Gå til innhold

Hva bruker DU parmesan til?


Den rosa elefant

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På supper sammen med f eks olivenolje, salt og pepper (og evt hvitløk og basilikum), i salater, som gratinering på cottage pie-varianter....hm, i perioder bruker jeg mye parmesan, men kommer ikke på alt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salater, særlig med tomat, rødløk og crispysalat.

Mye brukt på kyllingfilet som blir ovnsbakt med parmesan under "flappen" og oppå kyllingen.

Bruker det blant annet på biff.

På pizza med skinke, rucola og pesto.

På seranoskinke med paprikasmak.

Bruker også parmesan på tomat med salt og pepper på.

Parmesan er :tommelopp:

Endret av Agnethe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasagne!

Og så lager jeg parmesankrem til laks/ørret noen ganger, men det tetter minst fire blodårer hver gang.

Ellers er det til salater, på pastaretter, som snacks eller det som måtte falle meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, noe av det beste jeg vet er god skinke, pesto, balsamicomarinerte cherrytomater, rødløk, parmesan og godt brød til et glass rødvin :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting, jeg syns det lukter spy og smaker ikke noe godt.

Enig med deg!

For enkelte er parmesan den nye ketsjupen.

Om noen år kommer vi til å synes ukritisk parmesanbruk er skikkelig harry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det mest til pastaretter og lasagne.

Men tror jeg skal prøve meg litt med parmesan i salater også. Jeg har så lett for å ty til fetaosten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg!

For enkelte er parmesan den nye ketsjupen.

Om noen år kommer vi til å synes ukritisk parmesanbruk er skikkelig harry.

Parmesan verken lukter eller smaker spy. Er du sikker på at det er ekte vare du har smakt?

For øvrig har vel ukritisk parmesanbruk alltid vært harry. For parmesan som alt annet bør jo selvfølgelig bare brukes der det passer.

Selv bruker jeg det til det meste av pastaretter, i salater, til gratinering (da gjerne blandet sammen med annen ost), i mange typer risotto, til panering, i enkelte typer quiche (det passer spesielt bra sammen med grønne bladgrønnsaker som mangold, spinat og grønnkål, synes jeg), i pesto (selvfølgelig), i sellerirotpuré og -suppe samt i minestronelignende supper, bare for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parmesan verken lukter eller smaker spy. Er du sikker på at det er ekte vare du har smakt?

Joda, jeg har smakt "the real thing" :)

Enkelte av oss er innrettet på en slik måte at parmesan assosieres med s*y, både på lukt og smak. Jeg er dessverre en av dem. Det skal svært lite parmesan til før jeg reagerer på det, men i svært små mengder i enkelte risottoretter og pesto, spiser jeg det når jeg får det servert. (Dermed har jeg moderert meg litt fra forrige innlegg.)

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...