Gå til innhold

Full helsesjekk


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Studine_*

Det spørs litt hvilket kjønn du er, hvor gammel du er og evt om du har noen plager/symptomer.

Jeg ville tro det innebærer måling av vekt/høyde, lytting på hjerte og lunger, måling av puls, BT, evt. EKG og spirometri (måler "lungekapasitet"), klemming på bryst, evt. GU, kjenne på prostata hos eldre menn. Så ville man sikkert tatt generelle blodprøver (blodstatus med Hb, stoffskifte, blodsukker, leverprøver, nyrefunksjon o.l.).

Når det er sagt, så er det egentlig ingen vits i å gå til lege for "full helsesjekk" hvis man er ung og uten noen plager. Finner man en "feil" ved en av disse testene, kan det føre til en omfattende utredning og/eller behandling, mens det egentlig bare er en feil med prøven eller at du er litt utenom det "normale", uten at det betyr sykdom. GU med livmorhalsprøve (fra 25 år), mammografi og prostatasjekk (eldre menn) er vel det jeg kommer på som man bør få sjekket rutinemessig, og når man blir over 50 år kan det være greit med mer fullstendige helsesjekker, rett og slett fordi det er vanligere med sykdommer som ikke gir klare symptomer i den aldersgruppen.

Men - når det er sagt - hvis du ønsker en sjekk, så kan sikkert legen din ordne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Ifjor tok jeg en helsesjekk. Legen hadde et skjema der jeg kunne krysse hva jeg ville de skulle ta blodprøver for......eks: kolesterol,diabetes,stoffskifte......så målte ho blodtrykket. Hvis det er noe spesielt du lurer på og har lyst å sjekke,så er det bare å spør legen....så vet dei om du skal ta blodprøver eller ikke........tror faktisk også man kan få sjekket med blodprøve om man har sykdommen PCO....sånn at man kan få beg med medisiner og behandling,ja, det var en digresjon. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herrregud, hva er det for et svar da?

Full helsesjekk, mao du sjekker hvordan det er med helsa di?

Om du så kjører hele kroppen gjennom en MR-maskin, får du ikke noe fullt svar på hvordan det er med helsa di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen hadde et skjema der jeg kunne krysse hva jeg ville de skulle ta blodprøver for......

Flott. Nå har vi altså begynt med at det er pasienten som rekvirerer blodprøver... I stedet for at legen vurderer hva som er nødvendig. :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Nå har vi altså begynt med at det er pasienten som rekvirerer blodprøver... I stedet for at legen vurderer hva som er nødvendig. :ironi:

he he... legen må jo ha mer tid til å sitte med ryggen til passienten å glane på pc`n skjønner du vel :lur:

(var i allefall det min tidliger lege kun kunne gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av psykolog å ta full helsesjekk for å finne ut av om det er noe fysisk galt med meg som gjør at jeg er sliten og trøtt og ikke klarer å fullføre ting som jeg normalt elsker å drive med, så han kan evt utelukke at det er fysisk, og dermed fokusere på psyken :)

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Fikk beskjed av psykolog å ta full helsesjekk for å finne ut av om det er noe fysisk galt med meg som gjør at jeg er sliten og trøtt og ikke klarer å fullføre ting som jeg normalt elsker å drive med, så han kan evt utelukke at det er fysisk, og dermed fokusere på psyken :)

Takk for svar.

Det han da tenkte på var antageligvis å få tatt en blodprøve for å utelukke f.eks stoffskiftesproblemer, diverse vitamin- og mineralmangler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...