFlora, og av og til olivenolje til steking. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste andre som har svart her har jeg knapt nok hatt margarin i kjøleskapet i de snart syv årene som har gått siden jeg flyttet hjemmefra. Vi bruker Rørossmør til alt av matlaging der smør hører med, og Bremykt på brødskiva. Ellers oliven- og rapsolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melange er margarin. Det står på pakken hva det er, eller det skal iallfall stå på pakken. Det er ikke så veldig mange varianter av meierismør på en gjennomsnittlig Rema, men Tines eget saltede skal være der. De har kanskje også en usaltet versjon. Så har man til og med kanskje Kviteseidsmør hvis det er en litt større Rema.

Butikker med større utvalg har nok kanskje smør fra andre produsenter enn Tine, så det kan være verd å ta en titt på.

Det står ikke smør på pakken med mindre det faktisk er smør. :)

Selv merker jeg at gammel dame er vond å vende, for hver eneste gang jeg trenger mer smør så går jeg automatisk etter margarin, for det er det som er kjøpt i alle år. Jeg skal prøve hardere å kjøpe ekte smør siden jeg igrunnen ikke liker margarin helt.

Takker!

Har brukt kviteseidsmør til jul ol, det er liksom litt ekstra flott smør! Ser ut til at eg må oppgradere til luksus-varianten av smør fra nå av;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som fortsatt bruker litt Melange i steikepanna.

Jeg er klar over at det er en uvane men jeg liker den egenskapen som margarnen har nemmelig å være en god temperaturindikator.

Ellers signerer jeg alt det som Honesty skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Brelett på skiva (om jeg bruker noe i det hele tatt), jeg steker med halvt om halvt olivenolje/melange eller rapsolje, jeg bruker olivenolje til dressinger og ikke-søt gjærbakst, meierismør til det meste annen bakst så fremt det ikke krever mykt smør - da går det i Soft. Kryddersmør, "smørsauser" o.l bruker jeg Kviteseidsmør til...

Jada, alle varianter er standard innslag i kjøleskapet/matskapet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg steker maten i olje og de få gangene jeg bruker smør på brød, så bruker jeg smør og ikke margarin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...