Gå til innhold

.


Gjest stearinpikken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

:klø: What?? :ler:

Hvorfor i alle dager skulle man måtte spise mer brød, pga noe som helst?

Jeg anbefaler deg å lese litt om kosthold, og sette deg inn i hvordan karbohydrater påvirker kroppen, og hva mennesket egentlig er skapt til å spise. Da tror jeg ikke du får lyst på mer brød, enten det er grovt eller ei. ;)

Brød er helseskadelig! Hvorfor tror du vi kornspisende vesteuropere dør som fluer pga kreft, diabetes og andre livsstilsykdommer?

Gjør det selv en tjeneste og spis naturlig i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel kalle det en ikke bare mild overdrivelse å si at vi dør som fluer av å spise korn generelt. For det første har vi i Vest-Europa høyere levealder enn i de fleste deler av verden, også steder hvor det spises mye korn og karbohydrater fra f eks ris (som ikke burde være noe særlig bedre enn våre korn?). Det er rart hvordan vi påståes å dø som fluer når det passer å bruke det som skremselsargument. Ja, alle dør en gang, og ja, vi er utsatt for livsstilssykdommer som kan forebygges ved bevisst kosthold og fysisk aktivitet, men vi forgiftes ikke av å spise havregryn og grovt brød.

For det andre er det ganske stor forskjell på grovt/sammalt/helkorn og siktet hvitt mel, og også ulike kornslag, når det gjelder egenskaper. Grovt mel inneholder mye mer fiber (bygg og rug inneholder en type fiber som er gunstig for blodsukkeret, beta-glukaner... og fiber generelt er forebyggende mot livsstilsykdommer som visse typer kreft og diabetes), mineraler og vitaminer enn fint (som inneholder karbohydrater og protein). Å spise mye fint mel er det mye som tyder på ikke er sunt. Man får ikke nok fiber, og man får for mye raske karbohydrater i kosten, noe som antagelig kan bidra til både overvekt og diabetes. Fibermangel kan gi problemer med fordøyelsen og også livsstilsykdommer.

Men det blir nok ikke riktig å si at man må spise dobbelt så mye halvgrovt som grovt brød. Det blir litt som å si at du må spise 1 kg av en fisk som inneholder 1/4 så mye omega-3 som laks som du spiser 250 gram av. Samtidig kan jeg si meg enig i at finere brød metter dårligere, så man i praksis spiser litt mer likevel. Dessuten gir det jo mindre verdifull næring da, i følge argumentasjonen i innlegget mitt (jeg baserer meg på ting man lærer ved universitetene her). Og i forhold til verdi tror jeg ikke det hjelper å spise fire skiver for å få samme "sunnhetsnivå" som hvis du hadde spist to av det andre brødet.

For min egen del tenker jeg sånn at man skal ikke spare seg til fant eller velge bort næringsstoffer selv om man har dårlig råd (jeg er selv student), men man må se nøyere etter rimelige og dekkende kilder. Så jeg ville kjøpt det grove brødet framfor et "dårlig" brød (nå spiser jeg faktisk nesten ikke brød, men baker litt grove rundstykker o.l), og jeg kjøper også gode grønnsaker, bønner og kikerter, økologiske egg og fersk juice av og til selv om noen av disse tingene er dyrere enn billigste alternativ. Så sparer jeg det heller inn ved å ikke sløse, ved å spise billig fisk, kylling, vegetarisk o.l i stedet for å kjøpe dyrt kjøtt, for mye unødvendige ting osv. Jeg tror matbudsjettet mitt ikke er så verst selv om jeg ville kjøpt helgrovt framfor halvgrovt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå liker jeg grovt brød, og jeg kommer fortsatt til å spise brød. Grunnen til at jeg spør var fordi jeg har diskusjon med min samboer som mener det er teit å kjøpe brød som bare har 2 av 4 på brødskalaen fordi da må han spise så mye mer enn hvis vi kjøper det som har 4 av 4. Han mener vi ikke tjener noe på det da, siden vi må kjøpe mer brød. Jeg syntes bare han er teit, og så lenge det ikke er loff så er det jo ikke ille. Vi er studenter, og da må vi gå etter billig mat. Han bare sutrer og mener han dør om han ikke spiser middag hver da, spiser ordentlig skinke (les: dyr) og et kjempegrovt brød.

Vel, kneipp har jo 2 av 4 på grovhetsskalaen, og jeg trenger hvertfall flere kneippskiver enn grovskiver hvis jeg skal bli mett. 2 av 4 er nesten loff for meg da, og metter veldig lite for min del.

Jeg er også student og lever ganske trangt, men det er to ting jeg aldri kommer til å spare på av mat - grøvbrød og soyamelk (tåler ikke laktose). Og hvis typen din vil leve sunt, så syns jeg du bør la han leve sunt, det er faktisk stor forskjell på 2 av 4 og 4 av 4 på den skalaen. Middag hver dag syns jeg også man kan unne seg, bare man gjør det billig...;)

Men, dere kan jo bake brødet selv! Da blir det mye billigere, og smaker gjerne bedre også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det er en klar fordel å kjøpe fullkorn ovenfor den vanlige kneippen. Hvis du skjærer over et kneippbrød ser du masse luftlommer blandt en lys, lett masse av stort sett siktet hvetemel. Det er klart næring og metthetsfølelsen uteblir av å kjøpe billig brød ned i 10kronersklassen. Har d prøvd firstprice brød etter en dag i brødskuffen? Slagvåpen!

Ordentlig brød skal veie en del, det skal være lite luft i det (mer mat per skive) og det skal være like grovt inni som skorpen og brødposen tilsier. Har blitt lurt av skorpen mange ganger, blir like irritert hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange gode og grove brød som koster langt mindre enn 30 kr, bruk litt tid å se etter i butikkene, vil finne mange alternativer.

Hva om dere baker selv da? Får han vljen sin med å velge hvor grovt det skal være samt at dere sparer penger=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi kommer til å bake selv :eeeh:

Vi har sett på butikkene her, og syntes ikke utvalget er så bra. Eller så har vi bare gått litt for sent på butikken :sjenert: Jeg gidder ikke spise brød som smaker kjip 4 kroners kneip fra first price, jeg tror bare at det finnes brød som er like godt og fortsatt er grovt til mindre penger. Hadde dere visst hvor mye han spiser hadde dere fått sjokk :ler: Spesielt i forhold til hvor tynn han er!

Bli enig om at han betaler mer da? Hvor lite er egentlig det matbudsjettet deres? Men syns altså at han kan kjøpe sitt eget brød hvis du sliter med å spleise på det (hadde det vært en venninne av deg hadde det jo vært en selvfølge at hun betalte selv...), så kan du heller fryse ned halvparten av ditt brød slik at det ikke blir dårlig...:)

Jeg hadde hvertfall måtte spist mer av birbebeinerbrød. Hadde ikke spist mer der og da, men blitt sulten igjen raskere og spist igjen etter kort tid.

Jeg har nå heller ikke klart å finne grove brød til under 28,- , så forstår problemet. Fibra sine brød kan du finne til 25,- da, men jeg er veldig spent på hvilke grovbrød folk kjøper som er langt billigere enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...